Katt i en markplansetta?

CallMeAce

Trådstartare
Ja, vad tycker ni? Jag och min pojkvän bor i en stor etta, 49 m2 på markplan i ett område där man inte får ha katter ute utan uppsikt.
Utan uppsikt borde ju betyda att man enbart får ha dom ute i koppel, om man nu inte har väldig koll på vart katten går.

Jag tycker det känns lite fel att ha katt inne eftersom jag själv kommer från landet. Vi hade dock en innekatt förut som vägrade gå ut :D Men vad tycker ni?

Det blir ju även svårt att ha altandörren öppen som vi brukar eftersom katten kan slinka ut när som helst och inte kan vara ute som en "balkongkatt" kan...

Någon som har någon bra lösning på altandörrsproblematiken?
Dessutom har jag två ökenråttor vars stora akvarium måste göras inbrottssäker men det borde ju gå att fixa.

Eller ska vi helt enkelt strunta i att skaffa katt???
Tacksam för tips och svar :)
 
Sv: Katt i en markplansetta?

Jag hade två innekatter på 48 kvm, det funkade himla bra. Har man uteplats kan man näta in den och så får katterna några extra kvadratmeter och frisk luft (om man inte som min dåvarande bostadsförening kom med en värdelös förklaring på att man minsann inte får näta in). Sedan tycker jag absolut att ni ska vänja katten vid koppel. Vänjer man dem vid koppel från kattungben brukar det inte vara några problem att ha koppelkatt. Mina katter (alla utom en) älskar utepromenader. Jag har flexikoppel så de har viss rörlighet trots koppel och det funkar alldeles utmärkt att jaga i koppel påpekar mina katter.

Om ni inte får/vill näta in altanen kan ni bygga en enkel nätdörr så får ni in luft utan att katten kutar ut.
 
Sv: Katt i en markplansetta?

men om man vill näta in altanen, måste man inte näta väääldigt högt? katter hoppar ju som bekant ganska bra :)

tack för svar!
 
Sv: Katt i en markplansetta?

CallMeAce skrev:
men om man vill näta in altanen, måste man inte näta väääldigt högt? katter hoppar ju som bekant ganska bra :)

tack för svar!

Det beror på katten. Jag har nätat in min balkong, men inte helt. Jag har satt upp kompostgaller ovanför räcket så det är egentligen bara 1 m som är innätad, men det räcker gott och väl hos mig. Mina katter är inte intresserade av att hoppa över räcket, de vill sitta och spana och eftersom det är tillräckligt glest mellan spjälorna för att katterna ska kunna sitta på balkongolvet och kika ut är de inte ens intresserade av att hoppa upp på balkonräcket. Jag har satt upp kompostgallret som en säkerthetsåtgärd ifall någon av dem skulle få spel och hoppa upp (vilket ingen har gjort på flera år). Nu är det väl skillnad på balkong och markplan dock. En katt på en balkong där den kan se att det är jäkligt långt ner till marken hoppar inte ner (men den kan ramla om den balanserar på räcket), men en katt på markplan kan kanske få för sig att klättra en bit och försöka rymma.

Det borde dock räcka med att bara näta in 1-1,5 m ovanför räcket (om sådant finns) om man gör ett "klätterstopp" längst upp (tex. genom att vinkla in nätet någon decimeter längst upp).

Här finns bra tips. Anordningen som beskrivs i länken är smidig på det sätt att den kan vikas ihop och ställas undan om det skulle behövas.
 
Sv: Katt i en markplansetta?

jo det ser faktiskt bra ut! kanske man skulle skaffa sig om vi nu verkligen förverkligar det här med att skaffa katt. det är plank på varsinn sida av altanen o sen är det öppet framåt förutom höga buskar...
 
Sv: Katt i en markplansetta?

Bara fantasin och husägaren sätter stopp :smirk:

Börja med att kolla med hyresvärden/bostadsrättsföreningen. Dom kan neka dig att sätta upp nät och då är det dumt om ni sitter där med en katt som är van att gå ut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 371
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 216
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 961
Senast: Milosari
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp