Katt på balkongen?

Youmeoh

Trådstartare
Nej jag hade inte tänkt flytta ut katten på balkongen såhär mitt i smällkalla vintern :p

Hur gör ni med innekatter på sommaren? Får dom vara på balkongen? Hur fungerar det?
Vår lilla dam är expert på att hoppa upp på allt hon ser, så jag är lite orolig att hon ska hoppa ut från balkongen om hon får chansen (bor på tredje våningen) eller krypa ut genom "springorna" :crazy: Hur stor är risken?

Kanske är lite nojig, men har bara haft utekatter tidigare när jag bodde hemma :o

Sv: Katt på balkongen?

Man nätar in balkongen och kan/får man inte det får katterna hålla sig inomhus. Enligt svenska djurskyddsföreskrifter får katter inte vistas på icke-innätade balkonger.

Har för mig att en de flesta försäkringsbolag inte betalar ut veterinärvårdsersättning för fallolyckoer från balkonger.

Det är ganska vanligt att katter ramlar ner från balkongräcken. I USA kallar man det "flying cat syndrome/flying cat symptom".

Min kille flyttade hit förra hösten så då fixade vi aldrig i ordning balkongen men så fort det är vår så kommer den att nätas in och under dagarna när det är varmt så kommer balkongdörren vara öppen så att han kan gå ut och in som han vill :) Det är väl också lag på att man måste näta in sin balkong om en katt kommer vistas där (?).

Som tidigare nämnts så är det nu lag på att man ska näta in sin balkong om katten ska vistas där, dock gäller det vid en speciell höjd - tror det kan vara 4 meter från marken eller där omkring.
Vi har nätat in vår balkong trots att den ligger högst 3 meter från marknivån, katterna vill vara där ute även nu på vintern så man får öppna åt dem ett par gånger per dag och sedan släppa in dem igen om fem minuter och sedan ut igen ... ett evighetsgöra men man får motion av att resa sig ur soffan. :D

Risken är ganska stor att en katt ramlar ned från en balkong, en fågel kan flyga förbi och katten vara tanklös en sekund men kanske framför allt så kan det vara riktigt varmt på sommaren och påverka katten så att den blir yr i huvudet och faller.

In nätad balkong! Otroligt vanligt att katter ramlar ner från balkonger!

Jag har balkongdörren uppspärrad på glänt hela den varma årstiden, så katterna kan gå in/ut hela dagarna som de vill. De älskar att vara på balkongen.

Den 1: a maj 2008 säger nya djurskyddsregler att: Om en katt vistast ensammen på balkongen och den är belägen mer än 5 meter upp, så måste balkongen vara försedd med nät eller annat så katten inte kan ramla ut. Denna reglel gäller bara om katten är ute ensammen utan ägaren/annan människa.

Ett litet tips bara, sök på forumet så kan du se flera jättefina balkonger med nät.

På sommaren står ett mindre fönster på glänt så att katterna kan gå ut och in från balkongen som de vill. Till våren ska jag försöka bygga ett klätterträd av björkstammar att ha där.

På vintern får katterna gå ut en stund på morgonen och en stund på kvällen, på helgerna blir det oftare.

Min balkong är innätad, jag bor på 3dje våningen.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har nätat in balkongen och på sommaren är dörren alltid öppen utom när det regnar. Min katt älskar att vara där ute. Hon ligger på ett bord vi har där och spanar på fåglar o insekter och hon "pratar" med allt o alla, ibland med sig själv också tror jag.

På vintern är hon inne på "heltid". Hon har inte visat något intresse för balkongen då. Vi har ett gammalt hus med lite otäta fönster o balkongdörr, antagligen känner hon att det drar lite kallt. Hon är i alla fall fullt nöjd då med att umgås med oss och hundarna.

Säger som de övriga; näta in! Det är enkelt fixat på de flesta balkonger och då kan man känna sig helt säker, och katterna kan gå ut och få frisk luft och spana på spännande saker utanför hemmet.

Jag nätade in min balkong i somras och det är mycket uppskattat av mina kissar. Jag har öppet dagligen även nu på vintern, men korta stunder eftersom det blir lite kallt inne annars. Mina bortklemade kissar är också helt nöjda med att bara gå ut en liten stund och kolla läget, sedan går de självmant in igen. På sommaren är de däremot gärna där ute hela dagarna.

Jag snickrade ihop fyra ramar som jag satte nät i, och sedan fäste ihop två och två med gångjärn till två "vikskärmar". De står stadigt på balkonggolvet och jag behövde inte göra någon som helst åverkan på själva balkongen, vilket var en förutsättning för att min hyresvärd skulle tillåta innätningen. Jag har bara fäst den i räcket med ett par buntband för extra stabilitet. Den är också lätt att vika ihop och plocka undan om det skulle behövas, väldigt praktiskt. Jag använde vanliga träreglar till stommen och nätet är rådjursnät. Det tog ett par timmar att snickra ihop (och sedan nån timme och en hel massa svordomar att tråckla upp åbäkena 6 våningar genom mitt klaustrofobiskt trånga trapphus :p ) och totalkostnaden blev ca 800 kr, så dyrt är det inte heller.

Det är svårt att fota min lilla balkong, men här ser man lite (mellanrummet upptill är inte alls så stort som det ser ut att vara, btw):

balkong01.jpg

Draco poserar på balkongen (och matte får skämmas för sitt algbemängda balkongräcke :o )

draco012.jpg

Här är min balkong. Vi hissade upp skapelsen på utsidan av huset.
002.jpg

003.jpg

008.jpg

Eftersom min ena katt tror hon är en flygande apa, måste varje litet hål täppas till:
011.jpg

En av katterna poserar nöjt:
012.jpg

Här den flygande apkatten:
005.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 237
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 924
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama