Katter i Förening - Förbjudas?

S

Sanna8

Har en fråga om jag hoppas få hjälp med...

Bakgrund:
Jag och min sambo bor i bostadsrätt på en större "gård" med massor av grannar och hus. Innan bodde vi i en mindre villa, men var tvungna att sälja pga olika orsaker. Vi letade bostad väldigt länge, och flyttade sen in i vårat nuvarande boende mot våran vilja, vi hittade helt enkelt inget annat!

Till saken. Vi har 3 underbara skogskatter. De är utekatter som alltid har fått vara ute, även om 2 av dem är mera inne än ute, och alla 3 sover alltid inne. Ända sen vi flyttade hit har vi märkt att några av tanterna på gården har varit emot katterna, och lämnat in klagomål till styrelsen. Vi har inte brytt oss om detta så mycket, utan har istället gått till den klagande grannen i fråga och frågat vad problemet är. Det visade sig vara mest småsaker.

Men klagomålen fortsatte, och vi försökte hålla katterna inne, vilket är näst intill omöjligt när de är vana med att få vara ute.

Nu har de kallat till föreningsmöte, där vi ska prata om att kanske FÖRBJUDA katter på gården! :eek:
Vill tillägga att de är fler som har utekatter här, och att de kommer andra katter utifrån in till gården, så även om katterna förbjuds just inom våran förening så kommer ju inte problemet att lösas. Och hur hade de tänkt att vi skulle bli av med katterna? Det är ju näst intill omöjligt att sälja vuxna katter och avliva dem är INTE ett allternativ.

Vill också tillägga att våra kissar är de snällaste man kan hitta. Alla tre går på lådan minst 2 ggr/dag INNE hos oss (tvivlar starkt på att de gör något ute) och är väldigt snälla mot andra människor, barn osv. :love:

Så min fråga är, får man bara förbjuda katter så där, huxflux? Och vart kan man hitta information om detta? Våra katter är som mina barn, klarar mig inte utan dem! :cry:

Sv: Katter i Förening - Förbjudas?

Det finns flera bostadsföreningar som förbjudit utekatter och jag tycker faktiskt det är helt rätt. Ni kan väl ha katterna inne?

Min bostadsrättförening har förbjudit lösspringande utekatter.
Det sitter skyltar uppe överallt. Sen finns det ett par katter som jag vet ägarna skiter i förbudet, men jag tror att de är "gamla i föreningen" så styrelsen verkar ha överseende med dem?

Jag tycker dock att det är bra.
I tätbebyggt område hör inte utekatter hemma tycker jag, mest för katternas säkerhets skull (bilar, barn, knäppisar) men också för omgivningens skull.

Dock är det givetvis olyckligt för dina katter som vant sig vid att vara ute.
Om det inte går att hålla dem inne och tex näta in balkongen, får man kanske se över möjligheterna att flytta. Det är jättesynd om katterna som plötsligt måste anpassa sig efter nya regler, men bra för de nya som flyttar dit.

Här där jag bor är det kanske 500 m till motorvägen, bara en liten skog emellan och tättrafikerade små vägar åt alla håll, så jag är jätteglad att detta förbud finns. Mina katter hade dock inte fått gå ute här även om förbudet inte funnits.

Det är ju förbjudet att ha katter springandes utan uppsikt ute så att en bostadsrättsförening skulle stötta förbudet tycker jag är helt rätt. Bygg en rastgård till katterna istället.

Tror jag inte på.

Visa lagtext tack.

/KT

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

Länk

Usch vad trist. :(
Om du hade haft en eller kanske två katter hade jag gett rådet att koppelträna och ta ut på promenad varje dag men det är lite ohållbart att göra det med tre katter.
Det finns ingen möjlighet att flytta?

vad är problemet?
Ha katterna inne istället, du kan ju gå ut med dem i sele?

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

Länk

Betyder inte att katter inte får gå lösa faktiskt.
En lös katt är snarare en sanitär förmån med tanke på hur många hundra smågnagare en katt dödar per år.
/KT

o i ett bostadsoråde är en katt en sanitär olägenhet med tanke på hur mkt de skiter i barnens sandlådor mm

Betyder inte att katter inte får gå lösa faktiskt.
En lös katt är snarare en sanitär förmån med tanke på hur många hundra smågnagare en katt dödar per år.
/KT
Att katter ska hållas under sådan uppsyn att de inte orsakar olägenhet tycker jag är rätt solklart att man inte håller katten under sådan uppsyn om man släpper den vind för våg i ett bostadsområde. JAG har valt att ha katt, min granne har valt att inte ha det, då respekterar jag min granne och håller mina katter för mig själv.
Jag släpper inte min häst på grannens gräsmatta heller trots att han då skulle slippa jobbet med gräsklippning.
o i ett bostadsoråde är en katt en sanitär olägenhet med tanke på hur mkt de skiter i barnens sandlådor mm
Amen.

Delvis Knapplån.

Tack för alla svar.

Som jag skrev så är 2 av mina katter mestadels inne, och den 3:e är folkskygg och aldrig på gården. Sen vi bodde i hus med rabatter som jag vaktade vid mitt liv så har jag lärt katterna att endast göra sina behov på lådan. Som jag också skrev så ser jag alla 3 katterna på lådan INOMHUS minst 2ggr var och per dag.

Kanske skulle tillägga att jag är bra kompis med en kvinna på gården som är dagmamma, och spenderar många timmar per dag i sandlådan. Hon har aldrig ens sett någon av mina katter där.

Sen förstår jag inte er som tycker att det lättaste sättet att lösa problemet är att gå ut med katterna i sele?? Va är det för kattliv? Katter som är uppvuxna ute stimuleras inte av att vara inne, och definitivt inte av att gå i sele! Skulle ni gå omkring med hästan i grimma istället om någon klagade på deras betéende i hagen? (Vet att det är en dålig jämförelse, det behöver ingen påpeka, men katterna skulle bli lika rastlösa och ostimulerande som hästen i det exemplet.)

Kanske var en onödig tråd från början, och jag ber om ursäkt. Men min fråga var bara om det var tillåtet från föreningens sida, inte hur jag skulle sköta mina katter.

Och ja, vi letar hela tiden nytt boende, för våran, katternas och omgivningens skull.

Tycker faktiskt att din bostadsrättsförening gjort helt rätt, önskar att min kunde tänka så långt.

Jag är själv personligen oerhört trött på alla katter som springer vind för våg ute kring husen!

Har ingenting emot katter, men de ska bo ute på landet inte inne i stan och i trädgården:grin:

Delvis Knapplån.

Tack för alla svar.

Som jag skrev så är 2 av mina katter mestadels inne, och den 3:e är folkskygg och aldrig på gården. Sen vi bodde i hus med rabatter som jag vaktade vid mitt liv så har jag lärt katterna att endast göra sina behov på lådan. Som jag också skrev så ser jag alla 3 katterna på lådan INOMHUS minst 2ggr var och per dag.

Kanske skulle tillägga att jag är bra kompis med en kvinna på gården som är dagmamma, och spenderar många timmar per dag i sandlådan. Hon har aldrig ens sett någon av mina katter där.

Sen förstår jag inte er som tycker att det lättaste sättet att lösa problemet är att gå ut med katterna i sele?? Va är det för kattliv? Katter som är uppvuxna ute stimuleras inte av att vara inne, och definitivt inte av att gå i sele! Skulle ni gå omkring med hästan i grimma istället om någon klagade på deras betéende i hagen? (Vet att det är en dålig jämförelse, det behöver ingen påpeka, men katterna skulle bli lika rastlösa och ostimulerande som hästen i det exemplet.)

Kanske var en onödig tråd från början, och jag ber om ursäkt. Men min fråga var bara om det var tillåtet från föreningens sida, inte hur jag skulle sköta mina katter.

Och ja, vi letar hela tiden nytt boende, för våran, katternas och omgivningens skull.

grejen är ju att en hage för en häst är ju som en utebur till en katt. ja vet att det bara var en jämförelse, men en fel sådan iaf.

nu har jag inte läst hela tråden. men jag förstår om du skulle få problem med dina katterom dom måste vara inne. men jag har en utekatt som har varit inne nu sen i somras. JUST för att jag tränar han att leva ett inne liv pga att jag kanske kommer flytta till ett ställe där det just rådetkattförbjud ute.
och så håller jag på å lära han gå i sele, det går faktiskt bra. han får mycket av sina behöv inne. klättra,klösa, jaga, leka, sova, äta och gå på två olika lådor. och det går bra faktiskt. jag har funderat på att hitta en 3a å flytta till. lite större utrymme och så ska jag skaffa ett till klösträd. från golv till tak.

katter jag har haft har aldrig varit omöjliga, dom brukar vänja sig vid nya miljöer och anpassa sig till det.

Ja, föreningen får tillsätta en sådan regel. Ska den skrivas in i stadgarna, så måste regeln förankras antingen vid en extra stämma ang denna fråga alternativt förankras den vid nästa årsstämma. Då kan man även få den inskriven i stadgarna, stämman är inte styrelsen utan ni medlemmar. Styrelsen är ett verktyg för medlemmarna att genomföra det som ni önskar, styrelsen är också tillsatt att förvalta er gemensamma egendom samt åtaganden som föreningen har. Om majoriteten av medlemmarna röstar igenom ett kattförbud på gården så kommer det att bli ett sådant, alternativen som då kvarstår är att göra dina katter till innekatter, eller omplacera i sista hand avlivning vilket man får hoppas att du slipper.

Jag tycker inte att du ska rata idén att vänja katterna vid sele innan du gett den en sportslig chans. Givetvis kommer ni som ägare få arbeta mer med att stimulera katterna, men det är ju något man får ta när man skaffar djur, eller hur? Det går inte att räkna med att "någon annan" ska sköta den biten. Visst är det enkelt att bara släppa ut katterna och låta dem sköta stimulansbiten själv, men som ägare är du ju ansvarig för att sköta den biten om det är så "illa tvunget".

:bow: :bow:
vår katt har tidigare kunnat gå ut, numera bor han i lägenhet på andra våningen i ett större bostadsområde, skulle inte drömma om att släppa ut honom o han mår hur bra som helst. Vi stimmulerar honom på andra sätt än att bara öppna dörren o säga varsågod.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama