Katters sömn

S

Sirisiri

Jag trodde att katter var experter på att sova, men samtidigt ha total koll på sin omgivning. Det märks ju så tydligt när katten sover och det händer mycker runtikring. Vid minsta lilla ljud som är okänt/annorlunda vaknar ju katten.

Siri skrämde slag på mig inatt. Igen... Hon ska ju alltid sova på tvären bredvid någon av oss. Det händer då och då att jag vaknar av att jag nästan ligger på henne. Detta hände i natt. Katten var helt slapp och jag kunde inte se att hon andades. Jag klappade henne lite, men fick ingen reaktion. Började ruska och säga "Siri!!" tyst, men ingen reaktion. Först efter flera sekunder tittade hon yrvaket upp och undrade vad jag höll på med.

Jag blev ju jätterädd!! Är det normalt att katter sover så djupt? Det är ju som sagt inte första gången det händer...
Finns det fler katter här som skrämmer slag på sina mattar eller hussar?

Sv: Katters sömn

Jaa, Elsa har gjort så flera gånger!! Blir lika jävla rädd varje gång, och skrämmer slag på sambon också. Får liksom ruska henne ordenligt innan hon blinkar lite åt mig och jamar "vad står på?" :smirk:
Men fy f*n vad rädd jag blir!! :eek:

Ja, det är helt fruktansvärt! Eftersom hon sover så himla djupt så lär hon ju inte vakna och flytta på sig om hon nu verkligen skulle behöva göra det pga mig...

Eller också är det pga det jag skrev innan. Hon vet att "det är bara matte" och därför går det ingen signal till hjärnan att hon ska vakna. Jäkla katt... :devil: ;)

Som innekatt så är det väl egentligen inte så konstigt att dom köpplar bort sin "ständiga koll" eftersom dom känner sig trygga. Dom har inget att vara rädd för, dom känner sina människor och dom som är i närheten och behöver inte vara på sin vakt hela tiden. Jag tycker det är tecken på absolut trivsel, dom litar på er och visar det genom att sova tungt.

Mina föräldrars katt är likadan, om hon ligger och sover på sängen så kan man kasta sig ner bredvid henne. Hon nästan studsar upp av det (alltså inte själv, utan lyfter av trycker som blir i madrassen) men öppnar inte ens ena ögat.

MissFideli skrev:
Som innekatt så är det väl egentligen inte så konstigt att dom köpplar bort sin "ständiga koll" eftersom dom känner sig trygga. Dom har inget att vara rädd för, dom känner sina människor och dom som är i närheten och behöver inte vara på sin vakt hela tiden. Jag tycker det är tecken på absolut trivsel, dom litar på er och visar det genom att sova tungt.
Ja, så är det säkert! :love: Siri är en väldigt trygg katt!

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·
S
Övr. Katt Jag blev ganska imponerad över mina katters dygnsrytm/"tidsuppfattning" idag! Jag brukar gå upp samma tid varje dag och då flyger även...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: loveponies
·
C
Övr. Hund Inatt väcktes jag och Johan av att hundarna stormskällde. Det har väl visserligen hänt förut - men inte att de svarats av en annan hund...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: ElCamino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama