Katt som markerar revir inne

Svartkatt

Trådstartare
Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor gamla, och har efter det aldrig flyttat. Nu har en av dem (vet inte vilken för jag lyckas aldrig ta dem på bar gärning) börjat markera revir inne. Från början kissade hon i vasken i tvättstugan och det tyckte jag inte var så farligt för det gick ju smidigt att torka rent. Men nu har hon börjat stänka på golvlisterna/väggarna, framför allt i ett rum. Tyvärr är det sämsta tänkbara färg på den tapeten så jag har inte alltid upptäckt det förrän det redan torkat in och sen är det lögn att få bort.

Katterna verkar må bra för övrigt, äter och dricker precis som vanligt och går varken mer eller mindre på lådan än vad de brukar. Vi har inte bytt mat eller kattsand. Jag kan egentligen inte komma på någonting som är förändrat i katternas liv överhuvudtaget. Mamma och pappa hade samma problem för några år sen med sin hankatt, men det är dels en hittekatt så han är väldigt mån om sin trygghet eftersom han tidigare saknat det och dels utlöstes det av att de tog hem en hantverkare som renoverade badrummet och katten blev helt förbytt. När renoveringen var över slutade katten med skvättandet.

När jag googlade stod det dock att det kunde bero på andra katter som stryker runt utanför som katten känner sig hotad av, och det finns gott om andra katter här. Mina är ju dock aldrig ute. Men vad gör man åt det? Jag kan ju inte gärna förbjuda andra katter att gå förbi min tomt. Är det något man kan göra i innemiljön? Ytterligare en kattlåda? Byta sand, även om vi haft den jag har nu hela katternas liv och det funkat hittills? Hade ju varit lättare om det skett en förändring i katternas liv som jag hade kunnat tydligt peka på, men allting är egentligen precis som vanligt bortsett från att det dels är mycket katter i grannskapet och dels har kommit en del lastbilar utomhus och lämnat av material till maskinhallen vi bygger. Men de har aldrig varken varit inne i huset eller ens knackat på.
 
1) 8 veckor är för tidigt enligt lag. Kattungar ska vara 12 v minst. Men inget att göra åt det nu. Men kan vara bra att hålla i huvudet att de inte fick den där sista viktiga månaden med sin mamma.

2) Hur många kattlådor har de? Det sägs att man ska ha lika många som man har katter plus en.
 
1) 8 veckor är för tidigt enligt lag. Kattungar ska vara 12 v minst. Men inget att göra åt det nu. Men kan vara bra att hålla i huvudet att de inte fick den där sista viktiga månaden med sin mamma.

2) Hur många kattlådor har de? Det sägs att man ska ha lika många som man har katter plus en.
Gud, det var jag som helt räknade fel. De är födda 3 augusti och kom till mig 6 november, så de var faktiskt över tolv veckor. Av någon anledning hade jag åtta i huvudet, men de kom inte för tidigt.

De har en och det har funkat innan, men det kanske är som du säger att de borde ha en till? Minst en till alltså?
 
Gud, det var jag som helt räknade fel. De är födda 3 augusti och kom till mig 6 november, så de var faktiskt över tolv veckor. Av någon anledning hade jag åtta i huvudet, men de kom inte för tidigt.

De har en och det har funkat innan, men det kanske är som du säger att de borde ha en till? Minst en till alltså?

Det är vad som sägs så det kan vara nåt att testa? Att ha lådorna på olika ställen i hemmet. Jag hade två stycken till två katter och hade aldrig problem med kiss/bajs på fel ställe men jag hade nog provat en låda till om problem uppstått. Huv, inte huv, prova att ha en annan sand i en låda. Den sand du alltid använt kanske har ändrats lite?

Är det stora katter så kanske de tycker att en låda av standardstorlek är för liten? Det finns lådor för stora katter.
 
Det är ganska små katter. Eller den ena är väl rätt normal, och den andra betydligt mindre. Mammas och pappas hane är betydligt större. Det är en stor låda för stora katter just för att de är två. Men borde kanske testa att sätta en låda på övervåningen (den jag har är i tvättstugan nere) för det rummet som de markerar mest i är på övervåningen. Självklart har de fri tillgång till rummet med lådan hela dagarna ändå, men med tanke på stort hus kanske en på övervåningen är en bra idé.
 
Det är ganska små katter. Eller den ena är väl rätt normal, och den andra betydligt mindre. Mammas och pappas hane är betydligt större. Det är en stor låda för stora katter just för att de är två. Men borde kanske testa att sätta en låda på övervåningen (den jag har är i tvättstugan nere) för det rummet som de markerar mest i är på övervåningen. Självklart har de fri tillgång till rummet med lådan hela dagarna ändå, men med tanke på stort hus kanske en på övervåningen är en bra idé.

En låda till två katter är risky business även om du är är där och städar direkt.
En låda per katt plus en extra är det bästa 😄
 
Rent krasst har ju kattlådelösningen inte funkar för katterna, om en redan tidigare kissat i vasken? Sen är det ju ibland svårt för oss att se att något inte är helt okej för dem innan man redan är förbi bristningsgränsen. :(

Jag hade börjat med att skaffa minst en, helst två lådor till, och ställa en av dem i rummet som det markeras i nu.

Hur har de det med övriga resurser? Finns det ett överskott av bra sovplatser, spanplatser, klösplatser, mat- och vattenplatser? Hur interagerar katterna? Aktiverar ni dem en och en så att inte en "verkar ointresserad" pga konkurrens?

Personligen hade jag separerat dem ett tag för att reda ut vem som kissar och fått den katten ordentligt undersökt. Urinvägsproblem är väldigt vanligt hos katt, och även andra fysiska problem (tex smärta) kan leda till stress som resulterar i felkissande.
 
Rent krasst har ju kattlådelösningen inte funkar för katterna, om en redan tidigare kissat i vasken? Sen är det ju ibland svårt för oss att se att något inte är helt okej för dem innan man redan är förbi bristningsgränsen. :(

Jag hade börjat med att skaffa minst en, helst två lådor till, och ställa en av dem i rummet som det markeras i nu.

Hur har de det med övriga resurser? Finns det ett överskott av bra sovplatser, spanplatser, klösplatser, mat- och vattenplatser? Hur interagerar katterna? Aktiverar ni dem en och en så att inte en "verkar ointresserad" pga konkurrens?

Personligen hade jag separerat dem ett tag för att reda ut vem som kissar och fått den katten ordentligt undersökt. Urinvägsproblem är väldigt vanligt hos katt, och även andra fysiska problem (tex smärta) kan leda till stress som resulterar i felkissande.

Rent krasst har ju kattlådelösningen inte funkar för katterna, om en redan tidigare kissat i vasken? Sen är det ju ibland svårt för oss att se att något inte är helt okej för dem innan man redan är förbi bristningsgränsen. :(

Jag hade börjat med att skaffa minst en, helst två lådor till, och ställa en av dem i rummet som det markeras i nu.

Hur har de det med övriga resurser? Finns det ett överskott av bra sovplatser, spanplatser, klösplatser, mat- och vattenplatser? Hur interagerar katterna? Aktiverar ni dem en och en så att inte en "verkar ointresserad" pga konkurrens?

Personligen hade jag separerat dem ett tag för att reda ut vem som kissar och fått den katten ordentligt undersökt. Urinvägsproblem är väldigt vanligt hos katt, och även andra fysiska problem (tex smärta) kan leda till stress som resulterar i felkissande.
Jag tänker som du. Att TS bör ju ta reda på vilken katt som markerar/kissar utanför lådan. Kanske rent av bägge gör det? Men framför allt att den ena kanske har UVI (urinvägsinfektion)och behöver ju då komma till veterinär för bedömning.
 
Katterna har väldigt gott om space för övrigt, huset är på 210 kvadrat och de har tillgång till hela huset utom mitt sovrum när de är ensamma också. Det finns gott om platser att vila, spana och klättra på. Katterna kommer bra överens, de är som sagt kullsyskon så de har alltid levt med varandra och de leker bra ihop. Jag är glad att de har varandra, om en varit hos veterinär eller dylikt har den andra varit väldigt orolig.

Däremot har jag tagit katten på bar gärning idag och vet nu vilken av dem det är. Tyvärr hade jag lite hoppats att det var den andra katten, för eftersom beteendet är identiskt med mammas och pappas katt när han var så arg på hantverkaren så hade den lilla, skygga katten kunnat reagera på att min bror är utanför om kvällarna och bygger för hon hatar när det kommer andra. Men det är den katt som inte är så skygg tyvärr.

Jag tänker att jag börjar med att sätta ytterligare en kattlåda i det rum där katten markerar, och kanske också ha den utan lucka (den jag har är utrustad med lucka) och blir det inte bättre får jag självklart ta katten till veterinären. Tack för alla tips!
 
Katterna har väldigt gott om space för övrigt, huset är på 210 kvadrat och de har tillgång till hela huset utom mitt sovrum när de är ensamma också. Det finns gott om platser att vila, spana och klättra på. Katterna kommer bra överens, de är som sagt kullsyskon så de har alltid levt med varandra och de leker bra ihop. Jag är glad att de har varandra, om en varit hos veterinär eller dylikt har den andra varit väldigt orolig.

Däremot har jag tagit katten på bar gärning idag och vet nu vilken av dem det är. Tyvärr hade jag lite hoppats att det var den andra katten, för eftersom beteendet är identiskt med mammas och pappas katt när han var så arg på hantverkaren så hade den lilla, skygga katten kunnat reagera på att min bror är utanför om kvällarna och bygger för hon hatar när det kommer andra. Men det är den katt som inte är så skygg tyvärr.

Jag tänker att jag börjar med att sätta ytterligare en kattlåda i det rum där katten markerar, och kanske också ha den utan lucka (den jag har är utrustad med lucka) och blir det inte bättre får jag självklart ta katten till veterinären. Tack för alla tips!
Jag håller tummarna, för att det ska gå bra och hoppas på en uppdatering av läget, längre fram. Att löste det sig? Och i sådana fall hur?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 241
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 433
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp