Katten Assar /sammanslagen tråd

Prosit

Trådstartare
Läs om Assar......

På katthemmet där jag arbetstränar fick vi i tisdags in en katt. Han var otroligt mager, höftbenen sticker upp genom pälsen och ryggraden ser ut som ryggen på en drake. Han har inte ens muskler till att kunna kontrollera avföringen...... :cry:
Västmanlands läns tidning var hos oss igår och fotade, och idag är det en artikel i tidningen. Här är en Länk till Vlt på nätet

På tisdag har vi tid hos veterinären då hans öde ska avgöras. Han kan ju ha inre problem. Han är en sån kelig kisse och vill helst ligga i famnen hela tiden. Han har hittills varit för svag för avmaskning och vaccination, så vi får se på tisdag hur det står till med honom.

Hur kan människor göra så mot en kisse???

Sv: Läs om Assar......

men jag förstår inte varför man inte tar bort en sån katt direkt....är det för att folk ska kunna ge näring till sin "barmhärtighetsådra"
Stackars Liten....Fy fan va jag mår illa när jag ser sånt....och om man kunde få tag i dessa som gett katten detta levnadsöde och visa dom vad dom gjort mot den.(om det nu är en sommarkatt, det vet man ju heller inte..)

Hade jag fått bestämma hade Assar varit avlivad direkt på tisdagen faktiskt. Jag anser det vara för svår väg tillbaka. Veterinären rådde oss dock att ge honom ett dygn i värmen och se om han fick krafterna tillbaka. Chansen finns ju ändå att han har en ägare någonstans därute, som vill ha honom tillbaka. Han är ju definitivt inte vildfödd och han har haft halsband. Han kan ju ha rymt och fått av sig halsbandet. Jag tror att han suttit fast någonstans, för pälsen är avskavd på halsen. Är det så, då är det ju inte så konstigt att han är mager.

Tanken med artikeln var just att väcka samvetet på i alla fall EN människa...... och om någon känner igen katten, att de tar kontakt.

Ja, stackars katt. Han måste lida ¨nå fruktansvärt... :( Håller med om att han borde avlivats på en gång... Han kommer ju aldrig bli bra, kan jag aldrig tänka mig. Speciellt då njurarna verkar vara förstörda med. Hopppas ni väljer att ta bort han på tisdag. Han kan nog aldrig få ett bra liv ändå så att låta honom somna är nog det bästa för honom :(

Fast det finns ju dom som vekrligen lider. Assar kommer säkert klara sig bra om man göder honom på rätt sätt. Att gå ut med det i tidningen tycker jag är kanon, mörkertal är inte alls bra i sånna här situationer.
Det är ju samma med hästarna som tas in av SHV t.ex, dom borde ju avlivas allihopa dom med. Eller hur?

Japp, om en häst ser ut som katten i denna tråden så tycker jag definitivt att den skall avlivas...skulle inte du tycka det??

Stackars lilla kisse.

Vet i ärlighetens namn inte hur jag skulle ha gjort om jag träffat på en katt i det skicket. Det hade nog berott på livsgnistan hos kissen.

Håller tummarna för honom, att veterinären tror det finns hopp. Hur det än går för lille Assar har han i varje fall fått några fina dagar med värme, mat, vatten och kärlek.

Svarar alla på en gång här.
Assar har en otrolig gnista i sin blick. Han älskar människor, och vill inte vara ensam. Tyvärr måste vi ha honom ensam i karantän. Vi har öppnat hela karantänen så han kan gå omkring som han vill. Detta för att han måste röra sig för att få tillbaka musklerna.

Han matas med specialmat var tredje/fjärde timme. Han är uppsvälld i magen och dricker två till tre skålar med vatten om dagen och kissar floder. Han går på lådan ibland, men ofta hinner han inte och han har inte muskler att hålla sig med.
Han är hårlös på vissa ställen på bakbenen, vet ej om avföringen har frätit.

Jag tror att han antingen har fel på njurarna eller har diabetes. Detta kommer ju visa sig på blodproven som tas på tisdag om han inte avlivas då.
Fick nyss rapport om att avföringen blivit fast. Innan har det runnit. Han pratar och pratar, och vill klättra upp i famnen och pussas hela tiden. Han har svårt att stå stilla, bakbenen glider liksom isär på honom, men gå är inga problem.

Vlt sa att vi ska ringa dem nu varje gång vi får in såna här skräckexempel. De kommer att skriva om det, så folk får upp ögonen. Detta kan ju även gynna föreningen, genom att budskapet sprids.

Visar det sig nu att Assar "bara" är mager, och behöver gödas, badas, vaccineras och avmaskas och inte har några andra sjukdomar så kommer han att få fortsätta sitt liv. Han flyttas då ut ur karantänen och får ett eget rum, med nätdörr så han kan hälsa på de andra katterna i några dagar innan han får komma ut och leka med dem. Jag tror det kommer vara väldigt bra för att få upp muskulaturen på honom. Förhoppningsvis får vi tag på en ägare rätt snart, med tanke på att han är en sån trevlig och social kisse. Men jag är oxå inställd på att det kan vara slut på tisdag, och då har han ju som Moniq skrev, fått kärlek, vatten, mat och värme under några dagar och fått känna sig älskad och värdefull.

Jag tycker det är okej, undernärda katter kan bli i princip helt bra. Fast han såg verkligen förjäklig ut !!? Om du ursäktar rättframheten :smirk:.

Usch, så hemskt!
Även katter som ser helt utmärglade ut, kan ju dock bli så gott som helt bra och jag är glad att han får en chans!
Han är hur fin som helst!

men vad har shv med detta att göra??

Jag har både katter, hundat o hästar, men för det så kan jag väl få ha mina åsikter??

att sitta på rumpan i detta fattar jag inte vad du menar....Jag har givit ganska stora donationer till både katter o hundar på Hittehund bl a ...men stt sitta på rumpan i detta fallet tycker jag är när man låter djur lida......

Sv: Grövre straff efterlyses!

Det är väll fan att folk aldrig lär sig!!!! :mad: :mad: Hur är vi människor i denna onda värld, vad är det som far genom huve när vi kan lämna en katt så här....det måste va nån allvarlig störning!!!
Köpa en katt för att den är gullig??? Och sen inte vill ha den med, jag fattar inte....det bevisar hur inkompetenta människor vi har i det här landet!!!!

Sv: Katten Assar /sammanslagen tråd

Människor behöver inte vara onda för att låta sin katt bli såhär. Det beror så många gånger på brist på engagemang, på slöhet och på okunskap.

Man kan ju undra om någon människa verkligen missat att katter inte klarar sig själva, så mycket som det ändå skrivs om det. Många tar inte en "vanlig bonnkatt" speciellt seriöst. "Klart katterna klarar sig, de är ju rovdjur. Stallkatter klarar sig ju utmärkt". Men stallkatter har värme att ty sig till. Och i de flesta fall både mat och vatten serverat.

En huskatt som varit innekatt i hela sitt fyramånadersliv och sedan kastas ut i kylan pga hundra olika skäl har inte en suck att klara sig. Vet inte var man får värme. Vet inte hur man mångar möss. Har inte konditionen och kunskapen att klara fånga sin egen föda.

Jag tror inte alls att folk har någon allvarlig störning bara för att de inte längre vill ta hand om sin katt. Det handlar om okunskap. Och om att katter (och i synnerhet bonnkatter) inte har något värde. Det är liksom ingen big deal att släppa ut katten på vintern när den kissat inne för hundrade gången, det finns ju så många ute där ändå.

:bow:

Min exsambo har just köpt en katthemskatt som förmodligen varit familjekatt men av nån anledning kommit på drift. Han dök upp i en kattkoloni på ett industriområde i oktober, en kvinna som matar katterna där tog med honom hem för han skrek så hjärtskärande varje gång hon skulle gå :cry:.

Svansen är av på två ställen, ena bakbenet har en högt belägen fraktur och några tänder är avslagna. Möjligen har han blivit påkörd.

Men han är en otroligt kelig katt och GILLAR verkligen människor, så han bör rimligen ha tillhört någon innan han blev hemlös. Han KAN ha smitit ut av misstag, det lär man aldrig få veta. Men sannolikheten är nog rätt stor att han blivit lämnad. Med tanke på att han dök upp i oktober kan han vara en sommarkatt :smirk:

Jag hittade en ungkatt i centrum förra veckan. Jag började locka på den, för jag trodde det var min (Jag ser så dåligt utan glasögon :o ) Tänkte att vad sjutton gör hon ute mitt i stan? Den såg så vilsen ut, och gitt mitt i gatan och srek.

Men när den väl kommer fram så ser jag att det inte alls är min katt. Men den är så tillgiven, så rar och så gó. Min kompis som jag var ute med tyckte vi skulle lämna den, vaddå, katter finns det väl överallt, men nej, aldrig. Jag kunde inte släppa det. Den ville bara upp i famnen, och var så tjock, men ändå fin i pälsen och välmående. Uppskattade åldern till en 6 månader kanske. Men den var vilse, det såg man. Den försökte klättra upp i skyltfönster, och jamade hela tiden.

Jag ringde hem, till sambon. Det första han sa när jag berättade att jag hitat en katt var: "Ta inte hem den!". Nej, det var ju inte det jag tänkte, men jag ville ha numret till katthemmet. Inget svar där.

Ringde en kompis, som kunde ha katten hos sig över natten. Men först gick jag upp till polisstationen, pratade med en polis och han ringde också katthemmet. Kvinnan kunde inte ta emot katten. Jag lämnade katten hos min kompis. Vi skrev lappar och satte upp dagen efter. Ingen hörde av sig.

På jobbet såg jag dock två ur personalen som pratade om lappen vi satte upp. Och visst, de anade vems katt det var. De hade hört att den skulle avlivas eftersom den var så "jobbig". Jag luskade reda på numret och ringde. Och javisst. Det lät som deras katt. Ja, vi kunde väl åka dit med den om vi ville anstränga oss. Annars var det ju en utekatt, så det skulle nog inte vara någon fara. Tyckte dom. Men de bodde nästan fyra km ifrån centrum.

Jag passade även på att fråga om det där med avlivningen var sant. Och javisst, de ville inte ha lilla Iris som hon hette. För Iris mamma var så otrevligt inställd till sin unge. Så avlivningen stod utanför dörren. Som tur var hade jag en tjej som ville ha en katt, helst ingen unge. Ringde henne i panik, och visst ville hon ha Iris! Och "ägarna" kunde ge bort Iris redan samma kväll. Och inte behövde vi komma och visa upp katten (tänk om de gett bort någon annans katt :eek: ) men jag åkte dit med katten ändå, så man var säker.

Så nu fick Iris ett nytt hem. Och jag kände mig så glad :love: För någon sötare katt har jag aldrig sett (förutom mina då ;) )

Men Iris var inte försäkrad, inte id-märkt. Inget halsband. Ingen kastration eller vaccination eller avmaskning. Utan en helt vanlig liten bonnkatt som ingen ville ha. För hon var inte omtyckt av sin mamma.

Men jag kände att jag gjort en liten insats i alla fall. Räddat en katt från avlivning, eller från bilolyckor...

Där gjorde du ett lysande jobb :bow:

Fy fan, det låter ju som om de hoppades att kattstackarn skulle försvinna bara för att hon var till besvär för dem. Men då får man väl för fan placera om katten - eller om det är helt omöjligt, avliva den? :mad:

MYCKET bra jobbat :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka