katter som kissar i hö

B

Bartley

(Jag är osäker på om denna tråd ligger rätt...) Jag flyttade förra veckan till ett nytt stall och det har nu uppstått ett problem, nämligen som rubriken lyder så kissar stallkatterna i höet. Är det någon som har någon bra lösning på hur man åtgärdar detta? (Katterna är inte tama, och väldigt skygga om man försöker ta i dem..)

Tacksam för svar! :)

Sv: katter som kissar i hö

Det finns ju något som heter Piss Off spray men du ska nog inte spraya direkt på höet som hästarna ska äta. Kanske runt om?
Finns även i någon fastare form typ kristaller i gele.
Vet inte om det är användbart för dig.
Jag har strukit på inomhus när en av katterna envisades med att klösa och klättra på vägg.

Nu är det löpningstider för katter och om man har okastrerade hankatter i stallet så får man nästan räkna med att de går och småkissar överallt för att markera revir och locka honor. Det luktar verkligen vidervärdigt ens en liten skvätt och därför tycker jag absolut stallägare ska ha även hankatter kastrerade.

Det enda råd jag kan ge dig är väl att be ägarna kastrera katterna eller stänga in höet där katterna inte kan nå det, om det går. Alternativt lägga något över höet.

Jag ser nog också egentligen bara kastrering som en bra och praktisk långvarig lösning på problemet. Är katterna skygga och inte tama utgår jag ifrån att de inte är kastrerade. För att får bort pinkeriet är det främst hanarna som behövs kastreras (krasst sett är det bäst att kastrera dem först ur förökningssynvinkel också, de hinner sätta fler bebisar till jorden än en hona) men eftersom även löpande honor kan revirmarkera kommer honorna antagligen också behöva kastreras.

Alla..

Ja, asså katterna är väll troligtvis inte kastrerade, (vet inte hur gamla de är heller, ser ganska unga ut...så de kanske precis blivit könsmogna, vet knappt när de blir det...) vilket jag ska ta upp med stallägaren. Jag vet däremot inte om det är honkatter, hankatter elr båda delarna... De har tillgång till kattlåda, men vad jag förstår har det varit lite si och så med hur den har rengjorts, har dock varit ren under denna vecka som jag haft hästen där..

Men problemet borde försvinna om katterna kastreras och naturligtvis har tillgång till ren kattlåda?

De två faktorerna borde helt klart förbättra läget men inget är ju 100% säkert.

De två steriliserade (och tama förståss) honkatterna i stallet har kissat i höet innan, det löste vi med att ställa ut en kattlåda med ren sand i. Samt en pressening eller halm att täcka höet med. Nu går de bara på lådan.

Först kastrering och sedan pressenning över höet en tid efter det skulle jag satsa på. Bryter säkert beteendet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 872
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama