A
Augusti
Sv: Katteri
En extremtypad MCO brukar liknas vid en krokodil! Dvs extremt böjd nosrygg och lång och stor nos (box). Risken med det är främst att pannan blir för platt med ett tydligt avbräck mellan nosrygg och panna, och att hakan blir för vek med ev. bettfel. Personligen gillar jag ordentliga boxar, men det ska se harmoniskt ut och tillsammans med en stark haka och väl rundad panna med stora öron med tofsar på är det helläckert!
Nej, vad tråkigt! Hoppas att han inte får så starka symptom och kan leva länge iaf. Man kan inte gardera sig fullt ut från sådant och ibland har även den mest seriösa uppfödare otur, men som sagt, är föräldrarna lite äldre och nyligen testade friska så är chanserna större för att de är fria.Jotack, det här kommer jag lägga störst vikt på efter att ha blivit smålurad (jag har väl mig själv att skylla också) och snuven på mammas katts hälsa (HCM positiv visade det sig ) ...
Hur ser en extremtypad katt ut?
En extremtypad MCO brukar liknas vid en krokodil! Dvs extremt böjd nosrygg och lång och stor nos (box). Risken med det är främst att pannan blir för platt med ett tydligt avbräck mellan nosrygg och panna, och att hakan blir för vek med ev. bettfel. Personligen gillar jag ordentliga boxar, men det ska se harmoniskt ut och tillsammans med en stark haka och väl rundad panna med stora öron med tofsar på är det helläckert!