Katter och "kräsenhet"

Sv: Katter och "kräsenhet"

Haha, fattar det. Nejdå det där är bara godis som serveras ibland, ganska snålt tilltaget dessutom.

Men honorna är ju lättare, de blir ju saliga om de får lite burkmat liksom.

Ibland ska vår katt upp i maten vi äter för att smaka. Sen när man väl ska servera honom så vill han inte ha.
Det duger bara att äta ur mattes eller husses hand, inte på ett fat på golvet.
Har försökt att skämma bort honom, men det är är bara torrfoder som gäller och något saftigt slafsigt vid speciella tillfällen. Då fungerar det.

Föresten, förra året var han helt sjögalen i husses lussekatter. Husse fick inte ha dom i fred när han åt.

Vår nuvarande katt (5:årig hankatt, kastrerad) äter det mesta. Vissa sorters burkmat vill han inte ha, och äter heller inte torrfoder som är i småbitar. Bara hela torrfoderbitar går bra. Däremot äter han en massa annat, varav jag tycker det märkligaste är pistachnötter. Han är helt tokig i dem och kommer springande om man rasslar med dem i påsen. Går inte att lämna en skål med nötter obevakad.

Förra katten (hona som blev 18 år gammal, kastrerad) var rätt kräsen. Från början åt hon bara Pussis burkmat i sås. Tills hon fick prova Pussis burkmat i gelé, då var det bara det som dög. Tills hon blev äldre och fick smaka Whiskas seniormat, då vägrade hon äta något annat. Sen att hon åt lite annat knasigt som blomkål och broccoli är ju en annan femma. :angel:

Mina är lite småkräsna i den bemärkelsen att de enbart äter kattmat. "Riktigt" kött tittar de knappt åt - varken skinka, räkor, kycklingvingar, köttfärs eller tonfisk har fallit dem i smaken (till min stora besvikelse då jag själv är vegetarian och har fått slänga allt jag har köpt :D ). Inte heller har de velat smaka på grädde eller äggula när jag har haft lite över. Hade velat BARFa egentligen men det känns dödfött.

Torrfoder äter de de flesta märken, vad gäller blötmat äter de i princip bara Mjaus bitar i gelé även om färsen har gått ner i nödfall. Allt annat jag har provat ratas helt.

Med mina skulle jag gissa att det helt enkelt beror på vana. På katthemmet vankades det nog knappast några extravaganser i form av färskt kött, där var det torr- och blötmat som gällde. Likaså var det vad de fick av den underbara damen som tog hand om dem innan de fick komma till katthemmet.

Cissy har dock inte alltid kunnat vara kräsen - när hon dök upp i sin räddares trädgård var hon mager som ett skelett och så utsvulten att hon åt fågelfrö från damens fågelbord. :( Har därför inte gjort några allvarligt menade försök att få henne att äta mer färskmat även om jag egentligen skulle föredra det - hon har liksom förtjänat att vara lite kräsen, min lilla överlevare.

Mina katter väljer sitt torrfoder med omsorg. Fyra av dem är uppväxta på RC, Nutro och har även fått Iams en period. Nu äter de Orijen. Den femte fick billigt skitfoder innan jag satte min fot i husses liv. :D

Har provat lite olika foder och Eukanuba är det som är svårast att få i dem. De skriker om mat, jag häller upp, de nosar och sen fortsätter de att skrika efter mat. :p

Min halvbirma vill mest bara ha RC som hon är uppfödd på men hon kan ta att jag ger dem Nutro och Orijen. De korthåriga är minst kräsna men Eukanuba går bara inte. Tom hundens torrfoder är bättre.

De är dåliga på att äta som riktiga katter - dvs slita rått kött/fisk i stycken men de äter det gärna om det är skuret i bitar. :D Jag har tränat dem lite med strömmingfileer och det funkar, men ger man dem en hel aborre så vet de lixom inte i vilken ända de ska börja...

De äter det mesta man ger dem i småbitar, även bröd. Igår kom jag på halvbirman med att stå o äta chokladboll på fikafatet (väntade födelsedagsgäster) och häromdan satt hennes dotter och åt av hundens torrfoder trots att det fanns mat i deras egen skål.

Den ena korthåriga blir hysterisk när man ger henne ngt från matbordet och den tjocka jämnåriga "lådsassystern" kan man ibland kasta ost på utan att hon orkar sträcka sig och ta den om den inte hamnar väldigt nära munnen.

Jag tycker nog att de är ngt kräsna, men det kanske inte är riktigt sant.

Tiger har varit kräsen. Vägrade äta blötmat ett tag och ville baaaara ha torrfoder. Så då rök torrfodret helt enkelt. Ska dom bara äta en sak så är det blötmat, punkt. Aini är lite petig, men hon äter när hon är hungrig. Är hon inte hungrig när maten läggs upp så slickar hon bara lite gele och går sen. Freja äter allt vi har testat gett henne. Men hon levde ju på brödsmulor för bara några veckor sedan.

Däremot äter ingen rått kött :mad: Eller vi har inte provat sen Freja kom. Jag vill att dom ska äta kycklingvingar emellanåt, men det skiter dom fullständigt i. Tips på hur jag ska få dom att äta det? Jag vill ju att dom ska knapra på ben och grejer.

Tiger har varit kräsen. Vägrade äta blötmat ett tag och ville baaaara ha torrfoder. Så då rök torrfodret helt enkelt. Ska dom bara äta en sak så är det blötmat, punkt. Aini är lite petig, men hon äter när hon är hungrig. Är hon inte hungrig när maten läggs upp så slickar hon bara lite gele och går sen. Freja äter allt vi har testat gett henne. Men hon levde ju på brödsmulor för bara några veckor sedan.

Däremot äter ingen rått kött :mad: Eller vi har inte provat sen Freja kom. Jag vill att dom ska äta kycklingvingar emellanåt, men det skiter dom fullständigt i. Tips på hur jag ska få dom att äta det? Jag vill ju att dom ska knapra på ben och grejer.

Kött kan man tillaga lätt för att locka katterna att äta. Sedan tillagar man det mindre och mindre tills de äter det rått.

Ben kan man rulla i krossat torrfoder, tonfisk, krossade jästtabletter eller annat gott och hoppas på att de lockas av det. Köttbitar kan såklart också rullas i sådant katterna tycker är gott.

Ah, får ta och tillverka torriskrydda någon dag då. Haha, tänk om någon tar fel på torris-kryddan och grillkryddan någon gång :rofl: Ska kanske skita i att märka burken :angel:

Det kanske blir riktigt gott. Lite torrfoder i köttfärssåsen.;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka