Katter och "kräsenhet"

Reykur

Trådstartare
Varje dag hör jag människor som påstår sin/sina katter vara väldigt kräsna. Både här, andra forum och i det verkliga livet.

Hur många här har "kräsna" katter? Vad äter de och vad äter de inte?
Är det för att katterna verkligen är kräsna?

Alla mina katter äter det jag serverar, har jag haft tur eller har det just med deras satta smakpreferenser att göra?

Jag tror nämligen att "kräsen" är ett mänskligt attribut och inget vi kan applicera på katter.

Sv: Katter och "kräsenhet"

Jag har haft både och. Den ja har nu äter bara friskies innefoder och mjau maten. Ungkatten jag hade åt allt han såg. Mammas katt är kräsen äter bara pussi oxkött i den blöta maten och friskies innefoder samt royal innefoder.

Jag har haft både och. Den ja har nu äter bara friskies innefoder och mjau maten. Ungkatten jag hade åt allt han såg. Mammas katt är kräsen äter bara pussi oxkött i den blöta maten och friskies innefoder samt royal innefoder.

Varför gör hon det? Anser du att katten är kräsen eller har det andra orsaker?

Jag har en som bara äter Mjau blötmat, det måste vara tetra och det är bara smaken kolja som duger, är hon riktigt riktigt hungrig så går andra smaker ner (men bara av tetran) men hon magrar av snabbt om man "tvingar" henne att äta något annat. Torrfoder vägrar hon, hon skulle nog hellre svälta ihjäl.

En annan vägrar äta allt utom RC torrfoder, inte ens räkor, kyckling, tonfisk mm går ner, hon bara luktar på det och vänder på klacken. Även denna dam blir väldigt mager om man försöker med något annat. Har fått i henne lite A/D en gång (vilket ju ska vara sååååå gott) men det gick bara ett par dagar, sen tröttnade hon på det.

Sen har jag tre stycken som äter precis ALLT! Alla är uppvuxna hos oss och på samma sätt, så visst är olika katter olika kräsna, det beror inte bara på hur man "uppfostrar" dem.

Abbie vägrar äta annat är torrfoder och Mariekex. Yoga får blötmat då och då, men Abbie tittar inte ens på det. Jag tror det beror mycket på att hon inte fick smaka nån blötmat när hon var liten och nyfikenheten är störst och nu när hon är vuxen är det svårare.
Yoga får blötmat som sagt, men slickar bara i sig gelen. Mat i patéform bryr hon sig inte om.

I mina ögon är dom kräsna. Vad skulle det annars bero på?

Abbie vägrar äta annat är torrfoder och Mariekex. Yoga får blötmat då och då, men Abbie tittar inte ens på det. Jag tror det beror mycket på att hon inte fick smaka nån blötmat när hon var liten och nyfikenheten är störst och nu när hon är vuxen är det svårare.
Yoga får blötmat som sagt, men slickar bara i sig gelen. Mat i patéform bryr hon sig inte om.

I mina ögon är dom kräsna. Vad skulle det annars bero på?

Fetmarkerade huvudet på spiken. ;)

Jag tycker uttrycket "kräsen" är en egenskap som inte kan appliceras på katter, jag tror det helt och hållet har med deras inlärda smakpreferenser att göra. Katter sätter sina preferenser tidigt och sedan är det svårt att ändra på.

Fetmarkerade huvudet på spiken. ;)

Jag tycker uttrycket "kräsen" är en egenskap som inte kan appliceras på katter, jag tror det helt och hållet har med deras inlärda smakpreferenser att göra. Katter sätter sina preferenser tidigt och sedan är det svårt att ändra på.

Fast vadå, det är väl exakt samma sak med människors kräsenhet också. Jag har många vänner som inte äter vissa saker eller nästan enbart andra saker just för att de inte har fått lära sig att tycka om annat. Ibland växer det bort, oftast inte.

Räknas det som kräsen att man inte kan äta torrfodret om det är för lite i skålen? Då tittar man ledset bedjande tills någon förbarmar sig och häller upp mer.

Du hoppade helt över mitt inlägg eller? Jag skrev precis att mina är uppväxta på precis samma sätt och har fått smaka på olika/samma saker, ändå blir dom "kräsna" på olika saker när dom växt upp. Hon som bara äter blötmat idag är uppfödd på både torrfoder och blötmat (men gillade aldrig riktigt torrfodret), och hon som bara äter torrfoder är uppfödd på både torrfoder och blötmat (men gillade aldrig riktigt blötmaten).

Vissa kattungar älskar redan från början vissa saker, t.ex. rå köttfärs, kyckling, skinka mm, medans andra aldrig ens smakar (fast dom kommer från samma kull), alltså måste det ju finnas något inbyggt hos dom vad dom gillar och inte gillar, eftersom dom blir erbjudna samma saker men väljer att äta olika.

Samma sak är det med katter som går ute, vissa tar bara in möss, vissa tar bara in fåglar, vissa tar in allt möjligt, ödlor mm. Så visst kan katter ha olika smak, sen om man ska kalla det "kräsen" eller inte vet jag inte, men det är väl det ordet som kommer närmast.

Senast ändrad:

Pottan får jag väl kalla kräsen, han vill helst bara äta torrfoder. Nu får han ju inte torrfoder utan bara blötmat men äter det bara för att han är hungrig, inte för att det är gott. Han är från uppfödaren van att äta både kyckling, köttfärs, blötmat och torrfoder men som sagt, bjuds det torrisar så ratar han ALLT annat.
Ena honan är lite liknande, hon äter kattmat men inget annat. De andra tre katterna äter det mesta.

Senast ändrad:

Jag har haft en mycket kräsen katt, men det beteendet fick jag bort efter många om och men. Nu har jag en hona som är lite kinkig med vissa saker, men hon är absolut inte omöjlig. Kycklingben är hon svår med, men det går att få i henne dem... iaf om jag serverar dem malda. Klassas väl egentligen inte som kräsen men lite petig.

Min katt gillar inte sin njurdietmat så hon äter bara precis så mycket hon måste, sen gillar hon inte de små smulbitarna som blir över när hon knaprat, låter jag de ligga kvar kan hon matvägra två dagar men lägger jag på nytt äter hon igen och eftersom hon är underviktig pga njurarna så lägger jag på nya hela bitar så hon får i sig något. Hon ratade blötmat redan som kattunge så det har hon aldrig gillat, även om jag försökt ge henne det.

Fast, enligt min kära fader som är uppväxt med katter av alla de slag säger att många av dem blev kräsna efterhand.
Tex. De som fått leverpastej en gång för mycket -sen dög bara det.
Det måste väll ändå vara kräsenhet?

Min katt föredrar vissa saker och jag tror att om hon fick räkor oftare skulle hon vägra äta annat är just räkor.

Två av mina tre katter (som nu är borta allihop) åt i princip allt som serverades. Den tredje var dock mer av en finsmakare.

Men; vad hade han liksom för val? När de gjorde reklam på TV: "Whiskas - om katten själv får välja!" så sa jag: Men det får ni inte! och skrattade. ;) Skämt åsido; jag tror att katter som "bara äter räkor" nog också äter det vanliga kattfodret om husse/matte bara väntar ut dem. Katter ÄR ju envisa som synden, men till slut äter nog de flesta.

Att de däremot har enormt olika aptit - det är ju tydligt bland alla katter jag känt.

Min äldre katt äter det mesta, med blötmaten måste vara en kycklingsort. Märket spelar tydligen ingen roll bara det är kyckling. Har man råkat köpa oxkött eller nått annat låter han det ligga tills han får nytt.

Den yngre katten är inte heller särskilt kräsen. Han får Mjau tetra nötfärs eller kycklinglever två gånger om dagen. Däremot har jag märkt att han inte gillar Mjaus festpaté när jag köpte det en gång. Dessutom gillar han inte dom där nya "whiskas med hela bitar kött". Såsen var ok, men köttet var tydligen oätligt.
Torrfoder äter han 5-6 bitar 15 gånger om dagen oavsett vilken sort det är. =)

*KL*

Siameshanen är kräääsen, och dyra vanor har han med ;) Han äter INTE burkmat, alls, det är gift. Han äter ingen form av kött eller liknande, inte torsk, räkor, lax (utom gravad) etc. Däremot äter han:

GRAVAD lax (bara gravad)
Lufttorkad parmaskinka (inte ngn annan skinka)
KARLJOHANSSVAMP (om den är smörstekt). Just karljohan skulle han kunna döda för, han ÄLSKAR det.
Vitlöksbröd.
Hummer

SKojade om det härom månaden, när han tagit en mus som jag ville kasta ut och skulle lura bort honom från den. Provade med allt möjligt från kylskåpet men nix. Tills jag tog lite lufttorkad skinka och katten släppte musen och kom springande. Mammas (som var i närheten) kommentar 'Ja, kunde du väl räknat ut, det är bara titta på prislappen'

Simeshonan är en kompostkvarn näranog, äter 'allt'. Inklusive stulna hundkulor.

Bondkatten äter allt i kattmatsväg, räkor, torsk osv, men hon tycker INTE om kött i någon annan form är nyfångade, egenfångade möss/råttor/småfåglar.

Men... lever hannen på maten du räknat upp? Låter inte som en bra meny för en katt:crazy:

Min hankatt äter inte torrfoder. Mjaus burkmat går bra, och rå köttfärs.
Försökte mig på att ge kalvhjärta idag, en riktig delikatess trodde jag, men det passade inte alls. Kräsen är han absolut!

Honkatten äter allt, när hon har lust.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka