katter på flyg??

A

annaebba

Hej

Jag och min sambo har fått två jobb utomlands och är sugna på att ta något av jobbet, men vi har två honkatter som vi absolut inte vill lämna kvar efter oss, så därför velar vi.
Därför undrar jag om det finns någon har som flygit med katt någon gång och som vet hur det påverkar dom.

Känns ju inte bra såklart, men vet inte vad vi ska göra.

MVH// annaebba

Sv: katter på flyg??

Hej

Jag och min sambo har fått två jobb utomlands och är sugna på att ta något av jobbet, men vi har två honkatter som vi absolut inte vill lämna kvar efter oss, så därför velar vi.
Därför undrar jag om det finns någon har som flygit med katt någon gång och som vet hur det påverkar dom.

Känns ju inte bra såklart, men vet inte vad vi ska göra.

MVH// annaebba

Jag har skickat katter med flyg flera gånger och det har inte varit några som helst problem. Beror förstås litet på hur lång resan är? Flygbolagen har säkert rutiner för detta, så att personalen kollar djuren med jämna mellanrum vid längre resor. Tror inte man får ha dem hos sig i kabinen, men jag kan ha fel.

Jag har altid haft mina med mig i kabinen när jag flugit, och det har funkat finfint. För resvana katter gör det ju ingen större skillnad om det är tex tåg, buss eller flyg.

Var katterna får åka varierar med rutt och flygbolag, hör dig för!

Har hört mig för lite och det verkar inte vara så ovanligt att ta med sig katter på flygningar som jag trodde..

Tack för era kommentarer..Jobbet är i Thailand så det klart det är fortfarande osäkert på om man ens får och vill ta med katterna på en sådann lång flygning

MVH// annaebba

Jag har altid haft mina med mig i kabinen när jag flugit, och det har funkat finfint. För resvana katter gör det ju ingen större skillnad om det är tex tåg, buss eller flyg.

Var katterna får åka varierar med rutt och flygbolag, hör dig för!

Finns det några universella regler för hur burarna ska se ut?
Flygbolaget jag ska flyga hem mina katter med får man ha katt i kabinen, men nu har jag ju två. Mina är vana vid att dela bur, går det, eller måste jag köpa två små nya burar?

Är lite nervös för hemresan med kisarna, de är inte alls resvana och bara att ta sig till Budapest känns jobbigt. :crazy:

Buren i kabin ska ha handbagagemått för de mesta, så at få ine två katter (eller ens en större) blir nog svårt...

annaebba- vi importerar regelbundet från thailand, så det går, men det kostar en del...

Vilket land är det ni funderar på att flytta till? Är det annat land än Norge, vilket jag antar eftersom ni ska flyga, är det ju inte bara själva flygningen som det gäller. Katterna måste rabiesvaccineras för att få komma in i andra länder och för att få återvända till Sverige sen igen. Mer info om detta kan du hitta på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se).
Efter att de vaccinerats måste det gå MINST 120 dagar innan man tar ett blodprov för att påvisa antikroppar mot rabies och innan dess får katterna inte åka. Alltså måste alltså vara du ute i god tid, minst 4 månader innan avresan. Katterna måste dessutom vara idmärkta och ha pass, det kan man fixa hos veterinären samtidigt som man vaccinerar dem.

Sassy: Ungefär hur mycket kostar det att importera från Thailand? handlar det om ca 5000 kr eller handlar det om ca 50 000kr?

Jag och min sambo kommer förmodligen någon gång att vilja flytta utomlands en period och då vill vi ha med katterna, så det är ju bra att veta ungefär vad det kostar att ta med sig katterna långt bort (typ Australien :) ).

Räkna med minst 15.000:-, troligare 25.000:- för två katter. Det var fem år sedan vi tog in från Thailand senast, så det säger inte så mycket. Från Sverige till Thailand vet jag ingen som har gjort.

Vilket land är det ni funderar på att flytta till? Är det annat land än Norge, vilket jag antar eftersom ni ska flyga, är det ju inte bara själva flygningen som det gäller. Katterna måste rabiesvaccineras för att få komma in i andra länder och för att få återvända till Sverige sen igen. Mer info om detta kan du hitta på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se).
Efter att de vaccinerats måste det gå MINST 120 dagar innan man tar ett blodprov för att påvisa antikroppar mot rabies och innan dess får katterna inte åka. Alltså måste alltså vara du ute i god tid, minst 4 månader innan avresan. Katterna måste dessutom vara idmärkta och ha pass, det kan man fixa hos veterinären samtidigt som man vaccinerar dem.

Jo jag förstod att man ska vaccinera osv, men 120 dagar herregud..
Ja då är det dags att bestämma sig nu då, om vi ska ha med dom eller inte. Jobbet är i Thailand och isf. far vi antagligen i höst någon gång.
Men menar du att dom måste vaccineras i thailand igen innan vi ska åka till sverige igen menar du, det räcker inte med blodprov då?? Får forska lite kring det, men tack..

Sassy: Och det är enkel resa då också, så man får betala samma summa hem igen om man ska tillbaks till Sverige. Jaja, det är ju en fråga man får ta ställning till sen när man kanske ska flytta utomlands. Jag trodde att det rörde sig om närmare 50 000 kr/katt och det är vi nästan beredda på att betala för att slippa vara utan katterna.

Hur länge måste katten sitta i karantän när den tas in i Sverige? Hur dåligt mår den av det (frågan är väl hur hemskt/icke hemskt det är i karantänen)?

När man grundvaccinerat med rabiesvaccin, ska man göra blodprovet för att få papper på att djuret har förmåga att bilda antirkroppar mot rabies. Detta behöver alltså bara efter grundvaccinationen. Efter grunden ska djuret revaccineras och detta intervall varierar lite mellan olika vaccin och även vad olika länder har för regler. Det är varje till vart tredje år detta handlar om. Alla vaccinationer ska föras in i passet. Jordbruksverket har bra information om vad som gäller vid resa med djur. Vissa länder kräver karantän, vad som gäller i Thailand vet jag inte, det är sällan någon reser dit med sitt djur och sedan har för avsikt att ta hem det igen.
Tänk över om det verkligen är värt detta, för det lär vara en stor omställning för katterna att flytta dit. Det är inte bara resan...

När man grundvaccinerat med rabiesvaccin, ska man göra blodprovet för att få papper på att djuret har förmåga att bilda antirkroppar mot rabies. Detta behöver alltså bara efter grundvaccinationen. Efter grunden ska djuret revaccineras och detta intervall varierar lite mellan olika vaccin och även vad olika länder har för regler. Det är varje till vart tredje år detta handlar om. Alla vaccinationer ska föras in i passet. Jordbruksverket har bra information om vad som gäller vid resa med djur. Vissa länder kräver karantän, vad som gäller i Thailand vet jag inte, det är sällan någon reser dit med sitt djur och sedan har för avsikt att ta hem det igen.
Tänk över om det verkligen är värt detta, för det lär vara en stor omställning för katterna att flytta dit. Det är inte bara resan...

Karantän? Är inte bara det för vilda djur :D

Ja vi har inte bestämmt oss än hur vi ska göra, vi tycker det känns jobbigt för katterna med allt, det är därför jag frågar här för att få reda på om folk gjort liknande resor med sina djur...

Det beror lite på hur länge vi ska vara borta, blir det inte längre än 6-12 mån är det nog inte värt det...

vilda djur? hur tänker du då?

jag skulle aldrig ens fundera på att ta med sällskapsdjur utomlands om jag skulle iväg o jobba. men det är jag det.

vilda djur? hur tänker du då?

jag skulle aldrig ens fundera på att ta med sällskapsdjur utomlands om jag skulle iväg o jobba. men det är jag det.

Nej jag vet inte, jag pratade med en person häromdan' och hon sa att karantän kanske bara gällde för otama djur, eller djur som inte är sällskapsdjur.

Anledningen till att vi vill ta med katterna är såklart för att vi ska vara borta under en rätt lång period och dom betyder väldigt mycket för oss. Vi ska ju såklart inte jobba hela tiden, så dom kommer ju inte bli "lämnde i sticket"...
Men jag förstår vad du menar och därför tänker vi nog inte frakta med dom om vi är borta i mindre än ett år.

Från Jordbruksverkets hemsida: (www.sjv.se under Djur & Veterinär)

In- och utförsel av levande djur

Jag ska åka på semester/para/tävla utomlands
Skaffa skriftlig information från veterinärmyndigheten i det aktuella landet om vad som krävs för att få ta in djuret. Gå igenom denna med din veterinär så du vet att allt blir rätt gjort. Du bör också skydda djuret med grundvaccinationer mot infektionssjukdomar, även om det inte krävs enligt lag - se mera om smittrisker under länken till höger.
Tänk på att parning kan innebära ytterligare en risk för ditt djur att drabbas av främmande smitta (ffa herpes, brucellos och leptospiros). Diskutera gärna riskerna med din veterinär!

Grundvillkoren för utförsel till land inom EU är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och pass . Vaccination mot rabies görs när djuret är minst 3 månader, och djuret får resa utomlands först 3 veckor efter vaccinationen.

Observera att det ställs ytterligare villkor för att ta med djuret tillbaka till Sverige igen.

Jag ska resa till Sverige med en hund eller katt från ett land utanför EU, dvs ett tredje land
Tredje länder delas in i två grupper, listade och ej listade länder. I gruppen Listade länder finner man de länder utanför EU som bedöms ha fungerade kontrollsystem avseende rabies. Förekomsten av rabies varierar kraftigt melllan dessa länder. I de ej listade länderna bedöms rabiessituationen vara okontrollerad eller omöjlig att bedöma.
Från dessa grupper gäller olika införselkrav.
1. Listade länder

Se förteckning över de listade länderna: Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Aruba, Ascension, Australien, Barbados, Bahrein, Bermuda, Bosnien och Hercegovina, Brittiska Jungfruöarna, Caymanöarna, Chile, Fiji, Falklandsöarna, Franska Polynesien, Förenade Arabemiraten, Guam, Hong Kong, Island, Jamaica, Japan, Kanada, Kroatien, Liechtenstein, Malaysia*, Mauritius, Mayotte, Mexiko, Monaco, Montserrat, Nederländska Antillerna, Nya Kaledonien, Nya Zeeland, Ryssland, Saint Helena, Saint Kitts och Nevis, Saint Pierre och Miquelon, Saint Vincent och Grenadinerna, San Marino, Schweiz, Singapore, Taiwan, Trinidad och Tobago, USA, Vanuatu, Vatikanstaten, Vitryssland, Wallis och Futuna.

Läs om kraven för att få ta in en hund eller katt från ett listat tredje land här !

2. Icke listade länder Dit räknas alltså Thailand. (Pimys kommentar)

Om du vill ta in en hund eller katt från ett tredje land som inte är listat måste djuret sitta i karantän

Att föra in en hund eller katt till karantän
Villkor
Djuret ska vara id-märkt och avmaskat mot dvärgbandmask.
Du ska ha bokat en karantänsplats.
Djuret ska ha ett införseltillstånd från Jordbruksverket.
Djuret ska föras in via en gränskontrollstation.
Så här gör du:
Id-märkning och avmaskning
Djuret ska vara märkt med ett ISO-microchip eller en tatuering, och vara avmaskat av veterinär med ett särskilt preparat inom 10 dagar före införseln.
I vissa länder kan det vara mycket svårt att få kvalificerad veterinärvård. Du kan i särskilda fall få tillstånd att föra djuret till karantän utan föregående ID-märkning och avmaskning. Detta ombesörjs i så fall i karantänen. Ange detta i din ansökan till Jordbruksverket samt ange även djurets signalement.

Boka karantänsplats
Oavsett eventuella tidigare rabies vaccinationer ska en hund eller katt från ett icke listat tredjeland först sitta i karantän i 120 dagar, innan du får ta hem den. Därefter gäller 60 dagars hemisolering, för mer information se nedan.
Du måste själv boka karantänsplats till ditt djur. Det finns två permanenta karantäner i Sverige, Storskogens karantän och Manlötens karantän. Om du inte kan få plats till ditt djur där kan du vända dig till karantäner som finns i Norge; Eidsvoll karantän eller Vestbergs karantän . De tar emot djur på samma villkor som de i Sverige, och då djuret har suttit karantäniserat i 120 dagar får du ta hem det till Sverige för att ha det isolerat i 60 dagar såsom beskrivs nedan. Länk om kontaktuppgifter till karantänerna finner du till höger.

Observera att kattungar och hundvalpar under 6 månaders ålder inte får karantäniseras i Sverige eller Norge.

Om du har en enskilt belägen fastighet finns det en möjlighet för dig att istället inrätta en egen enskild karantän, och fungera som karantänsskötare till ditt eget djur. Kraven på en karantänsbyggnad är dock hårda, och det blir därför ofta minst lika dyrt som att sätta djuret i en permanent karantän. Du ansöker om att få inrätta en enskild karantän hos din länsstyrelse. Läs mera här .

Införseltillstånd
Då du har en karantänsplats bokad ska du ansöka hos Jordbruksverket om införseltillstånd. Du kan ladda ner eller beställa ansökningsblanketten här . Den ska skickas till Jordbruksverket, Enheten för sällskapsdjur, 551 82 Jönköping. Ansökningsavgiften är 400 kronor och ska betalas in på Jordbruksverkets bankgironummer 5693-2486. Märk betalningen 10504. Betalning från utlandet görs via SWIFT (adress: SWEDSESS) eller Eurogiro. Kopia av kvittot på att ansökningsavgiften är erlagd ska skickas med din ansökan. Det kan ta upp till 30 dagar att få ansökan handlagd. Tillståndet skickas i original till karantänen och du får en kopia tillsänt dig.

Transporteras som fraktgods
Djuret måste av smittskyddsskäl transporteras som fraktgods. Djuret ska besiktigas före avresan av en officiel veterinär/ statlig exportveterinär, som intygar på engelska att djuret är i stånd att klara resan. Det finns ingen färdig intygsförlaga, så du får be veterinären intyga på eget papper och stämpla med exportstämpel.

Införsel via gränskontrollstation
Införseln måste ske via en gränskontrollstation (Stockholm/Arlanda eller Göteborg/Landvetter), där djuret ska besiktigas av veterinär.Du måste själv föranmäla besiktningen minst en arbetsdag i förväg. Besiktningen är avgiftsbelagd, och kostnaden är högre efter kontorstid. Kontakta gränskontrollveterinären för mer information, se länk i högerspalten.

Karantänisering
Djuret förs av karantänspersonalen direkt från gränsen till en den karantän du bokat plats hos. Det besiktigas av karantänsveterinären vid ankomsten och fortsättningsvis 2 ggr/månad. Om veterinären samtycker kan du få besöka djuret i karantänen. Djuret är isolerat i en egen box, där det får ha egna leksaker och filtar etc hos sig. Varje djur har en egen uterastgård där det vistas dagligen. Personalen stimulerar och kelar med djuret dagligen för att få det att må bra. Då djuret har suttit i karantänen i 120 dagar slutbesiktigas det av karantänsveterinären. Om det inte visar tecken på smittsam sjukdom får du hämta hem det.

Isolering
När du har fått hem djuret måste du hålla det isolerat från andra djur ytterligare 60 dagar i hemmet. Villkoren för isoleringen står i införseltillståndet, som du får med från karantänen.
Du får inte sälja, lämna över eller skänka bort djuret till annan person som ska ansvara för det under isoleringsperioden. Du måste rasta djuret i koppel eller sele, och du får inte ta med det på tävling eller träning med andra djur, eller avla på det. Har du fler djur i ditt hushåll gäller samma restriktioner för dem alla under isoleringsperioden. Du får inte något beslut om hävande av isoleringen efter de 60 dagarna, utan ansvarar själv för att sköta tiderna. Om ditt djur sprider smitta pga att du slarvat med isoleringen är du ansvarig för följderna.

----------

Där står det du behöver veta om vad som gäller för att få ta katterna till/från Thailand.

Har ni inga föräldrar eller vänner som kan ta hand om katterna när ni är borta? Jag skulle aldrig utsätta mina katter för en sådan resa som till Thailand.

Tack för all informationen..
Pimy...tog du illa upp??
Jag undrade bara om folk gjort liknande resor med sina djur?
Jag har själv kollat upp jordbrukverketshemsida nu så du hade inte behövt, men tack iaf.
Du verkar ha ett behov av att uttrycka dina åsikter och när du har rätt!

Låter som att vissa här inte tycker att jag behandlar mina djur bra....allt har bara varit funderingar, som sagt så har inget varit bestämmt. Tänkte bara kolla upp lite...

Och nej jag tror knappast att någon släkting vill ha fler djur (än dom redan har) att ta hand om under ca: 1 års tid..
Det blir till att hitta någon annan som vill passa dom...

Jag vill inte ha något tjorv så man behöver inte kommentera denna "tråd" mer...Och katterna följer nog inte med till Thailand så nu kan alla sova gott...

Tack

Nu har jag ringt Malev och frågat om flygning med katt. Damen pratade ovanligt dålig engelska så det enda jag fick ut av det var att katter som är syskon får dela bur, men buren ska inte vara större än 115 cm (i tre dimensioner). Que??

Min bur mäter typ 56x31x31 cm.

*suck*

Nån som vet vad det kan kosta att skicka en katt med flyg inrikes, är väl SAS som gäller eftersom ex Malmö Aviation inte har uppvärmda lastrum.

Ska troligen få en katt från Piteå och det kostar minst 3000 kr att åka tåg (tar hur som för lång tid) eller flyga.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar