Katt/människoproblem

G

gerbera

Jag och min sambo har två katter men de hänger just nu väääääldigt löst... De har klöst sönder en soffa, en schäslong och en matta. Vi har nu ny soffa och de har börjat ge sig på den också. Har provat alla möjliga knep att få dem att låta bli men inget funkar. Vi bor i en lägenhet med öppen planlösning så det går inte att stänga ut dem från vardagsrummet på nätterna utan att i så fall stänga in dem i ett av sovrummen. Jag tror inte att det är ett bra liv för dem att sitta instängda i ett sovrum så fort vi inte är hemma.

Sambon är väldigt bestämd på att vi inte ska ha dem kvar. Men jag får världens ångest och känner mig så hemsk om vi ska omplacera dem på de grunderna. HJÄLP! Är det ett I-landsproblem? Är vi hemska om de får flytta p g a detta??

Vi klipper klor, de har olika klösbräds-varianter och träd, vi har en superbra lägenhet med takbjälkar, loft osv så de trivs så, det är jag övertygad om. Vi har provat med Fy-spray och kattmynta på klösbrädorna osv osv...

Finns det något mer vi kan göra och är vi hemska om vi gör oss av med dem?? Sambon är dessutom väldigt trött på allt hår, jag har aldrig förut haft katter som hårar så mycket som dessa så det är väldigt mycket faktiskt...

Hjälp mig!! Vad tycker ni!!!?? Jag kan ju inte gärna omplacera sambon...
 
Sv: Katt/människoproblem

Jag säger bara en sak - skinnsoffa!! Inget klös och ingen päls som fastnar. Bada katterna ofta och prova furminator för att få bort lös päls. Det är ju vår nu, katter fäller.

I övrigt så tycker jag det låter absurdt att göra sig av med katterna för att de klöser på en soffa eller för att de hårar. Är din sambo ens medveten om att det är KATTER ni har?? Katter klöser och hårar, det kanske man skulle tänkt på innan de flyttade in/sambon flyttade in?

/Erica
 
Sv: Katt/människoproblem

Vi har en furminator. Den används kan jag säga.... De fäller enormt, året om. Har aldrig varit med om liknande. Men jag inbillar mig att de fäller mindre nu sen vi flyttade hit där det finns mycket klättermöjligheter osv för dem = att de trivs bättre och därmed fäller mindre. Kan det vara så??

Att katter klöser och hårar visste vi väl, men inte i denna omfattning!! Jag har haft katter (och hundar) i många år men aldrig haft så mycket hår överallt, någonsin!! Och aldrig fått några möbler förstörda. Nu köpte vi ny soffa i förrgår, så skinnsoffa är inte aktuellt just nu. Men som sagt, denna har de redan klöst lite på... Vi valde ett tyg som vi trodde var mindre klösvänligt, men sambon kommer bli galen om de klöser sönder denna också.

Fick jag bestämma så blev katterna kvar, men sambon vill inte. Han är rädd om möblerna. (han som betalar dem iofs...) Katterna har förstört möbler för närmre 30 000:- nu....
 
Sv: Katt/människoproblem

Häng filtar på sofforna tills vidare. Ställ klösträden vid soffärmarna eller där de nu brukar klösa och/eller placera dem mitt i det centralaste och mest "begärliga" rummet i deras revir (verkar vara vardagsrummet i ert fall). Katter klöser till stor del för att markera revir - om sofforna står ganska framträdande i ett rum och/eller nära ingången till rummet där katterna passerar varje dag och klösträdet i ett hörn vill de inte gärna välja klösträdet.
Så ha ett par klösträd och ställ dem centralt i lägenheten, gärna nära tidigare klösställen och vid ingången till rum och på ställen där de vaknar upp då katter brukar föredra att sträcka på sig och klösa efter en sovstund.
Och skydda sofforna med hjälp av filtar eller ännu hellre plast i en övergångsperiod, så småningom kan skydden tas bort och klösträden successivt flyttas till mindre framträdande platser.
Ett hett tips kan även vara att ta ut klösträden till t.ex. stallet så att de luktar främmande och lockas att märka dem. Också att leka med snören etc. så att de börja klösa där med hjälp av leken.

Förresten så ska klösträden vara lika långa eller längre än katten när den sträcker på sig och vara stabilt förankrade så de inte riskerar att välta.

Jag anser att djur är ett livslångt ansvar och om man börjar värdera snyggare möbler mer än dem är man farligt ute. Varför ska du vika dig för din sambo?
 
Sv: Katt/människoproblem

Kan tillägga att i USA finns det små kapslar som man kan sätta på klorna som gör så att det inte finns något vasst att klösa med men de kan fortfarande utföra själva rörelsen och ändå få någorlunda utlopp för sitt revirmärkande.
Vet dock inte om man kan få tag på dem här, jag tycker inte riktigt om produkten men bättre än att eventuellt behöva avliva dem. Det är nämnligen ingen barnlek att omplacera vuxna huskatter, iaf om man inte har släkt eller vänner som kan ta hand om dem.
 
Sv: Katt/människoproblem

De kapslarna finns i Sverige också. En variant heter SoftPaws och är fantastiskt bra i sådana här fall. Självklart bör man fortsätta arbeta för att få katterna att sluta klösa, men de här små plasttingesterna räddar dagen tills man löst grundproblemet.

Absolut värt att prova!
 
Sv: Katt/människoproblem

Vad bra att de finns även här! Ja, det är ju absolut värt att ha på under tiden man försöker komma till rätta med problemen, skulle dock inte vilja ha dem som en permanent lösning.
 
Sv: Katt/människoproblem

Vet du var i Sverige de finns att köpa?? Jag hittar inga svenska sidor när jag letar på nätet. Vore ju värt att testa under en period! Vi pratar och pratar här hemma... Jag vill verkligen ha katterna kvar, sambon vill inte. Dead end liksom.... Jag vill ju ha sambon kvar också! :confused:
 
Sv: Katt/människoproblem

Vet du var i Sverige de finns att köpa?? Jag hittar inga svenska sidor när jag letar på nätet. Vore ju värt att testa under en period! Vi pratar och pratar här hemma... Jag vill verkligen ha katterna kvar, sambon vill inte. Dead end liksom.... Jag vill ju ha sambon kvar också! :confused:

Men hur kan din sambo ens kräva att ni gör av med katterna? För mej hade det inneburit att en stor del av mig hade försvunnit om jag inte hade haft djur och skulle min sambo ha krävt det så hade han inte varit den rätta för mej.
Min sambo vill egentligen inte ha djur men han vet att när han valde mej så valde han också mitt djurintresse. Han ville inte skaffa en hund till när jag började prata om det men han förstod också att skulle han säga nej så hade han också sagt nej till mej, till den jag är.
 
Sv: Katt/människoproblem

Men hur kan din sambo ens kräva att ni gör av med katterna? För mej hade det inneburit att en stor del av mig hade försvunnit om jag inte hade haft djur och skulle min sambo ha krävt det så hade han inte varit den rätta för mej.
Min sambo vill egentligen inte ha djur men han vet att när han valde mej så valde han också mitt djurintresse. Han ville inte skaffa en hund till när jag började prata om det men han förstod också att skulle han säga nej så hade han också sagt nej till mej, till den jag är.

Exakt som hos dig är det hemma hos mig och min sambo också :)

Han är inte ett dugg djurintresserad men 'låter' mig skaffa hund för samma skäl som din sambo :)

I TS fall verkar det jättejobbigt. Tycker det är respektlöst av sambon att kräva att ts ska bli kattlös.

Varför inte beställa dessa plastklor från usa? Även om frakten är lite dyr så kanske det är värt det?
 
Sv: Katt/människoproblem

*kl*

Har varit inne och tittat på SoftPaws hemsida. Jag som avskyr när man klär ut djur tycker faktiskt det ser rätt häftigt ut med dessa plastklor. Man kan få vilka färger man vill.
 
Sv: Katt/människoproblem

Vet du var i Sverige de finns att köpa?? Jag hittar inga svenska sidor när jag letar på nätet. Vore ju värt att testa under en period! Vi pratar och pratar här hemma... Jag vill verkligen ha katterna kvar, sambon vill inte. Dead end liksom.... Jag vill ju ha sambon kvar också! :confused:

Åh... jag har sett dem i en del djuraffärer. De finns att få tag på via Ebay iaf. Kostar ca 220 kr (för 20 st kapslar tror jag det var) inkl. frakt från England.
 
Sv: Katt/människoproblem

Vi har pratat massor och äntligen har sambon förstått hur mycket katterna betyder för mig! Så de blir kvar!!! :bump::bump: :banana::banana: När han väl fattade det så var det inget snack, då är mitt välmående viktigare än möblerna. Men de där klokapslarna kanske är värda att testa, för inte heller jag tycker ju att det är kul när de klöser sönder möblerna. Vi får se om jag beställer!

/Glad gerbera!!! :banana:
 
Sv: Katt/människoproblem

Vi har pratat massor och äntligen har sambon förstått hur mycket katterna betyder för mig! Så de blir kvar!!! :bump::bump: :banana::banana: När han väl fattade det så var det inget snack, då är mitt välmående viktigare än möblerna. Men de där klokapslarna kanske är värda att testa, för inte heller jag tycker ju att det är kul när de klöser sönder möblerna. Vi får se om jag beställer!

/Glad gerbera!!! :banana:

Vad skönt! Vad glad jag blir för din skull :laugh: Det är ju ofta så att man inte är tillräckligt tydlig med vad som verkligen är viktigt för en också blir det missförstånd. Bra att allt blev utrett!
 
Sv: Katt/människoproblem

Jag tycker ni ska prova kapslarna. De ger er antagligen lite andrum med katterna iaf. Att ha katter som sabbar stör ju lite friden i hemmet.;)
 
Sv: Katt/människoproblem

Har fortfarande inte blivit av att beställa klokapslar, men det lite skumma är att katterna har inte rört nya soffan något mer alls. Fast de t o m varit ensamma hemma en del. De kanske hörde att de höll på att bli vräkta?? Eller också var den första klösningen på nya soffan bara för att sätta sin doft på den? Efter det hänger det filtar lite här och där på soffan och de luktar ju "hemma" för dem. Skönt i alla fall!! Jag hoppas ju också att soffan ska få vara ifred, inte heller jag gillar trasiga möbler... Håll tummarna för att de fortsätter låta bli att klösa på soffan!

Inga mer diskussioner här hemma ang. katterna i alla fall. Sambon fick, som jag skrev förut, upp ögonen för hur mycket katterna betyder för mig och då är de kvar, inget snack. =)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 678
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 815
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Så tog morsan med katten till hennes sambos lilla stuga på landet, den som sambon bor i under vardagarna då han jobbar i annan stad. Nu...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp