Katter och trafik

C

Cernika

Jag bor alldeles vid en mycket liten smal väg där det är mycket lite trafik. I husen vid vår väg gissar jag att det finns lika många katter som människor. Vissa har uppemot fyra katter hemma och alla katter på vår gata är självklart utekatter.

Det som fashinerar mig när jag åker med bilen på vår gata är att jag nästan aldrig ser nån katt. Får jag nångång syn på en katt så sitter den antingen vettskrämd och blickstilla vid vägkanten eller också rusar den iväg vid åsynen av bilen. Vår egen katt rusar ofta upp i ett träd så fort bilen börjar brumma. Aldrig har jag sett en överkörd katt vare sig här eller vid vägarna i närheten.

Visst är katter otroliga när det gäller att förstå vad som är farligt. Bilar är ju knappast de rent genetiskt kan förstå att man skall akta sig för men katterna undviker verkligen vägen.

När man däremot tar en promenad så kan man se hur katterna ligger och vilar sig på stenar och i trädgårdar, men bilen håller de avstånd till.
 
Sv: Katter och trafik

Synd bara att inte alla katter är så smarta. Trafiken dödar 44 katter/dag.

Min gamla hankatt är inte heller så klyftig. Han blev påkörd som ungkatt (klarade sig dock med bara ett brutet ben och fula, öppna köttsår) men ligger likt förbannat och solar på grusvägen fina dagar.
 
Sv: Katter och trafik

Man ska aldrig lita på att en katt kan trafikreglerna. Jag har flera gånger fått stanna för katter som sitter och har span på ett byte. Då med en buss som ändå låter rätt mycket, speciellt när man bromsar.

Det där med att dom ligger blickstilla i vägkanten är riktigt äckligt. Vid möte på smala vägar får man ofta som förare av tungt fordon använda gräskanten för att kunna komma förbi, hur tror du det blir om det ligger en katt där som man inte ser?

Så visst finns det katter som är gatsmarta, men trots det är det ändå mer än 44 st/dag som dödas i trafiken. Bara i Sverige.
 
Sv: Katter och trafik

Yes. Jag tror ingen av ägarna till dom katter som blir överkörda vet att katten har noll respekt för bilar. Troligen är majoriteten helt säkra på att just deras katter kan trafikreglerna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska flytta från vårt stall nu som vi fått ha som vårt egna. Där bor också en katt som vi har fått ta hand om. Världens goaste och...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Saile
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: alice
·
F
Hästmänniskan Hej! Känner bara att jag behöver skriva av mig i min sorg. Igår morse hittade jag min älskade lilla katt överkörd. Vi bor vid en 70...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 977
Senast: Gravinda
·
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 901
Senast: Fidelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp