Katter och mjölk

C

Caltha

Min vuxna katt älskar mjölk och grädde och får det ibland, hur är det med mjölk, har hört av vissa att en del katters matsmältningssystem inte tål det så bra, stämmer det?
Han verkar inte ha så, men det kanske inte är så nyttigt ändå?
Någon mer som ger sina katter mjölk eller grädde ibland?

Sv: Katter och mjölk

Jag tror att det värsta som kan hända är att dem kan bli lösa i magen av det, men jag vet inte säkert.
Mammas katter brukar få Whiskas kattmjölk som köps på Ica.

då undrar jag, varför ger du inte vanlig? tål han inte det, eller är det inte bra tycker du?

okej, men han verkar inte påverkas av det, han blir inte dålig i magen eller spyr eller så iaf. men whiskas kattmjölk ja, det har jag hört om, kanske värt att prova!

Jag tror de flesta katter är laktosintoleranta men då har du nog en katt som inte är det. :)

aha, okej, värt att vara lite extra försiktig då. men man vet ju aldrig, brukar ju bara ge lite eftersom jag hört att det inte alltid är så bra för alla katter, men att det var så vanligt visste jag ju inte.

De flesta katter är laktosintoleranta, det behöver inte visa sig som dålig i magen, de kan däremot få ont i magen, och det vill jag inte ;)

aa tack då vet jag! :) då ska jag sluta ge vanlig mjölk och testa litegrann med whiskas eller nån låglaktos

Vad jag förstår ska katter inte dricka vanlig komjölk. Kan leta till lindrigare magproblem (idividuellt). Däremot ska filmjölk vara ok. Någon annan som vet mer om detta?

Mina katter får aldrig dricka komjölk. Jag anser att det finns annat för dem som passar den bättre. Sen händer det väl att när jag har lillmissan med bort och det bjuds på grädde så får hon smaka lite - ja, inte bara av mig. ;) Men det är mkt sällan.

Sen ska tilläggas att katter också är olika känsliga för saker. Hade en katt i stallet som åt sorkar och näbbmöss dagligen. Vilket få katter ens provar på med tanke på att de är giftiga i den mån att katten blir ganska dålig i magen. Men hon tycktes klara av det aldeles utmärkt. :cool:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 895
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama