Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

hljomalind

Trådstartare
Idag är en dålig dag:cry:

Vår underbara katt har kräkts och varit väldigt hängig och loj, så vi åkte till vet idag. Där konstaterades lite vätskebrist och ömhet i magen, så de rekommenderade röntgen, provtagning och dropp över natten. Fick så telefonsamtalet nu på em att det inte ser så bra ut. Proverna tydde på ett ganska allvarligt problem med lever och gallvägar (som hette nåt speciellt som jag missade att memorera) . Det såg inte heller helt bra ut i tarmsystemet, och det skulle kunna vara ett stopp som orsakar problemet, i så fall måste han öppnas, men oavsett vad det är så är chanserna inte jättestora att han blir bra, även om chanserna finns såklart. Imorgon fm ska de göra ultraljud för att få veta lite mer.

Snart kommer kanske ett väldigt jobbigt beslut att behöva tas, låta honom kämpa vidare eller inte. Även om det ekar tomt och hemskt här hemma nu så vill jag nog faktiskt inte göra allt för att få min älskade katt tillbaka, inte till priset av allt för mycket lidande på vägen mot en osäker prognos och ett kanske handikappat liv om han inte blir fullt frisk och kan bli den glada och spralliga utekatt han varit. Men han är bara tre år. Han borde ha så mycket kvar att uppleva och så mycket glädje och kärlek att fortsätta ge och få.

Det är så jäkla svårt! Tänker på att han ligger där nu på kliniken, ynklig och rädd, vill bara åka dit och krama honom.

Har någon av er erfarenheter av katter med leverproblem? Hur har det gått för dem?
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Jag har inga större erfarenheter av leverproblem alls, men din stackare verkar ju ha lite mer omfattande problem än bara med levern.

Kan inte säga annat än att jag hoppas de hittar något som går att åtgärda.
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

För det första: Jag beklagar! Vet hur det känns.. Min kille blev inlagd, ultraljud, misstanke om tumör, öppnad, prover togs. Han återhämtade sig dåligt och åt inte på en vecka, var apatisk och dregglade bara. Jag var EN dag från att ta bort honom då han plötsligt började äta.

Och nu, en månad senare, är han precis som vanligt.
Det gick inte att ställa diagnos men ultraljuden ser MYCKET bättre ut nu.
Han är snart 3 år.

Med det vill jag säga: Ge inte upp, din katt är ung.
Skriv gärna mer imorrn efter ultraljudet, då man kan se mer vad det handlar om och hur pass illa det är. Håller tummarna! Vet att det känns hemskt jobbigt att ha honom där, men han är i bästa händer just nu :)
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Först och främst vill jag ge dig en tröstkram! Jag vet hur tungt det känns, för ungefär 14 år sen hade vi en katt med njurproblem. Han var då 9 år gammal, men med ett byte till foder anpassat till hans problematik så klarade han sig och var pigg och glad i tre år till. Det var dock inte njurproblemen som blev hans fall till slut, utan ett sår på ett öga som inte ville läka där veterinären och vi tyckte att det var för riskfyllt att söva en 12 år gammal katt med blåsljud på hjärtat (som också upptäcktes då).
Så jag håller tummarna för att det löser sig för din lilla vän också!
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Tack för era tröstande svar! Skönt att höra att det gått bra för era katter trots kritiskt läge.

Idag har varit lång och svettig i väntan på besked då ultraljudet drog ut på tiden. Nu fick vi veta att det är "bara" levern som är problemet, en akut inflammation. Han behöver inte öppnas, utan det är bara medicin och återhämtning som gäller, och fixar han fighten blir han fullt frisk. Katten verkar piggare än vad de dåliga värdena visar och har till och med ätit en smula, så det verkar inte kört i alla fall, sa veterinären. Hon sa också att det är antingen eller, han blir troligtvis antingen snabbt sämre eller snabbt bättre. Så nu tar vi en dag i taget och hoppas lilla goskillen klarar detta och får komma hem snart!
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Åh va skönt att höra!

Jag hoppas att det "bara" var akut inflammation min hade i lymfarna också, och att det inte kommer tillbaka och är något annat.. Blir det kortison eller antibiotika eller vad får han?
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Det har jag faktiskt glömt att fråga.
När jag ringde idag sa de att han verkade pigg, satt i sin bur och jamade, men han behöver komma igång att äta själv innan de skickar hem honom, och det har han inte gjort nu. Lite orolig blir jag att han inte äter för att han normalt är ganska kinkig med matsorter, är på ett okänt ställe och får för lite närhet. Men får försöka släppa det och lita på att de kan sin grej.

Hoppas också att din katt håller sig fortsatt frisk!
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Ja det måste man göra.
Tyckte också det var skitjobbigt, min kisse är tokkräsen med maten i normala fall och i väldigt stort behov av närhet. Dom testade dock ALLT på sjukhuset, skinkbitar, olika torrmat, olika blötmat, fisk, räkor etc.
Min åt inte på en vecka.. då han var inlagd. Men tillslut så!
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Uppdatering:
Katten började äta och fick komma hem i fredags. Han är pigg och glad och precis som vanligt. Blev helt överlycklig igår när han fick gå ut för första gången. Han får tre sorters medicin (kortison, antibiotika och nån slags leversupport) så det är tur att han är så gudasnäll och inte gör nån big deal av att man stoppar i honom saker. Ska medicineras i 10 dar, sen ska vi på återbesök.

Känns helt undebart att ha honom här hemma, fått en liten tankeställare att man inte kan ta allt för givet. Hoppas nu bara att han fortsätter vara frisk.
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Åh va skönt!
Ja, man tar verkligen tillvara på dagarna ihop efter en sån grej.
Min åt och kortison och antibiotikapasta.
Pastan hatade han de första dagarna men tyckte sen den va jätteskoj :laugh:
Håller tummarna för att det håller i sig!
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Haha, tyckte han det var skoj! Vår skrutt tycker det är sådär med pastan och protesterar milt vilket ibland resulterar i kladd över hela katten som han sen slickar i sig, så det går ju bra i alla fall!

Hur lång tid tog det innan din kisse var precis som vanligt? Vi är lite fundersamma nu över avsaknaden av kattfnatt. Han verkar inte må dåligt. Äter bra, är jättesocial, gosar och spinner, och går ut korta stunder som han brukar nu på vintern. Men han är sävligare och får inte de lekfulla tockrycken han brukar få flera gånger om dan. Vi får också sova lugnt om nätterna, inte ett ljud från han som vid fyrasnåret normalt brukar rejsa över golvet, jaga pingisbollar och attackera soffan och mattorna och frustrerat mjaua tills vi för att få nån ro ofta tvingas stänga in honom i köket om det är för kallt för att släppa ut.
Lugnt och behagligt för oss alltså, men känns inte riktigt bra. Fast vi kanske bara är lite för ivriga, inget konstigt om han behöver lite tid att bli helt återhämtad, eller också tar medicinerna på kraften.
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Värsta var när jag försökte sprutmata han med blötmat när han inte ville äta - snacka om mat över hela katten.

Min kille var sig själv såfort han börja äta.
Väldigt tunn såklart men är han pigg, spinner och äter skulle jag inte oroa mig.
Dock så är min kille lugn normalt sätt också..
Håll koll när du trappar ner och slutar medicinen om du tycker han blir annorlunda då?
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Vad visade din för symptom innan ni åkte in?

Är orolig för min ena katt, han har spytt 2ggr idag -bara vätska (brun, gissar att han ätit innan) som luktar riktigt dåligt, och det var ganska mycket vätska tyckte jag. Jag har pratat med veterinär som sa ta bort maten och avvakta (men i andra andetaget sa hon att det var bra om han åt så jag ser om han får behålla det), blir han sämre så får jag åka in med honom. Han har inte spytt sen kl 14:30 iallafall så jag hoppas att det inte blir mer än såhär.

Jag tänker:
* "magsjuka" (kan de ens få det?)
* ätit nåt konstigt.
* förstoppning?
* nåt annat
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Ja, det är ju inte ovanligt att katter spyr, och sen snabbt repar sig, antingen för att de ätit nåt dumt eller så kan de tydligen få magsjuka. Det jag förstått att man ska vara observant på är om de blir allmänpåverkade, om de inte får i sig vätska, och om de inte äter på två dar.

Min katt kräktes upp mat på lördagkvällen, men vi tog det inte så allvarligt då han var pigg. På söndagmorgon kräktes han gul vätska, och senare under kvällen genomskinlig, och var väldigt svag, låg under en möbel hela dagen och såg ynklig ut, ville ej äta och drack knappt något. På måndan hade han inte kräkts sen gårdagskvällen, kröp fram och drack lite och ville ligga i knät, men fortfarande slö, och spann inte utan låg bara stilla i mitt knä. En veterinär tyckte vi kunde avvakta om han inte blev sämre, men vi ringde också en annan veterinär som tyckte vi absolut skulle åka in och det var nog bra vi gjorde det. Han hade då inte blivit uttorkad ännu, men hade jättedåliga levervärden.

Jag tycker du ska åka in med din katt imorgon om den inte piggnat till. Även om det inte behöver vara nåt farligt så är det skönt (och värt krångel och kostnader) att känna att man gör något i stället för att gå hemma med oron.
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

ja det lutar åt att åka in imorgon. Får hoppas på typ förstoppning eller nåt
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Jag vet inte om du vill höra det här, men du frågade ju om sådana med erfarenhet... :cry:

Min katt var helt normal - pigg, halvgalen, fångade råttor på löpande band, i början av april det året. I början på maj vad han förbytt :( Så mager att det inte fanns något kvar på honom, ingen som helst energi, ingen personlighet. Avmagringen kom lite gradvis men gick svindlande fort på slutet, och nästan över en natt var det som att han bara försvann :cry: Det var så fruktansvärt att se honom så :cry:

Vi åkte till veterinären som konstaterade att det var levern och att han aldrig skulle bli bättre. Vi avlivade :cry:

Tårarna rinner nu trots att det var fyra år sedan. Min fina, fina älskade kisse. Jag är så tacksam för våra 16 år tillsammans :love:
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Får jag passa på att ställa en fråga i denna tråden?

Varför är det vanligt med leverproblem hos katter?
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Shetlandskusk: Jag vet inte om det är så vanligt? Jag har aldrig hört om det innan i alla fall. Njurproblem däremot har jag hört om flera katter som haft, så förmodligen är det vanligare än leverproblem.

Mooi: Hur har det gått med din katt?

Zanuzzi: Ledsen att höra att det inte gick bra med din kisse. Men härligt att ni fick 16 år tillsammans. Min katt hade inte magrat innan han blev dålig, utan hans problem verkar ha kommit plötsligt, och enligt vet skulle det vara en fördel, då de kan bli bra lika fort utan att ha tagit så mycket stryk av det som en katt med långsammare sjukdomsförlopp, så får hoppas på det!

Idag har vår kompis varit ute hela dagen i vårsolen. Han verkar må bra, men fortfarande lite lugnare än sitt vanliga jag. Det är sista dagen på medicinkuren, återbesök hos vet på ons.
 
Sv: Katten akut inlagd, hur länge kämpa?

Återbesök idag, provsvaren var helt normala, katten är frisk! :)

Tycker också att han blivit piggare sen vi tog bort medicinen. Imorse frustrationsklöste han på soffan när han inte fick gå ut, trodde aldrig jag skulle bli glad över nåt sånt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp