Katter som bits...

unki

Trådstartare
Mina kattungar är nu ca 4 månader, fick hem dom när dom var 12 veckor.
Men dom har börjat bitas, dom verkar inte kunna skilja på att gosa, klösas och bitas.
Är det här bara ett kattunge-beteende som kommer att gå över av sig självt?
Är det som med hundvalpar som bits för att det kliar i tänderna?
Eller måste jag tillrättavisa dom på nåt sätt? Hur?
:confused:

Sv: Katter som bits...

Japp, det kliar i små kattungetänder också. Men de ska för den skull inte tillåtas bitas! Nonchalera kattungarna totalt om de börjar bitas eller klösas när du kliar och leker med dem. Sluta alltså leka med kattungarna, vänd på klacken och gå därifrån. Gör så varenda gång den går över gränsen så upphör förhoppningsvis beteendet så småningsom.

Regel nr 1:
Lek aldrig enbart med handen utan att ha en leksak i den. Handen ska bara klappa och hantera. Tillrättavisa, med ett strängt "FY", om kissen bits.

När det fugerar kan man gå till steg två. Kanske är överkurs för vissa katter, men på alla som jag har haft har det fungerat. Om katten bits eller sparkas (viket de får göra som en markering att de fått nog) ska de sluta direkt när jag säger fy, även om jag fortsätter klappa. Dvs, jag fortsätter bara några sekunder för att de ska lära sig/veta att jag INTE slutar bara för att de bits. Det blir så mycket lättare att hantera dom under pressade situationer också, t.ex hos veterinären.

Jag har varit väldigt konsekvent angående detta med min 2-åring. Det har resulterat i att hon ALDRIG, ALDRIG biter mig, men husse (som inte praktiserat detta) biter hon hela tiden när de leker. Även när husse leker med henne och hon biter sig tag om hans hand och jag tar över nästa sekund, så rör hon inte min hand! När husse sätter tillbaka den, så bits hon igen!

Det är till viss del ett kattungebeteende... leker man med katten med sina händer tror den att det är OK att gnaga och sparka på dem så det är det första man bör sluta upp med.

MEN! Kattungen byter tänder snart och det kliiiiiar i munnen och den måste få tugga på någonting. Ge den köttben, bitar med kött (rått eller kokt) och/eller tuggpinnar. Det gör inte bara att kliandet blir uthärdligt utan det ger även tandköttet och de nya tänderna en bra start på livet. Katter behöver också använda sin mun ordentligt! ;)

Herregud, mina händer var fullständigt sönderrivna förut när kissen var kanske 3 månader. Provade allt, men det som fungerade bäst och som jag önskar att jag hade kört med från början var att bara slänga bort henne, kombinerat med ett "nej". Om hon ska bete sig så får hon inte vara hos mig, så enkelt är det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama