Katter som kissar i hö

Tussemaja

Trådstartare
Stort problem! Vet inte hur mycket hö jag har fått slänga! Jag har rundbalar, och det är svårt, för att inte säga omöjligt att hålla absolut rent för hö och höboss runt balarna. Katterna använder det till kisstoa. Kanske nån av vildkatterna häromkring började, men sen har mina katter fortsatt förståss. Jag har verkligen försökt hålla rent runt balarna.Ibland tror jag att dom sprayar själva balen också. Även om jag städar runt balen regelbundet så sitter ju kisslukten kvar i betonggolvet. Jag har provat att sätta dit kattlådor men det hjälper inte. Ser ingen möjlighet att stänga ute katterna från hörummet. Dom har till och med kattlucka in till själva stallet via hörummet och det är i stallet dom håller till när dom inte är inne. Vad göra? Spraya med nåt som håller katterna undan, men som inte påverkar lukt, smak och hygien på höet? Tacksam för tips!
 
Sv: Katter som kissar i hö

Ställ ut flera små skålar med mat runt o i höt. Katter kissar ogärna nära matplatser.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Har man inte haft råttor förr så lär de komma när det står kattmat framme i skålar! Enklast vore väl ändå att se till att katterna inte har tillgång till hörummet? Kan de inte vara i övriga utrymmen?
 
Sv: Katter som kissar i hö

Jag vill ogärna ta upp en kattlucka till själva stallet. Det är via "hörummet" (egentligen en gammal stalldel) som dom kan komma in till hästarna. Så nej, det är tyvärr inget alternativ
 
Sv: Katter som kissar i hö

Har tänkt på det, men vill ogärna utfodra vildkatterna - å inte mössen...;)
 
Sv: Katter som kissar i hö

Det är nog rätt omöjligt att komma tillrätta med. Vi har i ett tidigare stall provat med "antikattkristaller" och diverse olika medel, men inte lyckats uppfostra katterna att hålla sig borta. Enda sättet har varit att utestänga dem.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Men du har väl någon dörr öppen ut i stallet? Jag har ingen kattlucka och på vintern så håller sig katterna antingen i stallet eller så kommer de när jag går ut i stallet de dagar det är så kallt att stalldörren inte kan vara öppen. De lär sig tiderna ganska omgående, till och med vildkatten har lärt sig det. Jag hade absolut stängt kattluckan och stängt ute katterna ifrån hörummet för det är ju vidrigt med nedpissat hö. Det hade inte ens varit något alternativ för mej att låta katterna vara i närheten av hö´t.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Du kanske kan göra en huva av tunna lakan att sätta över/runt balen så den blir skyddad i alla fall.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Försök bli av med vildkatterna, det är okastrerade hankatter som triggar igång beteendet att kissa överallt för att revirmarkera, även bland kastererade hankatter. För jag antar att dina katter är kastrerade, annars har du en del av lösningen i en kastration.
Vi har samma problem just nu när en katt som kommit från någon granne kommit in i stallet och kissar på saker för att den vill skaffa revir här och då måste ju våra katter som är kastrerade och normalt inte kissar överallt markera över liksom.
Skitirriterande med folk som har okastrerade hankatter springer hur som helst!
 
Sv: Katter som kissar i hö

Skulle det flockas råttor runt kattskålarna så skulle jag vilja säga att man har rätt kassa katter. Vi har alltid mat framme till våra katter ute på logen och jag kan lova dig att det inte kommer en råtta ostraffat och äter deras mat. Råttor var det faktiskt länge sen vi hade, en mus har vi stött på i år och den levde inte många sekunder.

Angående kissandet i höet så hade jag täckt över höet med presenning, finns en tunnare typ att köpa som inte är så dyr.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Precis så är det. Mina är kastrerade, men det hjälper inte när det varit hankatter där. Då sprayar mina också.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Rusta har riktigt billiga stora presenningar - just när man bara ska täcka inomhus så behöver det ju inte vara bästa kvaliten. Jag får ju täcka ett o annat för hönsen så jag har testat dom och dom duger gott.
 
Sv: Katter som kissar i hö

va?? menar du att dina kastrerade hankatter märker revir?? då skulle ja fundera om vet misslyckats med kastationen...
 
Sv: Katter som kissar i hö

Mina kastrerade hankatter kan oxå vid enstaka tillfällen revirkissa. Det är inte jätteovanligt. Händer när någon främmande katt varit inne i reviret.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Håller med, en av anledningarna med att jag har kastrerat är ju just att slippa att de skvätter, visst ställer de sig så att de ser ut som de märker men det kommer ju inget kiss. Har aldrig haft en kastrerad hankatt som märkt revir.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Jag har varit med om flera som gjort det när det kommer in okastrerade hankatter på området.
 
Sv: Katter som kissar i hö

Haha, hos mig låg katterna och sov i sina korger i sadelkammaren medan musen hämtade kattmat ur deras skål... :p Jaga gör man på dagen, på natten sover man. ^^

Jag hade stängt ute katterna från hörummet! Har aldrig förstått poängen med kattlucka, min stallkatt går ut på morgonen och in på eftermiddagen/kvällen. Inte bra att de är ute på natten! Det är ju inte säkert det är dina katter som kissar heller, ingen av mina kastrerade har någonsin markerat, inte ens de som kastrerats som vuxna.

Om han skulle frysa så har han en korg i ett förråd, men det rör sig ju inte om så många timmar i sträck som det inte är någon i stallet som kan släppa in honom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Stort problem! Vet inte hur mycket hö jag har fått slänga! Jag har rundbalar, och det är svårt, för att inte säga omöjligt att hålla...
Svar
1
· Visningar
830
M
Övr. Katt Jag har hittat den perfekta julklappen till vildkatten som adopterat mina föräldrar. Katten är inte rumsren och får bara ligga inne på...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp