Kattlucka med magnetlås

Houdinie

Trådstartare
Jag behöver råd om kattlucka med låsanordning. Jag bor på en gård med fem katter förutom mina två, och jag vill helst inte ha in hela flocken i min lilla stuga. En kattlucka med magnetlås verkar vara en bra lösning men jag har hört mycket negativt om dessa.

1. Vilken kattlucka rekommenderar du?
2. Fördelar?
3. Nackdelar?
4. Ca pris?

Tack på förhand!

Ursäkta tjatet, men eftersom förra frågan gav liten utdelning så gjorde jag ett tydligare försök.

Kan inte detta bra men jag vet att det finns kattluckor som endast ska öppna sej när "rätta" katten ska in. Då sätter man ett slags chip i halsbandet och då ska luckan "känna av" att den ska öppna sej när katten med chippet kommer.

Är det kanske den sorten du frågar om...
Vet dock inte om det fungerar bra eller inte.

Hej!

Jag jobbar i en djuraffär och vi har 2 stycken olika modeller.
Har sålt ganska bra båda dessa och ingen har kommit tillbaka för att klaga på dom i alla fall.

Jag har ingen själv så jag kan inte säga att jag har erfarenhet av dom men jag är säker på att kunderna skulle klagat om dom inte fungerade, i alla fall några.

De vi har heter Petmate och Staywell och priserna varierar lite men mellan 300 och 600 kr beroende på modell osv.

Jag var med i din förra tråd ;) och funderade också på magnetlucka. Nu har jag testat en längre tid.

Efter att ha undersökt marknaden och i djuraffärerna packat upp varenda luckmodell med magnet för att själv testa öppningsfunktionen kom jag fram till följande:

De med magnet son en tvärgående "pinne" fungerar bra, men usch så obekvämt för katten att ha på halsbandet "pinnen" sitter ju på tvären av halsbandet och spetsas rakt in i hakan, i varje fall på våra kissar som inte är så stora.

Sen fanns det luckor med pyttesmå magneter som hängen/droppar, någon t.o.m. i formen av en mus. De var väldigt känsliga om magneten kom lite längre ifrån och öppnade inte dörren då, dvs om katten inte sänker huvudet när den skall in.

Den bästa jag kunde hitta och som verkade fungera väldigt bra hade som en inplastad magnetklump som hänger ner, man trär på den på halsbandet. Luckan har hittills fungerat alldeles utmärkt till våra kissar. Dessutom är den 4-vägs. Går alltså att ställa in för enbart ut, enbart in, både ut/in eller helt stängd.
Luckan heter Cat Mate Electromagnetic Cat Flap och har 3 års garanti. Luckan finns i vitt och brunt så här ser magneterna/nycklarna ut.
Måste säga att det är skönt slippa främmande kattor i huset :D

Luckan kostade drygt 600:-, det ingår två magneter, men jag köpte även två i reserv gick på 145:-

Tack för ditt svar!

Den luckan kostar över 1000 kr på den djuraffären jag kollade! :eek: Var köpte du din!?

Den kattluckan har jag kollat på. Fungerar din fortfarande
bra? För om den gör det så blir det ett givet köp från min
sida me! :) Vi har en i dagsläget (även fast det fattas
katt dårå ;) )men den är gammal och skev. Sen har vi ett
katt som gärna hoppar in i den så magnetlucka är enda som
kommer funka.

Jag köpte en från hemsidan som Moniq rekommenderade. Bra pris och ganska snabb leverans. Den var lätt att montera i altandörren och katterna gillar den skarpt!

Jag är jättenöjd! :)

Det låter toppen! :)

Förresten, drar det väldigt mycket där luckan är? Eller
är den välisolerad? Den lucka vi har nu är inte tät för
fem öre och ställer man skor i närheten av luckan måste man
värma dom innan man kan använda dom... :(

Jag skaffade kattlucka med den avlånga typen av magneter, köpt på Odal/Granngården för några år sedan. Visst är de både långa och tunga, men så länge katterna mådde bra verkade de inte bry sig särskilt mycket. Det var först när killen vacklade på gravens rand och vi fortfarande tvekade inför det slutgiltiga beslutet det verkade jobbigt, och då plockade vi förstås av magneten.

Jo förstås, när olydig buskatt promenerat på matbordet och hade en kniv och en kaffesked på magneten var det rätt besvärligt för honom, men det kunde han gott ha :angel:

Ett problem vi inte tänkt på var att det var svårt att hitta bra halsband. Vi ville gärna ha reflexhalsband men den vanligaste typen stängs bara genom att man drar ändan på halsbandet genom en sölja utan låspigg. Detta funkar inte. Sedan finns det sådana med säkerhetsknäppe, men våra magneter trär man på genom två rätt smala spår så det funkande heller inte. Spänne med pigg och lagom kraftigt gummiband för att de skulle kunna ta sig loss om de fastnade men hålla för magnettyngd var vad vi kom fram till och dessutom att halsbandet då höll ca 2 år innan resåren gav sig.

Nu när vi är på väg att skaffa nya katter och grannens matfriande katt flyttat och hankatten som gick in och pinkade förmodligen är i himlen (eller möjligen det andra alternativet...) hade vi tänkt att det skulle gå att koppla bort magnetmekanismen, men det verkar inte gå.

Magnetluckan är inte helt säker, en snabb katt hinner slinka med "rätt katt" in innan den slår igen!

Ännu en synpunkt: Magnetluckan vi har är genomskinlig och i vår källargång gör det jättestor skillnad mot den tärta plåtluckan som satt där innan.

Det drar faktiskt mindre än vad jag trodde att det skulle göra! Det är som en krans av täta fransar runt hela luckan, och en stark magnet som håller luckan på plats. Visst blir det ett hål i isoleringen - luckan i sig är ju av klarplast - men jag såg till att placera den i ett hörn på altanen (dvs i lä), precis brevid min vedkamin.

Jag är, som sagt, väldigt nöjd, och hittills har bara mina egna katter kommit in. Om en främmande katt skulle lyckas smita med, så må det vara hänt... när den går ut nästa gång så kommer den ju inte in igen. Dessutom verkar mina katter se sig omkring noga innan de smiter in, som om de inte vill avslöja sitt specialhål!

Ny fundering:

Är det någon som vet om de där "dropparna" (som verkar kattvänligare) skulle fungera med vår kattlucka? Jag måste ju i alla fall skaffa minst en ny magnet eftersom en är borta.

(Minst en skriver jag. Gårdagens besök av tre personer på katthem resulterade nämligen i att alla föll pladask - för olika katter. När vi summerar är det 5 katter någon av oss bara "måste" ha :crazy: Själv vill jag ha 3, men det går ju bara inte. Eller :confused:)

Liknande trådar

E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 226
Senast: gentleknight
·
Övr. Katt Jag har fått ett gäng på halsen... Och jag behöver tips och råd av kattexperter. Det har i minst 2 år, säkert mer, sprungit en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 632
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX