taccotad

Trådstartare
Har funderingar på att sätta in en kattlucka här hemma då katterna ska ränna och in hela tiden. Ibland hinner de knappt in förrän de står och skriker vid dörren igen! Jag skulle kunna jobba heltid med att släppa ut och in våra katter.
När de väl är ute ska de in direkt igen och släpper jag inte in dom direkt klättrar de upp på väggen och hänger utanför fönstret och skriker och knackar på rutan.

Så, kattlucka - tror ni det skulle funka? Hoppas att dom använder den i stället. Den ena katten ska aldrig gå ut genom dörren utan genom somvrumsfönstret i stället, hoppas hon kan tänka sig ha en egen dörr!

Tänker även på risken att det kommer in objudna katter i huset...

Mina föräldrar har kattlucka och där funkar det väldigt bra, katten kommer och går som den vill (är oftast inne i soffan). De har aldrig haft besök av nån annan kisse!

Sv: Kattlucka

Det är bara att ignorera..( finns det ingen såm knapp?? :D)
Så kan mina också göra...ren lathet...

Klart att jag ignorerar dom när dom försöker köra med mig! Men när honan står och skriker VARJE morgon kl 5 blir man lite trött, jag förstår om hon vill ut och lätta på trycker men VARENDA morgon kl 5?! Hon sitter i fönsterbrädet i sovrummet och vrålar i högan sky. När man väl öppnar fönstret måste hon först känna lite på den friska luften och kolla in vädret, seeen efter några minuter vill hon ut.

har två kissar som är likadana.Vi ställde in en kattlåda för att kanske få sova lite längre men inte då.Hopp upp i sängen o trampa trampa trampa så det slutar ändå med att man vaknar.Har funderat på att sätta in en kattlucka så dom kan komma in även om vi inte är hemma.

En kattlucka är aldrig fel, förutom att man kan få lite oväntat/ovälkommet främmande ibland, men annars tycker jag det låter som en bra idé.

Våra kissar är exakt så och det fungerar fint med kattluckan. Den vi har är 4-vägs och det är praktiskt, så man kan ställa in den hur man vill att den skall fungera.

Dock - under den här tiden på året får vi lite väl mycket levande presenter när luckan står på "fritt blås in". Har en musjäkel nånstans i köket som smet från katten igår kväll :devil:

Våra kattor har inte fattat det där att dom skall fånga mössen i huset och bära ut dem, de gör tvärt om ;)

Nu har vi köpt en kattlucka, en sådan som Moniq skrev...en 4-vägslucka. Har tyvärr inte kunnat sätta in den ännu.
Hoppas inte katterna börjar leverera döda möss när vi väl har svängdörr. De har aldrig visat upp sina fångster förr iallafall.
Men finns det inga kattluckor som är mer isolerade? Denna har ju bara en tunn plastskiva med gummikant, men jag kan ju inte tänka mig att den håller kylan ute så bra!

Jag tror nog att den håller om listen sluter tätt. Så länge det inte blir nått direkt drag så ska det nog gå bra.

Vi har en sådan lucka i vår balkongdörr i sovrummet. Den fanns när vi flyttade in. Kattskrället vi har är så korkad att han inte fattar att han ska trycka plastskivan utåt/framåt när han ska gå ut, utan "drar" den inåt och försöker åla sig ut. Detta projekt tar en stund innan han lyckas, vilket gör att vi alltid vaknar när han ska gå ut... men man slipper iallafall gå ur sängen.
In går han inte den vägen för isåfall måste han hoppa upp på balkongen och det är tydligen för högt för vår tjockis. Katten som bodde här innan kunde hoppa upp utan något hjälpmedel, men vi ska göra en liten avsats för honom att mellanlanda på. Jag vill ju inte sätta dit en bräda, för då kan ju områdets alla katter promenera raka vägen in.
Det blir lite kallt på golvet framför luckan och när det har blåst rejält så kan det slå lite i den, men då kan man ju låsa den om man vill.

taccotad skrev:
.
Hoppas inte katterna börjar leverera döda möss när vi väl har svängdörr.
:D :D :D Om mössen är döda går det väl an. Här hos oss tas det in i högsta grad levande och livliga musskrällen :devil: .

Men fördelarna med kattluckan överväger trots allt :) .

Om inte luckan sitter i en dörr, kan man minimera drag genom att bygga som en liten entré/förgård utomhus till luckan. Så har vi till den lucka som går in till vårt hus. Det är inte heller dumt att ha en dörrmatta på insidan, nedanför luckan som samlar upp grus och skräp från smutsiga tassar.

Okej, döda möss går väl an!
Nu hör jag hur sambon drar i gång med borrmaskinen - här ska sättas upp kattlucka ikväll!!

Nu är kattluckan installerad! Har försökt visa lillkatten hur den funkar, öppnat luckan till honom när han vill ut och i morse kom han in utan mattes hjälp!
Storkatten är så kinkig, hon blev sur när hon skulle ut genom en liten lucka i stället för ett stort fönster. Lockade med lite mat på andra sidan luckan och tillslut gick hon igenom utan problem, men det var inte populärt! Vi får väl se om hon kan tänka sig använda den....

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 992
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
794
Senast: Bison
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • chimera/chimär