Kattlådestank, BLÄ!!!

Stinaelin

Trådstartare
Vi har nyss införskaffat en kattunge, och eftersom hon är enbart inne gäller ju kattlåda. Vår förra katt uträttade alla sina behov utomhus, så detta med kattlåda har vi inte befattar oss med på länge.

Först testade vi papp-kattsand, Toalätt (hette det kanske). Kissen verkade inte gilla det, och la endel utanför lådan.
I torsdags bytte vi till "vanlig" kattsand, klumpskapande Vitakraft.

Kissen gillar lådan, allt är frid och fröjd. Förrutom stanken.
Det stinker kattlåda, fruktansvärt, i hela huset. Den första doften man får när man stiger in...
Vi har i helgen varit extremt noga med lådan, plockat upp allt, stort som smått, omedelbart. Ändå stinker lådan urk.

Så; vad ska vi göra? Är det märket det är fel på? Har ni tips på sand dom luktar mindre? Eller är det bara att stå ut? :yuck:

Sv: Kattlådestank, BLÄ!!!

Everclean kattsand säger jag. Löser troligen dina problem. Ganska dyrt med värt varenda krona enligt mig och det enda jag köper numera. Vi har provat lavendel, less track och white från Everclean och det är bara white som har luktat kattlåda

EverClean är bra på det sättet att det luktar så starkt (parfymerad som oparfymerad) att all annan lukt försvinner, förutsatt att katten gräver i lådan då. För egen del gillade jag inte att ha sand överallt, och inte heller den makalöst starka lukten, så jag bytte till ÖkoPlus. Ströet är finare än pelletsströ men grovare än sand. Kanske tillräckligt fint för att funka för din katt? Luktar i några sekunder när katten varit inne i lådan, sedan försvinner lukten.

Tycker i och för sig att det beror lite på vad katten äter också. Min bror använder t.ex. samma strö, men ger annan typ av foder. Och det verkligen stinker när hans katt varit på lådan.

Jag skriver under på det där med fodret. Jag har märkt att det luktar väldigt lite sedan jag drog ned på torrfodret och gick över till mer blötmat och kött. Jag tror att det framför allt när det gäller urinen beror på att de får i sig mer vatten när de äter så mycket blötmat = kisset blir inte lika koncentrerat. Förut stank det pekka väldigt snabbt, men nu luktar det nästan ingenting.

EverClean är bra på det sättet att det luktar så starkt (parfymerad som oparfymerad) att all annan lukt försvinner, förutsatt att katten gräver i lådan då. För egen del gillade jag inte att ha sand överallt, och inte heller den makalöst starka lukten, så jag bytte till ÖkoPlus. Ströet är finare än pelletsströ men grovare än sand. Kanske tillräckligt fint för att funka för din katt? Luktar i några sekunder när katten varit inne i lådan, sedan försvinner lukten.

Tycker i och för sig att det beror lite på vad katten äter också. Min bror använder t.ex. samma strö, men ger annan typ av foder. Och det verkligen stinker när hans katt varit på lådan.

Jag tycker inte alls att everclean är starkt parfymerat och det är ju inte heller därför det inte luktar. Det är ju något i som neutraliserar lukten. Vi har inte heller sand överallt som det blir här om vi köper grövre sand. Då har vi verkligen sand överallt men inte med everclean lavendel, då håller sig sanden i lådorna.

Däremot håller jag helt med dig om maten. Bra mat gör att det stinker mindre och det är ju inte så konstigt. Om matsmältningen är optimal så luktar det ju mindre och det kan den ju inte bli om katten får mat som den har svårt att smälta och inte kan tillgodogöra sig.

Luktar det kiss, bajs eller något annat skumt (kattströ kan lukta skumt i sig självt)?

Om det luktar mycket bajs behövs det i regel ett foderbyte för att förbättra situationen. Bajslukten kommer sig från att mycket ospjälkat protein kommer ut dvs. katten tillgodogör sig inte maten bra. Luktar det starkt av urin behöver katten antagligen få i sig mer vätska.

EverClean klumpar bra, men personligen bojkottar jag parfymerad sand för både kattens och min skull. För det första gillar jag aldrig lukterna och för det andra så pallar inte min astma och doftöverkänslighet de där parfymerade lukterna. Jag vill inte heller utsätta mina katter för parfymer i onödan. De ska gräva och andas in det där flera gånger om dagen och jag är helt övertygad om att det i längden inte är bra för deras luftvägar (samma sak med strö som dammar, inte bra för luftvägarna).

När det gäller klumpande strö föredrar jag Pussi eller Best World's (majsströ). Klumpar bra, dammar minimalt och är oparfymerade. Best World's hade jag fortsatt med om det inte hade luktat mysko i kombo med mina katters urin, Ströet i sig är helt luktfritt, men bildar en skum lukt med urinen. Kör dock på Toa-Lätt idag. Luktfritt, dammfritt, billigt och hygieniskt. Men gillar inte katten det spelar ju det ingen roll.:meh:

Jag gillar inte heller parfymerad sand, köpte EC Aqua Breeze en gång och höll på att storkna! Men nu köper jag den som är "unscented", den luktar i princip ingenting.

Till alla;

Tack för de många och bra svaren!

Det luktar varken kiss eller bajs utan kattlåda, skum kattsandsdoft helt enkelt. Vi har en låda med "tak", och när man tar av taket så får man liksom en doft smocka och nästan kräks lite grann.

När hon bajsat och kissat på golvet luktar det bara lite bajs, kisset luktar inget (men lämnade en fin gul nyans på nya trägolvet :crazy: ).

Så jag tror att någon knasig doft uppstår i kombinationen kiss/kattsand.

Jag vill ha parfymfri, helst återvinningsbar (så vi kan hälla i kompost), men klart att kissen ska acceptera det hela också.
Eftersom hon ratade Toalätt, kanske vi kan testa den med mindre pellets, Ökoplus?

Jag har haft min kattunge i snart 2 veckor och
köpte ever clean, den som passar för just kattungar och
det luktar aldrig illa plus klumpar sig jättebra!
Dock tycker inte jag att den luktar starkt av parfym?
Men jag är förkyld så kanske beror på det :D
Tycker den är toppen iallafall!

Kan även tillägga att jag har en öppen kattlåda
utan tak.

Utför din katt ofta sina behov utanför lådan? Eller är det då när katten inte var nöjd med ströet?
För om katten ofta utför sina behov utanför lådan så bör du nog tänka på mer än bara sanden. Egentligen vill inte katterna ha tak på sin låda, de vill sitta och ha koll på allt som händer omkring, så de slipper bli överraskade när de väl sitter och uträttar behov.
Är katten van sen tidigare med tak? Testa ta bort det.

Jag har testat Everclean Less Track. Less Track är med större korn för långhåriga katter och därför blir det även lite mindre sand i resten av huset eftersom det inte fasnar lika lätt i päls och tassar.
Pussi Kompakt är lika bra tycker jag, kostar hälften så mycket (under en hundring) och finns i alla matbutiker. Luktar inget här heller, visst EC luktar ju lite bättre eftersom det är parfymerat och Pussi är inte det så det luktar något sand men det är bara när man själv är där och gräver som man märker av det.
Vi har flera lådor i huset och märker inget av varesig lukt eller liknande.

Till alla;

Tack för de många och bra svaren!

Det luktar varken kiss eller bajs utan kattlåda, skum kattsandsdoft helt enkelt. Vi har en låda med "tak", och när man tar av taket så får man liksom en doft smocka och nästan kräks lite grann.

När hon bajsat och kissat på golvet luktar det bara lite bajs, kisset luktar inget (men lämnade en fin gul nyans på nya trägolvet :crazy: ).

Så jag tror att någon knasig doft uppstår i kombinationen kiss/kattsand.

Jag vill ha parfymfri, helst återvinningsbar (så vi kan hälla i kompost), men klart att kissen ska acceptera det hela också.
Eftersom hon ratade Toalätt, kanske vi kan testa den med mindre pellets, Ökoplus?

För att minimera lukten måste kattlådan ventileras och stå på en torr plats. Instängdhet och hög luftfuktighet förstärker lukten, så att ha t.ex. en huvlåda i badrummet är inte det bästa ur luktsynpunkt.

Det är också viktigt att man gör lådsituationen så behaglig som möjligt för katten, och tycker du själv att det luktar illa när du lyfter på huven kan du ju tänka dig hur katten upplever det att behöva gå in där.

Den bästa sanden är oparfymerade varianter av Everclean eller Extreme Classic. Det är lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand, vilket också är behagligast för katten och lättast att hålla fräsch.

Det måste också vara mycket sand i lådorna och de måste rensas ofta, morgon och kväll + när man märker att det finns bajs där. För att bortplockade klumpar inte ska stinka bör man försluta dem i t.ex. hundbajspåsar och bära ut dem ur huset så snart som möjligt, annars kan även de lukta.

Jag använder också ÖkoPlus och tycker att det är det bästa ströt någonsin! Jag började köpa det eftersom det är brännbart, bentonitlera är inte så kul när man bor i hus och känns inte särskilt miljövänligt heller. Kattens förra ägare hade provat pellets men det var inte populärt, så det var inte heller något alternativ.

Men nu skulle jag inte vilja använda något annat än ÖkoPlus i vilket fall, det är bättre än något annat jag använt på alla sätt! Det luktar absolut ingenting(jag tycker att även riktigt bra lerbaserad kattsand, typ EC, ger ifrån sig åtminstone lite lukt), känns drygt och är lättstädat.

Jag kan verkligen rekommendera det!

Jag går emot lite här. En bra sand torkar ur bajset direkt det kommer i kontakt med sanden. Här hemma luktar det bajs kanske 5 min innan det försvinner. Det trots att katten kanske inte krafsar över det. Jag har 2 lådor till mina 2 katter och gör rent en gång/dag, luktar aldrig. Inte en när det inte blir rengjort på 2 dagar luktar det.
Däremot håller jag med om huvlådor och trånga utrymmen.

Jag har sen 10 år tillbaka (minst) haft mina lådor i hallen eller vardagsrummet, folk brukar t.o.m anmärka på att det aldrig luktar nått. Nu står dom i var sitt ikea-skåp i vardagsrummet/köket (har öppen planlösning) och jag är helnöjd med det!

Nu har katten inte gjort något utanför lådan sedan vi tog bort pellets-sanden.
Men det var då lukten började.

Jag säger också everclean. Lavendel är våran favorit och vi köper numera bara den.

håller fullständigt med. Andra sorters sand stinker bara. Blir billigare i längden med everclean, då behövs i princip aldrig byta all sand i lådan

Hm, ja , lådan står i ett relativt trångt badrum.

Ska ta bort huvan, men jag har inte upplevt att katten själv har haft obehag av den, hon använder lådan glatt. Det är vi andra som storknar...

Mycket sand har vi, vi har under helgen rensat hela tiden, men det stinker ur en helt tom låda... Måste byta sand!

Jag använder också ÖkoPlus och tycker att det är det bästa ströt någonsin! Jag började köpa det eftersom det är brännbart, bentonitlera är inte så kul när man bor i hus och känns inte särskilt miljövänligt heller. Kattens förra ägare hade provat pellets men det var inte populärt, så det var inte heller något alternativ.

Men nu skulle jag inte vilja använda något annat än ÖkoPlus i vilket fall, det är bättre än något annat jag använt på alla sätt! Det luktar absolut ingenting(jag tycker att även riktigt bra lerbaserad kattsand, typ EC, ger ifrån sig åtminstone lite lukt), känns drygt och är lättstädat.

Jag kan verkligen rekommendera det!

Låter bra!

Var kan man köpa ÖkoPlus? Special-djur butiker eller ICA?

Vilken sand kör du då?

Min katt krafsar duktigt över alla högar, stort som smått, men som sagt, det är inte bajset som stinker utan själva sanden (eller kombon sand/kiss).

Liknande trådar

Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Har fått ett "mega"problem, och jag förstår inte vad det är som händer. Ska försöka göra en lång historia kort så ni vet lite bakgrund...
Svar
14
· Visningar
4 135
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama