Katter som matvägrar....

amalia

Trådstartare
Husse köpe ett nytt kattfoder igår... Tidigare har de ätit Bilanx och fungerat jättebra på det. Men när jag skickade in sambon i djuraffären för att köpa hundmat till hundarna så hade han köpt kattmat av samma märke (james wellbeloved) och detta föll inte damerna hemma i smaken alls....

Vad tror ni, kommer de äta om ett tag eller är det bara köpa nytt som gäller?

Sv: Katter som matvägrar....

Det är nog bara att låta maten stå och katterna får vänja sig vid att det är det som serveras, vad jag vet är det en vanlig metod att använda "svält" som tillvänjning till nytt foder (alltså att de har tillgång till maten och äter när de är tillräckligt hungriga). Hoppas det fungerar!

Funkar ibland och ibland inte.

Min katt blev så störd när jag bytte foder att han vägrade - i flera dar. sen ringde jag veterinären och frågade hur hårdhjärtad man skulle vara och då sa hon att det inte alls var bra för dem att inte äta, de blev lätt urtorkade och njurarna tog massor med stryk, så då bytte jag tillbaks, men då var han så av bana att han inte ville äta det heller. :eek: sen hade jag trassel med honom länge att han åt dåligt och blev tunn efter det... så nu är jag försiktig och byter inte foder....- men om du bara köpt fel nån burk och det är ngra dar det handlar om så händer nog inget värre än att du endera får ge upp eller katten ger sig.

Senast ändrad:

Katter är inte så tåliga som man kan tro. Foderbyte bör invänjas under en period som för alla andra djur.

De har blivit invanda av en annan smak av det nya fodret då vi fick med det i hundmatssäcken som vi köpte förra månaden, det fick tjänstgöra som utfyllnad då jag inte har haft möjlighet att köpa ny mat åt dem... Så tyckte nu husse att de skulle få fortsätta med den maten, men köpte en annan smak...

Om det är burkmat ska de nog inte vara helt utan, men är de vana vid torrfoder och vatten så dricker de ju ändå, och borde inte bli uttorkade? Jag brukar ge lite socker-saltlösning när mina matvägrar, så att de ska ha något som binder i kroppen.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 328
Senast: nilie
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Bismark
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud