Katt med diarré

Sv: Katt med diarré

Hejsan..

När min ena hankatt var yngre hade han mycket problem med magen.. Han verkade inte tåla något, var alltid lös i magen och vi provade det mesta i foderväg.

Fick tillslut rådet av en veterinär att ge honom Visiblin blandat med lite blötfoder tills han var bra i magen.

Vilket jag gjorde och det funkade mycket bra.
Visiblin köper man på apoteket och det är egentligen till för människor men det gick bra att använda till djur också.(Det är någon slags fibertillskott som stabiliserar magen)

Jag gav ca en halv påse blandat i maten varje mål tills han var bra. Men min katt är ganska stor så man får nog justera det efter vikten på katten.

Viktigt med vatten till..!!

Jag provade också innan Visiblin att ge honom morotspure..vilket funkade ganska bra det med, blev dock inte helt bra av det utan det kom tillbaka när jag slutade att ge det. Min katt gillade morotspuren och åt det själv, men i annat fall kan man ju ge i spruta i munnen.

Men testa visiblin, det var effektivt. Min katt har inte haft problem sedan dess(3 år sedan) och nu tål han det mesta i matväg även om Royals mat faller honom bäst i smaken.

Min standardbehandling för klena magar är svält i minst 12 timmar (katten skall givetvis ha tillgång till vatten) och sedan ger jag små portioner rå nötfärs blandat med morotspuré. Har funkat utmärkt hitills.

Hur ofta ska man ge ??
Om kattungen är ca 6-7 månader??
Tack på förhand.

Min mår mycket bättre nu! Morotspure med köttfärs tycker hon är äckligt, däremot har hon satt i sig filmjölk med god aptit. Och sakta men säkert har magen blivit bra igen.

Jag har inte gett Visiblin eftersom filmjölk hjälpte, däremot ska jag köpa hem lite och ha i skåpet till nästa gång.

Allra bästa filen är Cultura Dofilus, säljs i halvlitrar.

Jag har alltid Protexin pasta hemma till hästarna. Det har jag testat att använda till både hundarna och kattorna när magarna varit i olag. En miniklick på fingret som kissen glatt slickat i sig några dár i rad och en lite större klick till hundarna. Dom både överlevde och blev bra :D.

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 031
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Som rubriken säger så har nu vår stallkatt kommit på att han kan döda grannens höns. Hur ska jag få den att sluta? Tror ni det fungerar... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 986
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka