Kattbebis, vad göra med den? Hjälp snarast...

H

Heira

Det har pipit något frenetiskt i stalltaket de senaste dygnen, och idag stod vi inte ut längre utan öppnade upp en bräda och ner trillade en kattunge! Den är kanske 10dagar (har öppnat ögonen) och har som sagt skrikit i flera dagar.

Ingen kattmamma har synts till runtomkring, vi bor vid en vältrafikerad väg... dessutom vägrar sambon att lägga tillbaka den eftersom han inte vill ha vildkatter på gården... Avliva eller ta hand om den är det som gäller... :cry:

Finns det något katthem här i sundsvall som man kan höra av sig? Hur gör man annars om man ska ta hand om den själv?

Eller råkar det kanske finnas någon vänlig själ häromkring som är villig att ta hand om en liten liten kattunge?

Kan det fungera att hitta en kattmamma med ungar i samma ålder och försöka få in kattungen i kullen, eller är det helt omöjligt?

Sv: Kattbebis, vad göra med den? Hjälp snarast...

Om du vill ta hand om den själv så köp mjölkersättning, finns i djuraffär och säkert hos vet. också.

Jag skulle lätt behålla den, stackare!

Du kan kontakta någon av kattklubbarna där uppe också. Kanske finns det någon uppfödare som har kattungar och kan ta emot en liten fosterunge. Lättast med en så liten kattunge är absolut att fixa en amma.

Medelpads Kattklubb

Sundsvalls Kattklubb

Om du vill ta hand om den själv måste du fixa:
- Mjölkersättning (jag rekommenderar KMR, finns på Apoteket, hos veterinärer och i djuraffärer).
- Doseringsspruta á 1 ml (fås gratis på Apoteket) samt ventilgummi att sätta på sprutan.

En så liten kattunge får man mata varannan, var tredje timme. Man måste kissa och bajsa den (tex. med en fuktig, ljummen bomullsboll som man masserar rumpan med) och kattungen måste hållas varm.

Det är jätteviktigt att man INTE lägger kattungen på rygg när den ska äta. Den ska stå på alla fyra benen (den kan lyfta lite ibland när den börjar mjölktrampa) när den äter.

Tack för alla svar, lyckades hitta ägaren till en hona som fått kattungar för ett par veckor sen, och det visade sig att det var hennes. Hittade FEM till på höloftet (antagligen hade den här stackaren krypit iväg på äventyr och ramlat ner bland isoleringen i taket...).

Så nu har de fått komma inomhus med kattmamman. Någon som är intresserad av kattunge framöver? ;) :angel: Har lovat att jag ska hitta hem åt dem....

ägarna hade altså ingen aning om vart kattungarna fanns, men att hon hade gått dräktig och sedan fött ungar....

Men vad skönt att kattungen och syskonen kunde återbördas till sin ägare. :banana:

Skönt att den fick komma tillbaka till mamma och syskonen!

Men säg åt kattägaren att om hon inte kan garantera nya, bra hem till kattungarna eller behålla dem själv ska hon banne mig kastrera sin katt! :mad:

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 372
Senast: MissFideli
·
S
Övr. Katt Jag hoppas verkligen att någon läser denna tråden och kan hjälpa oss..Det är så hemskt att se dom små liven lida.. Här kommer...
Svar
16
· Visningar
1 895
Senast: Sarasara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama