Katt på balkongen??

AraSlei

Trådstartare
Vad tycker ni om katt på balkongen??

Hemskt?
Ok?
Jättebra??

Själv tycker inte jag att det skulle va kul o sitta på en balong o mögla, även om det är vacker utsikt.. :smirk: Vad tycker ni??

Sv: Katt på balkongen??

Helt ok OM folk har vett att NÄTA in sina balkonger. Dessutom kan man göra det lite småtrevligt för katten genom klätterträd/hyllor o div saker. Vadå sitta å mögla ? Är det en innekatt är det väl urbra om man kan låta den andas frisk luft även om det är från balkongen...Är det bättre med dessa otaliga strykarkatter folk inte kan hålla reda på då ??

nej, det är det inte, men ja tycker att ska man ha en katt så ska den inte bara få se balkongen och lägenheten, den ska (enligt mig) få vara ute också.. De finns ju som tur är många som har koppel o dyl. till sina katter också.. Men nej, jag kan inte säga att jag tycker att det är ett "värdigt" kattliv att bara se balkongen och lägenheten (ev. huset).. Men hellre att dom sitter på en balkong än att dom bara sitter inne..

Om du tror att katter njuter av "vacker utsikt" så tycker jag nog inte att dina kunskaper om katter är så stora.

Mina katter tycker det är förjäkla kul på balkongen. Fråga mig inte varför, men skoj är det så de får vara där så mycket de vill.

Jag tar ut dem i koppel också, men nu på hösten och under vintern är det lönlöst, då vill de inte vara ute, förutom just på balkongen ;) Äldsta honkatten tycker att det ä skönt att bara ligga där ute och gassa i solen.

Jamen om du nu menar att man skulle låta den vara på balkongen samt gå ut i koppel så kan du väl skriva så då...då slipper man missförstå pga av att du inte skrivit ut allt du ville ha sagt. Jag tolkade ditt inlägg som att: endera är katten inne eller låter man den komma ut nångång på balkongen.

Mina ligger sällan och gassar där ute, de är superaktiva. De tittar på allt som rör sig, lyssnar på allt som hörs - men framför allt blir de påverkade av alla lukter som är där ute.

En av dem går aldrig ut direkt, han sitter först på fönsterkarmen innanför en bra stund och drar in lukterna. Först när han konstaterat att "Jaha, så här var luktmixen i dag" så går han ut.

Den andre klapprar hysteriskt åt fåglar och ekorrar utanför.

Och båda blir tossiga varje gång det singlar ner en blomma från grannen-ovanförs balkonglåda. Då händer det att jag får gå ut och plocka ner två klättrande katter från nätet :eek:.

När de kommer in är de alltid pigga och på alerten - sen lägger de sig och sover ett tag. Så det märks att de är aktiva på balkongen även om de inte kan springa nåt maraton där ute.

Det är förresten väldigt bra att ha en riktigt grov dörrmatta innanför balkongdörren. Eftersom så många främmande dofter kommer in utifrån så klöser de ordentligt i dörrmattan för att doftmärka. Och då får man klorna vässade samtidigt.

Om du menar att katten ska vara ENBART på balkongen så tycker jag inte att det är bra.

Men att få vara på balkongen OCH i lägenheten är ju inget fel med alls, så länge det inte finns risk för att katten ramlar/hoppar ut.

Själv har jag inglasad balkong, och katterna får vara där så mycket de vill (om det inte är för kallt för att ha dörren öppen, förstås.)

Sorry att jag inte skrev ut allt som jag borde.. :o Men jag förtydligar:

Det jag menar är (som kanske inte va så lätt att förstå.. :smirk: ) att katter som är "vana" vid att vara ute typ på en gård och få springa löst inte borde "spärras in" i en lägenhet utan att få vara ute så mkt som möjligt. Dvs ok, OM man tar ut katten ofta och/eller går i koppel med den regelbundet.

Däremot så katter som är uppfödda i en lägenhet som "inte vet om" nåt annat än balkongen och lägenheten är det väl "mer" ok, även om det givetvis borde vara lika för alla katter. Och att balkongerna är innätade tar jag för givet, har man inte det så bör man inte ha katt i lägenhet över huvud taget.

Men det är förmodligen bara jag som har "katter-inlåsta-på-alkongen-noja" efter att ha bott på landet i hela mitt liv. Är ledsen över att jag lät det gå ut över er på kattforumet på buke, men ja blev så sur över att en jag känner har sin katt i ett rum, dygnet runt, alla dagar året rum.. :eek: :eek:

Mandalaki: Nej, jag menar inte att katterna "njuter av utsikten" utan det skulle mer vara typ ironiskt mot såna som TROR att katter gör det.. ;)

Ett rum låter lite litet, men om du på allvar tror att en innekatt har ett inaktivt och tråkigt liv borde du läsa på mer. Sådana uttalanden kommer ofta från folk som inte känner fler katter än katten de klappar i förbifarten i stallet.
Min katt tycker mycket bättre om balkongen än koppelpromenader. På balkongen har han precis lagom höjd för att ha både skator och svalor strykande runt öronen, och får han inte gå ut (jag bor på tredje våningen och får tyvärr inte näta in balkongen) så sitter han gärna och bara luktar i dörröppningen, genom myggnätet.

Om du känner nån vars katt inte har det bra tycker jag att du ska prata med kattägaren. Den katten får det ju inte bättre för att du klagar på andra, på folk här, som låter sina katter vara på balkongen.

Alla innekatter har det inte dåligt och alla utekatter har det inte bra. Det finns katter av båda sorter som sköts på ett föredömligt sätt och katter av båda sorter som sköts urdåligt.

vad är det för fel på att göra en mysig inhägnad på balkongen?
Jag går även ute i koppel med mina kissar. Ena kissen (raskatt) föredrar dock vara inne för det mesta. Dom har skitskoj med massa hyss inomhus och aktiverar sig själva jättebra. En innekatt kan ha lika bra liv om inte bättre än en utekatt.

Mina innekatter får vara på balkongen. Och den är inte in-nätad. Varför skulle jag göra det? Bor på andra våningen så de fattar ju att de inte kan hoppa ner.
Dom brukar sitta på räcket och kolla på fåglar som flyger förbi.
Den ena katten är långhårig så hon gillar att ligga ute på en dyna för atts valka sig lite kanske?

Dom får följa med upp till härjedalen på somrarna och där får de springa ute hur mycket de vill!
Då förvandlas dom söta till rena monster :D

Liknande trådar

Övr. Katt Vår innekatt gillar att vara utomhus men åker helst i famnen om han får välja, särskilt nu vintertid när det är hemsk SNÖ på marken…...
Svar
12
· Visningar
626
Senast: Sel
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 115
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 577
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025