Det har kommit många jättebra svar och tips kring felkissande katter. Jag svarar Sias då min katt påminde mycket om det hon beskriver.
Jag tog över min katt när hon var fem år gammal. Då hade hon haft två hem och felkissat i båda i över ett år. Hon kissade bara när det låg en matta framme, det stod skor eller låg väskor på golvet och liknande. Så jag anpassade lägenheten - mattfritt och inga saker på golvet. Oftast. Men när det slarvades så kissade hon. Jag tänkte att det var ett inlärt beteende och inget att göra åt.
När jag träffade flyttade, ett par månader senare träffade en underbar pojkvän och i samma veva köpte en ny soffa så började hon kissa i soffan istället. Flera gånger. Då först tog jag tag i problemet.
Jag hade tur och blev tagen på allvar på djursjukhuset. De gjorde ultaljud på hennes urinvägar, tog blodprov och urinprov. Och jag fick träffa en kattexpert. Det visade sig att min kisse hade blod i urinen och troligtvis ont från sina urinvägar, orsaken tror de är stress. Detta trots att jag inte upplever min katt som lättskrämd eller lättstressad. Hon tar helt enkelt inte förändringar så bra, blir stressad och får ont i urinvägarna av det. Åkomman kallas FIC eller Ideopatisk cystit.
Min kisse har alltså gått runt och haft ont i över 1,5 år innan någon tog tag i problemet. Jag har följt flera råd jag har fått av min veterinär, bland annat göra kattlådetest för att se vilken typ av kattlåda, kattsand och kattlådeplacering min katt föredrar. Jag har Felliway i vägguttaget och medicinerar för tillfället med Metacam mot inflamationen och en lugnande tablett för att försöka bryta den kroniska stressen. Hon har inte felkissat en enda gång på flera månader, trots att det legat saker framme. Jag har till och med vågat prova med en dörrmatta i hallen och den verkar fungera bra.
Så det jag vill säga är att det kan bli bättre, och att man behöver ta tag i det så snart som möjligt. Både för sin egen och för kattens skull.
Lycka till!