Katter och vatten.

Tassetass

Trådstartare
Varför föredrar Isola att dricka ur tillbringaren med 2-3 dagar gammalt vatten, ur toalettstolen, ur nåt gammalt vattenglas eller slicka upp vatten från duschgolvet istället för hennes nyfyllda vattenskålar?

:crazy:

Sv: Katter och vatten.

Om ni har plastskålar för vattnet kan det vara därför då de ger viss bismak på vattnet, annars kanske hon inte tycker om att dricka ifrån golvet, eller om de står brevid maten kan det vara därför hon ratar dem.

Rustie gjorde också så, tills jag placerade ut STORA glasskålar med vatten på flera ställen i hemmet. Jag vet inte varför men det hjälpte ;)

Mina gör också så ibland, men jag ställer ut vatten i olika kärl på olika ställen i lägenheten. Bland annat så har de en egen tandborstmugg som de gärna dricker ur, de älskar att dricka ur glas (helst någon annans), och skålar som jag har gömt på olika ställen. Jag tror att de vill ha variation på sina drickställen och kärl, och att de ibland kanske vill dricka nånstans undanskymt?
Fast de dricker ur sina vanliga skålar OCKSÅ, men inte lika mycket.

Mina gör också så ibland, men jag ställer ut vatten i olika kärl på olika ställen i lägenheten. Bland annat så har de en egen tandborstmugg som de gärna dricker ur, de älskar att dricka ur glas (helst någon annans), och skålar som jag har gömt på olika ställen. Jag tror att de vill ha variation på sina drickställen och kärl, och att de ibland kanske vill dricka nånstans undanskymt?
Fast de dricker ur sina vanliga skålar OCKSÅ, men inte lika mycket.

Så är både katterna och hunden därhemma. De vägrar att dricka ur sina egna skålar, däremot duger en skål i badrummet bra. :D Fast gammelkatten ville helst av allt dricka rinnande vatten i duschen.

Här i lägenheten har jag vatten på två olika ställen (en skål jämte matskålarna i köket och en jämte klöspelaren i rummet) och hittills har jag aldrig sett Måns dricka i duschen eller dylikt. Men han föredrar helt klart att dricka ur skålen i rummet.

:rofl:

Våra kommer alltid rusandes när man går in på toaletten och ska dricka ur kranen!!:D Så det är inte så mycket annat att göra än att ha dem drickandes där!!;)

VeeZ räknade upp några tänkbara orsaker. Det är också så att en del katter helt enkelt gillar lite "slabbigt" vatten, medan andra vill ha fräscht (rinnande) vatten. Det viktiga är att se till att katten dricker, speciellt om den bara äter torrfoder, man kanske får anpassa lite och hitta en bra placering av vattenskålen.

Det är ju MYCKET roligare att dricka ur ett vattenglas där man måste köra ner huvudet för att nå. ;) Och det verkar ju bara bli roligare när glasen välter.

Våra katter drack aldrig ur sina skålar (har haft både plats och annat), utan föredrog hunden enorma skål med dreggligt vatten. Så numera har vi bara hans skål.
Och egentligen är hans vatten nästan renare än vad deras var, för det mesta, med tanke på hur mycket jag byter det.

Randbrallan har sin dyra porslinsvattenskål på en hylla jättehögt uppe, strax under taket. Där är det jättekul att dricka, men jobbigt för matte att byta....

En del katter har även svårt för när morrhåren tar i skålen när de ska dricka. Min dricker helst ur vattenkannan :crazy: (nä, ingen gödning i den :D ) Vattenglas är poppis, och likadant en stooor skål. Små skålar ratar hon. Där tar morrisarna i skålen när hon dricker, och hon gillar inte det.

Tack för alla svar!

Det mesta hon dricker är ur skålarna, så jag tror inte hon har nåt problem med dem. Kan bara inte fatta hur flera dagar gammalt vatten kan locka.

Vad har du för temperatur på vattnet du fyller upp skålarna med? Min dricker inte kallt vatten, men spolar jag i lite ljummet så dricker hon. Likadant med maten, kylskåpskall mat går hon och nosar på, men äter inte förrän efter ca 30 minuter när maten blivit varmare.

*kl*

Min katt dricker bara ur hundens vattenskål. Katten hade en egen innan men den tog jag bort för han drack aldrig ur den... Hundens stooora skål med lite dreggel i verkar passa herr'n som handen i handsken. Men å andra sidan så verkar han tro att han är en hund.

Det gjorde jag med efter ett tips - genomskinliga glasskålar placerade på olika ställen och i n t e bredvid maten.

Det gjorde jag med efter ett tips - genomskinliga glasskålar placerade på olika ställen och i n t e bredvid maten.

Jag med, och det blev jättestor skillnad på hur mycket de dricker. får de torrmat som basföda är det ju jätteviktigt att de dricker ordentligt.

mina säger noga till morgon och kväll att dessa skålar ska fyllas på med färskt nytt vatten! :rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
729
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar