Katt som kissar...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 870
O

overtyre

Jag är ny här på katt forumet, men hoppas att jag är lika välkommen för det. ;)
Nu till mitt problem; Jag har tre katter. Två hanar och en hona. Det är honan som är problemet, eller rättare sagt det hon gör. Hon har vid flertalet tillfällen kissat lite varstans i lägenheten. T ex på dörrmattan, i blomkrukor och i skor. Vad jag vill veta är orsaken till detta och om det går att göra något åt. Vad som kanske bör nämnas är att hon tidigare varit utekatt i ca. ett år, hon är nu tre. Kan det vara så att hon inte trivs med de andra katterna och därför gör så, eller för att hon helt enkelt inte är riktigt rumsren?
De andra katterna har "högre rang" än henne och det kan kanske vara så att hon inte tål lukten i lådorna och därför går på toa på andra ställen?
Snälla Hjälp! :bow:
Mvh en extremt okunnig kattägare... :o :crazy:

Sv: Katt som kissar...

Hej!
Har en 10-årig kastrerad hankatt (innekatt) som började med samma sak för 3-4 månader sedan. Kissade i blomkrukor, på skorna, mot dörrar och andra trevliga ställen. :smirk:
Till slut tog vi honom till veterinären som gick igenom honom och konstaterade att det iaf inte var något fysiskt fel utan att det antagligen berodde på någon förändring i hemmet eller runtomkring. (Vi flyttade för dryg ett år sedan och här finns väldigt mkt katter i området något som inte fanns där vi bodde innan).

Hon rekommenderade att vi skulle köpa något som heter Feliway, det är en boll med en behållare undertill som sätts in i ett eluttag. Den här bollen avger lukt som kattmamman avgav till sina ungar som har lugnande verkan. (Bollen kostade runt 400 och behållaren måste bytas 1 gång i månaden vilket kostar 100 kr, så det är inte direkt billigt) Nu har vi haft bollen en månad och -knack, knack ta i trä- han har inte kissat någonstans och är dessutom lugnare än tidigare! :)

Lycka till med din katt!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
785
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 277
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka