Om man skulle prova Ökoplus, vilket är det bästa tillgångsättet tror ni? En till låda? Förstår hon dock att hon får gå på den också?
Sätter du två lådor med olika sand tror jag absolut att hon förstår att hon får gå på båda, men hon väljer troligen den hon föredrar att trampa i. För egen del hade jag det problemet när jag gjorde som ovan, så jag bytte bara rakt av istället. Och det gick fint, katterna accepterade det och verkar numera föredra ströet framför sand.
Läste komsumenters kommentarer på zooplus om ökoplus, en sa att klumparna inte håller ihop lika bra, vad säger ni? Själv blir jag redan galen ibland på de mindre bitarna som vägrar fälja med till soptunnan
Ja, det lossnar lättare bitar, speciellt om du tar innan klumparna hunnit stelna. Men jag ser inte det som ett problem, småströet är enkelt att plocka upp, till skillnad från de små sandbitar som bara faller igenom grepen...
Ett annat problem jag hade när jag körde med sand var att om den blöta sanden lätt fastnade i lådans kanter, och när den stelnade satte den sig berghårt. Jag var tvungen att hacka loss det, och då försvann ändå inte allt. Och att tvätta lådan ren var ännu jobbigare
Det var lera överallt, kvar i lådan för att det inte lossnade, på diskborsten, osv. Svår att få bort helt enkelt. ÖkoPlus fastnar inte på det sättet, det går lätt att hacka bort från lådans kanter, och vid tvätt kan man bara spruta vatten med hård stråle någon minut och voilá!
Hur drygt är Öko Plus? Jämfört med t.ex. Everclean?
Jag tycker ÖkoPlus är mycket drygare. När jag använde Everclean så var jag tvungen att byta sand helt och tvätta lådan grundligt var 2-3 vecka för att sanden såg tråkig ut och det luktade. Och då var/är mina katter även ute en del och gör sina behov där, så jag tyckte det var kort tid som sanden höll sig fräsch. (Edit: Jag hade bara en katt då förresten, som som sagt var ute en del.) Jag har även testat Pussis kattsand som jag tyckte var något bättre, men fortfarande med byten ofta. ÖkoPlus tycker jag håller sig fräsch mycket längre. Och när det väl är dags för byte och tvätt så räcker det oftast med att bara spola varmt vatten i lådan, så är den ren och fräsch för användning igen. Med sand var jag tvungen att tvätta mer grundligt och ibland (ofta) även använda klorin/ättika för att få bort lukten.
Är väldigt nöjd med ÖkoPlus faktiskt. Det dammar lite förvisso, när man häller i nytt strö i lådan. Men i jämförelse med t.ex. Everclean är det ingenting. Jag saknar inte andnöden jag fick varje gång jag hällde på mer/ny sand, och inte heller att mina katter luktade parfym efteråt. Jag behöver inte heller tycka synd om mina katter varje gång de gräver runt i lådan numera, tidigare hostade/nös de av allt damm.
/Everclean-motståndare