katten föder hela dagen. inte för kännsliga.

Sv: katten föder hela dagen. inte för kännsliga.

Precis, vi vet ju inte ens om det ÄR hennes katt. Det kanske är en hemlösing eller katten i stallet som hennes föräldrar inte vill ta hand om.

Jag försvarar det inte och tycker väldigt synd om katten. Men jag känner inte att jag kan kasta skit på en anonym människa på nätet utan att veta mer.

Fast nu skriver ju inte TS att det är en hemlös katt som ingen vill ta ansvar för utan att det är hennes katt och hon tycker att dom har gjort allt dom kunnat för katten. Det är inte att kasta skit det är att upplysa folk om att man faktisk har ett ansvar om man skaffar sig djur, att man måste kunna tänka sig att åka några mil för att komma till en veterinär och inte tycka att man gjort allt man kunnat bara genom att sitta och titta på katten och fråga några människor via nätet vad dom tror...

Precis, vi vet ju inte ens om det ÄR hennes katt. Det kanske är en hemlösing eller katten i stallet som hennes föräldrar inte vill ta hand om.

Jag försvarar det inte och tycker väldigt synd om katten. Men jag känner inte att jag kan kasta skit på en anonym människa på nätet utan att veta mer.

TS skriver "min katt" så vi får väl utgå ifrån att det är sant. Det är ju bara att hoppas på att nästa katt kastreras för TS kan ju bevisligen inte hantera kattförlossningar på ett bra sätt.

Mysteriet är varför absolut ingenting gjordes. Många som bryr sig om sina djur utsätter dem för lidande av ren okunskap. Här fick man goda råd men följde dem inte.
Jag tycker också det är tråkigt att inget gjordes och varför kan man hitentills bara spekulera i.
Det kan faktiskt vara så att TS är minderårig och med vuxna i sitt liv som har den åsikten att en katt är en katt och den lägger vi inga pengar på.
Sitter man i den sitsen så är det inte lätt att göra något och tiden går....
Den enda chansen man har till hjälpväg är buke... och hoppas kan man ju alltid.

Jag tycker också det är tråkigt att inget gjordes och varför kan man hitentills bara spekulera i.
Det kan faktiskt vara så att TS är minderårig och med vuxna i sitt liv som har den åsikten att en katt är en katt och den lägger vi inga pengar på.
Sitter man i den sitsen så är det inte lätt att göra något och tiden går....
Den enda chansen man har till hjälpväg är buke... och hoppas kan man ju alltid.

Ungefär så jag föreställde mig situationen. Vi på Buke var ett halmstrå och av nån anledning höll det inte. Varför har TS inte velat berätta. Och att sticka in skallen i ett getingbo när man är ledsen gör man ju bara inte.
(Men jag är en blåögd typ som helst tror alla om gott och att folk i allmänhet gör sitt bästa, även om det inte räcker till alla gånger...)

Går inte riktigt att jämföra, hästens förlossningsarbete, utdrivningen är annorlunda än katt, där krävs hjälp direkt bara vid misstanke om fel.

Det krävs hjälp omedelbart om man tror att något är fel under en kattförlossning också! Att försöka lösa det själv är vansinnigt såvida man inte har den erfarenhet/utbildning som krävs för det.

Det krävs hjälp omedelbart om man tror att något är fel under en kattförlossning också! Att försöka lösa det själv är vansinnigt såvida man inte har den erfarenhet/utbildning som krävs för det.
Det jag menade att det oftast tar längre tid att komma på att något är fel under en kattförlossning.
Det finns faktiskt mer tidsutrymme med väntan.

Men om en katt ligger och har krystvärkar i flera timmar och ingenting händer... då väntar man inte. En katt ska inte arbeta frenetiskt i flera timmar utan att något händer.

Jag önskar att alla de som anser att det är så viktigt att läsa på innan sitt sto föder (förlossning, foder m.m) så man vet vad man ska göra kunde göra detsamma när de tänker skaffa kattungar.
Olyckor kan ske med katter också nämnligen även om de flesta tycks resonera att de klämmer ut ungarna hur lätt som helst alla gånger.
En häst och ett föl är ju visserligen en stor ekonomisk förlust om det blir fel, det är väl där skon trycker...

Men om en katt ligger och har krystvärkar i flera timmar och ingenting händer... då väntar man inte. En katt ska inte arbeta frenetiskt i flera timmar utan att något händer.

Nej då väntar man inte, kruxet är att med ett sto är det kört om du väntar flera timmar om hon har krystvärkar, det är det inte på katt.

Nej då väntar man inte, kruxet är att med ett sto är det kört om du väntar flera timmar om hon har krystvärkar, det är det inte på katt.

Jodu, längre än 1 timme ska man absolut inte vänta om en honkatt har krystvärkar. Har man därtill sett en kattunge vara på väg ut men sedan glidit in igen (som skedde i detta fall) är det raka vägen till veterinär som gäller eftersom kattungen kan dö och det kan försvåra förlossningen.

Jodu, längre än 1 timme ska man absolut inte vänta om en honkatt har krystvärkar. Har man därtill sett en kattunge vara på väg ut men sedan glidit in igen (som skedde i detta fall) är det raka vägen till veterinär som gäller eftersom kattungen kan dö och det kan försvåra förlossningen.

Hur som helst, så länge skulle inte jag vänta med ett sto.

Nej där är det en himmelsvid skillnad. Det går väldigt fort att ett föl i felläge hamnar så till att man inte kan lägerätta det o kejsarsnitt på häst gör knappast venm som helst.
PL

Tillägg: En katt kan man alltid ta i en filt och köra in till vet med för kejsarsnitt när födseln är igång. Ett sto som börjat föda är något svårflyttat. Alltså måste du bestämma dig tidigare med ett sto än med en katt.

Trådkapning!

Snuffsan, det var längesen jag såg till dig! Kul att se dig igen. Snygg makeup du har på din visningsbild förresten:angel::p

Angående tråden så kan jag inte sluta häpnas över hur korkade människor är, Arma djur!!!

Jag undviker kattforumet numera men är aktiv annars.

Min Alice är bäst!

Liknande trådar

Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar