Kattallergi

sthu

Trådstartare
Katastrof! Jag har gått och blivit allergisk mot katt.
Enda symtomet är svidande och rinnande ögon (märkligt nog har jag sällan problem hemma och inomhus), vilket kan vara nog så jobbigt.

Jag har fått starka kortisondroppar i tre veckor men det har inte hjälpt mycket. Nån speciell allergidroppe på recept fick jag med. Hittills inte hjälpt.
Jag har köpt kestine och ska prova om det hjälper när det är som värst.

Någon mer med allergi som kan ge råd och stöd i dessa svåra tider?
Vad kan jag göra?

Enda symtomet är svidande och rinnande ögon (märkligt nog har jag sällan problem hemma och inomhus), vilket kan vara nog så jobbigt.

Jag har fått starka kortisondroppar i tre veckor men det har inte hjälpt mycket. Nån speciell allergidroppe på recept fick jag med. Hittills inte hjälpt.

Vad kan jag göra?

Har du testat Nasaleze? Den bildar en barriär ovanpå slemhinnorna så allergenet inte kommer fram (flera med måttlig hästallergi är hjälpta av den).

Sedan kan du få lov att testa olika antihistaminer, Kestine (ebastin) funkar tex inte alls för mig utan det som är bäst är Zyrlex (cetirizin).

Har du testat Nasaleze? Den bildar en barriär ovanpå slemhinnorna så allergenet inte kommer fram (flera med måttlig hästallergi är hjälpta av den).

Sedan kan du få lov att testa olika antihistaminer, Kestine (ebastin) funkar tex inte alls för mig utan det som är bäst är Zyrlex (cetirizin).

Värt att kolla upp! Har inga problem med hösnuva, men det kan mycket väl hjälpa ändå.
Får prova mig igenom hela sortimentet om det behövs!

Vad kan jag göra?
Förlåt, jag tvivlar inte på dig men jag blev lite nyfiken när du skrev att du sällan har problem hemma och inomhus. Menar du att du drabbas utomhus när du inte är i närheten av katterna?

Förlåt, jag tvivlar inte på dig men jag blev lite nyfiken när du skrev att du sällan har problem hemma och inomhus. Menar du att du drabbas utomhus när du inte är i närheten av katterna?

Ja precis, får mest problem ute i solen och sådär. Hade noll på blodprovet för gräspollen, träd mm.

Kan testa att ta loratadin (receptfri anithistamin-tablett) och/eller mometason (receptfritt nässprej) också. Har pollenallergi som ofta börjar ge symptom från ögonen och med kliande öron, även om jag får snuva/hosta också. Men vet då att bara ögondroppar hjälper inte mot ögonsymptomen, utan jag måste ta annan allergimedicin också.

Dock håller jag med @Asko att det låter konstigt att symptomen skulle vara av allergi om du mest har problem ut? Blir det värre om du gosar riktigt med katterna och sätter näsan i pälsen? Om du klappar och sen kliar i ansiktet? Kliar ögonen, eller bara svider och rinner? Har du några andra symptom som tyder på allergi som kliande svalg/öron, rinnande näsa, hosta eller nysningar?
Jag är tekniskt sett allergisk mot hund enligt pricktest, men reagerar sällan på hundar och om jag gör det så är det extremt milt, så bara för att du fick utslag betyder inte det att det är det som ger problem just här.

(Menar inte att säga att det inte kan vara en kattallergi som ger dig besvär, bara att det låter väldigt otypiskt, och att man kan få utslag på allergiprov utan att nödvändigtvis få symptom.)

Ja precis, får mest problem ute i solen och sådär. Hade noll på blodprovet för gräspollen, träd mm.
Huh, vad märkligt. Tänker att det brukar ske när man faktiskt är runt katten eller inne med fluff liggandes i hörnen.

Tänker lite som @Madalitso att du kan vara allergisk mot katt (om du fått positivt testsvar på det) utan så besvärande symptom men är också allergisk mot något annat som du möter när du får de besvären.

Testa dock inte för mycket med ansiktet i kattens päls om du känner dig obekväm, vi vill inte att du ska få en kraftig allergisk reaktion om det vore så :):heart

Huh, vad märkligt. Tänker att det brukar ske när man faktiskt är runt katten eller inne med fluff liggandes i hörnen.

Tänker lite som @Madalitso att du kan vara allergisk mot katt (om du fått positivt testsvar på det) utan så besvärande symptom men är också allergisk mot något annat som du möter när du får de besvären.

Testa dock inte för mycket med ansiktet i kattens päls om du känner dig obekväm, vi vill inte att du ska få en kraftig allergisk reaktion om det vore så :):heart
(risken för kraftig allergisk reaktion (typ anafylaxi) för att man sätter näsan i pälsen är extremt liten om man kan bo i ett hus med katter :))
Men absolut, gör inget du inte är bekväm med @sthu

Mitt bästa tips är att prova allergimediciner tills du hittar någon/några som hjälper. För mig hjälper allmyn bäst och det är också den enda som inte ger mig en massa otrevliga biverkningar. Den och nasaleze som @athena_arabians tipsar om är guld.

För att få allergi under kontroll är det viktigt att hålla på med behandlingen hela tiden, inte bara ta då och då när det är illa utan hela tiden. När allergin är under kontroll kan det räcka att enbart ta allergitabletter för endel.

Det är också viktigt att hålla mängden allergener ner. Har du inte en robotdammsugare redan rekommenderar jag det så att du håller antalet katthår nere och att tvätta katternas filtar/bäddar ofta. Låt inte katterna slicka på dig, det är i saliven störst mängd allergener finns. Jag tänker inte skriva att du inte ska ha katterna i sovrummet även om det är endel av det som är viktigt egentligen men sådant är otänkbart för min egen del.

Önskar dig all lycka till <3 Fördelen med att vara vuxen är att man väljer själv vad man vill utsätta sig för och kan leva med.

/Också kattallergiker (och hö, hund och en hel massa annat) men kan inte tänka mig ett liv utan katt, häst, hund eller en hel massa annat livsnödvändigt min kropp råkar reagera allergiskt på.

Tack för alla tips!

Jag har problem med "svidande attacker", ögonen svider så jag inte kan hålla dem öppna. Det här hänt inomhus typ en gång, annars alltid ute eller i bilen. Ögonen känns ofta grusiga trots droppar av alla dess slag. Jag tycker med det lätt konstigt men enligt ögonläkaren visar ögonen alla tecken på allergi. Han har skickat remiss till en allergiläkare för vidare utredning.

Jag har faktiskt provat att borra in ansiktet i päls och se om det händer något. Tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Mer än att det var mysigt.

Robotdammsugare hade varit drömmen, men vi bor i två plan med höga trösklar.. Jag har satt maken i arbete istället :D

Blodprovet visade 1.31 kU/L, referensvärde <0.1
Så han var rätt säker på sin sak ändå.

Jag tänkte vara lite elak mot mina katter och börja tvätta dem lite oftare. Läste om nåt speciellt schampo som ska minska allergener. Värt ett försök!

Tack för alla tips!

Jag har problem med "svidande attacker", ögonen svider så jag inte kan hålla dem öppna. Det här hänt inomhus typ en gång, annars alltid ute eller i bilen. Ögonen känns ofta grusiga trots droppar av alla dess slag. Jag tycker med det lätt konstigt men enligt ögonläkaren visar ögonen alla tecken på allergi. Han har skickat remiss till en allergiläkare för vidare utredning.

Jag har faktiskt provat att borra in ansiktet i päls och se om det händer något. Tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Mer än att det var mysigt.

Robotdammsugare hade varit drömmen, men vi bor i två plan med höga trösklar.. Jag har satt maken i arbete istället :D

Blodprovet visade 1.31 kU/L, referensvärde <0.1
Så han var rätt säker på sin sak ändå.

Jag tänkte vara lite elak mot mina katter och börja tvätta dem lite oftare. Läste om nåt speciellt schampo som ska minska allergener. Värt ett försök!
Förlåt, men jag blir lite förvirrad då jag tolkar ovan som att du inte fått testat ännu vad du kan vara allergisk mot?

De har tagit blodprov. En massa prover, gräspollen och allt tänkbart. Det enda som gav utslag var katt.
Aha, jag tolkade nog dig fel när du skrev om remiss till allergiläkare. Ska de utreda närmare om det är katt eller hjälpa dig hitta en medicin? :)

Aha, jag tolkade nog dig fel när du skrev om remiss till allergiläkare. Ska de utreda närmare om det är katt eller hjälpa dig hitta en medicin? :)

De pratade lite om eventuell hyposensibilisering och annan behandling. Vi får se. Diagnosen är redan klar tyvärr

Vad kan jag göra?
Förlåt för en korkad fråga men jag måste bara se om jag förstått det rätt.
Du är alltså allergisk mot katter men reagerar inte på katterna inne i er bostad (där katterna också bor?) utan bara utomhus och i bilen?

Vad kan jag göra?
Vet inte om det hjälper dig men jag är allergisk mot häst (ganska mycket över referens) enligt blodprover men har ALDRIG känt av någonting i närheten av hästar, ridning, stallet etc. Inte ens lite bara (är allergisk mot Björk och gräs däremot så vet ju hur det känns när allergin slår till på våren/tidig sommar)

Förlåt för en korkad fråga men jag måste bara se om jag förstått det rätt.
Du är alltså allergisk mot katter men reagerar inte på katterna inne i er bostad (där katterna också bor?) utan bara utomhus och i bilen?

Ja precis. Tre innekatter så jag borde ju ha problem hemma. Men enligt läkaren kunde det visst vara så ändå, att jag är allergisk.

Ja precis. Tre innekatter så jag borde ju ha problem hemma. Men enligt läkaren kunde det visst vara så ändå, att jag är allergisk.
Förlåt men det låter ju extremt konstigt. Snarare som om det är något ute du reagerar på.
De där allergitesterna säger nog inte riktigt hela sanningen alltid. Jag tex borde vara allergisk mot häst, hund, katt, björk, timotej och gråbo. Det enda jag har reagerat på hittills är katt och timotej (peppar, peppar). Hundarna sover bredvid mig och pollen är svårt att undvika utomhus. Blir bara dålig när gräset blommar.

Äter du några tabletter eller är det bara ögondroppar och nässpray?

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi var på besök hos en tant med innekatt. Katten är skygg, så ingen av oss klappade honom. Innan vi skulle hem hade min minsta blivit...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: SaraXX
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar