Katt i lägenhet...

MiaMaria

Trådstartare
Nu har mina kattungar, som föddes i stallet i början av sommaren, hunnit bli gamla nog att flytta "hemifrån". Nu är det så att jag har flyttat från gården under sommaren, och bor nu i lägenhet. Min man bor kvar och ska göra ett tag, katterna bor alltså hos honom nu och jag är där ibland. De sista veckorna har kattungar börjat röra sig lite utanför stallet, från att tidigare varit helt och hållet på logen.

Nu funderar jag på om jag ska ta två av kattungarna hem till mig i lägenheten. Det är bara jag och min tonårsson som bor här och det är lugnt då det bara är två lägenheter i detta hus. Dock skulle jag inte våga släppa ut katterna, eftersom det finns trafikerade vägar nära huset.

Min fråga är, går det att vänja en katt som varit ute att vara innekatt? Jag kommer att ta med mig de två lugnaste katterna, båda honor, och de ska naturligtvis kastreras så fort det är möjligt. De är vana att gå på låda, då de gjort det i stallet.

Någon som har erfarenhet? Och vad bör jag tänka på?
 
Sv: Katt i lägenhet...

Jag kan inte komma på någonting som du "bör" tänka på utöver det vanliga. Kastrera, id-märk, (grund) vaccinera och försäkra.
 
Sv: Katt i lägenhet...

Vad bra :) Saknar så mycket att ha djur nära mig och skulle så gärna vilja ha katterna här hos mig. Tänker att om jag har två så har de också sällskap av varandra, kan busa tillsammans och så... :D
 
Sv: Katt i lägenhet...

Ja det var därför jag skaffade katt nr 2 en gång i tiden, de har stort utbyte av varandra och bränner en hel del energi på bus.
 
Sv: Katt i lägenhet...

Det är bra om de får vara på ett begränsat område i början tills de har lärt sig var toalådan finns.
har du balkong kan du fundera på att näta in den till nästa sommar.
jag har katter som har vuxit upp i kolonier men de trivs bra som innekatter.
Har de andra kattungarna också nya hem på gång?
 
Sv: Katt i lägenhet...

Ja. Många av de problem folk har med inneklatter beror ju på att de inte tagit det minsta hänsyn till kattens natur. I en fullständigt statisk och ganska onaturlig miljö, och på det totalt understimulerade djur, inte konstigt att folk får problem :crazy:

Med två, lite kattanpassad inredning, och en aktiv matte lär de inte ha några större problem. Jag vet inte alls hur mycket du kan om katters mijö så här kommer en crash-course :D

Klösmöjligheter, gärna både på horisontell- och vertikalled, och tillräckligt stora för att katten ska kunna sträcka på sig när den klöser. Bästa placering är "centralt i reviret", dvs vid punkter man ofta passerar. Mina vill gärna klösa vid ytterdörren (så vi har helt enkelt en dörrmatta som tål det) och sedan har de en fullhög stolpe mitt i lägenheten och en lite mindre på väg in i sovrummet. De rejsar gärna mellan sina träd och klöser lite på vartochett.

Mat och vatten på skilda platser. Matplatsen bör vara på ett lugnt ställe, och vatten en bit bort, helst mer än en vattenskål. Vi har tre, och de dricker ungefär lika mycket ur alla trots att de är väldigt olika placerade.

Toaletter: helst mer än en. Mina föredrar en bajslåda och en kisslåda, och det tycket matte är väligt smidigt eftersom det blir lättstädat. Vissa accepterar att dela låda, andra är mer kinkiga. Toalettrelaterade problem kan dyka upp i/efter pubertet, så bara för att katten tyckte en grej var ok som unge behöver den inte göra det som vuxen. Risken för sådana problem minskar drastiskt om man kastrerar någorlunda tidigt, dvs i 4-6 mån ålder, innan den blir tonårig och krånglig.

Jag har en av de mest aktiva raser som finns (tänk en 18-årig kastrat som rejsar tillsammans med 7-veckors kattungar) i en 2:a, och det enda tillfället jag har problem med mina katter är om någon av dem är borta en längre period så att flocken störs och de kvarvarande är rastlösa och letar.
 
Sv: Katt i lägenhet...

En av ungarna flyttade till ny familj idag. Ska också bo inne, men har möjlighet att gå ut, då de har en trädgård :) De andra två kommer att vara kvar om jag inte hittar nya hem. Det är helt ok, blir 4 stallkatter. Mamma, pappa och två barn :)
 
Sv: Katt i lägenhet...

Tusen tack för jättebra tips!

Jag har haft katter inne i lägenhet tidigare, men då hade de möjlighet att gå ut också. Här finns ju inte den möjligheten, så de behöver stimulans inomhus.

Vad är det för typ av klösstolpar du har? Har du köpt eller gjort själv?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp