Katt hjälp!

sara_18

Trådstartare
Nu är de så att min systers katt har blivit konstig. Vi tror hon e dräktig då hon har helt plötsligt blivit tjock (väldigt nätt katt annars) sen bor hon med en hane också så. Men nu har hon liksom börja blötid lite granna där bak och har vart å tvättat mkt å vi trodde de va kattungar påväg men nä då, inget har kommit ut. Är det normalt att dom blöder? katten i fråga har vart lite halvkonstig hela dagen..
Tacksam för svar

Sv: Katt hjälp!

Ring en veterinär och rådfråga. Om det föreligger ett förlossningshinder kan det vara akut och kräva åtgärd. Inte en diagnos jag kan uttala mig om över nätet.

Blöder hon så skulle jag kontakta vet snarast. Min blödde inte någon av gångerna hon var dräktig. Hur menar du med konstigt? Är hon allmänpåverkad?

Är ni oroliga skulle jag ringa Agrias vet (kostar 25 kr per samtal och är öppet för alla, även om man inte har katten försäkrad där) eller Strömsholm 0221-45845. Är det livmodersinflammation så är det rätt brått om det ligger smått där inne.

Det är normalt att det blöder alldeles innan förlossningen sätter igång. I alla andra lägen är blödningar inte normalt. Det kan vara tecken tex. en livmoderinflammation eller att honan aborterar. En pågående abort kan man inte göra något åt, men man får ju hålla koll på allmäntillståndet eftersom en abort kan följas av en infektion.

Livmoderinflammation måste behandlas omgående. Det bästa är nog helt enkelt att ringa en veterinär.

Hur långt gången är honan?

RING VET! Varför är hon inte kastrerad om hon bor med en hankatt? Är inte heller han kastrerad? Planerade ni kattungar?

Hon har liksom inte blödit mkt utan några droppar ibland. vi trodde defenetift att hon skulle få kattungar eftersom hon vart lite off eller va man ska säga, hon har inte vart sej själv. Inte hängig eller nå sånt.
Men hur länge kan en katt ha förverkar eller hur fort ska en förlossning gå?

Vet faktiskt inte hur länge en hon gått men klart över en månad.
Men ska ringa vetrinären imorn, har som tur e ganska nära till vet.

Inga planerade, kan dock inte svara på varför dom inte är kastrerade (inte mina katter) Man har väl trott att dom inte blivit könsmogna så tidigt, speciellt inte hankatten som inte är så gammal.

Det är ju iofs ganska enkelt nu med internets världar att ta reda på när en katt blir könsmogen. I vilket fall skulle jag ringa vet, Agrias har telefontid till 24. Strömsholm (vilket jag gissar att ni får åka till) har dygnet runt. I så fall hoppas jag att hon är försäkrad, ett snitt på jourtid kostar i runda slängar 10.000.-

Vet faktiskt inte hur länge en hon gått men klart över en månad.
Men ska ringa vetrinären imorn, har som tur e ganska nära till vet.

Ja, vet ni inte hur långt gången hon är bör ni definitivt kontakta veterinär. Får hoppas att ni får komma in och göra ultraljud.

Okej, vet inte riktigt hur de har gått än, inga kattungar har kommit iallfall.:crazy: Ska kolla med min syster lite senare. Tyvärr är ju inte katten försäkrad.

Okej, vet inte riktigt hur de har gått än, inga kattungar har kommit iallfall.:crazy: Ska kolla med min syster lite senare. Tyvärr är ju inte katten försäkrad.

*har suttit och velat fram och tillbaka på om jag verkligen ska skriva det här men... jag bara måste få predika lite nu!*

Jag hoppas verkligen att din syster tagit katten till veterinärn vid det här laget... Att ha en katt som blöder, beter sig underligt och "kan vara dräktig" är knappast något att leka med. Det har ju gått nästan 2 dygn.

Har man ingen försäkring får man snällt slänga upp plånboken på receptionsdisken hos vetten. Så enkelt är det. Är man djurägare så är man och då tar man sitt ansvar. Vad ska hon göra annars?! Vänta ut blödningen? Ta bort katten bara för att hon inte orkade/ville/brydde sig fylla i försäkringspapper? Att ha en försäkring är guld. Räknar man lite på det inser man att det inte kostar många kronor om dagen och den dag man väl sitter i skiten kan det vara en livboj. Nu är det ju för sent för den kattens skull i den här situationen men jag verkligen hoppas hoppas hoppas att det gått bra, att katten mår bra och att det blir en tankeställare för systern.

Så. Jag är klar.

Skit samma om katten är försäkrad, enligt lag är man skyldig att ge vård om det krävs. Säger veterinären att katten bör tas in så ska den tas in. Ekonomin får man lösa, eller så får man avliva. Den ska i vilket fall inte lida för att ägaren är snål. Är det en livmoderinflammation så är det akut, är det en unge som har dött och håller på och ruttnar så är det en smärtsam död mamma katt kan gå till mötes då hon kan bli förgiftad.

Tipsa din syster om försäkring sen, det kostar knappt 50 kr/mån. Det har alla råd med. Eller ska ha råd med. Har man inte det ska man inte ha katt.

Igår kontakta min syster vetrinären för att katten börjat blöda igen, dock sa som att vänta till ida, så nu vet ja inte hur det gått. Men tydligen ska det inte vara så farligt bara de inte kom ut nå annan (kommer inte ihåg vad de va). Hoppas bara de går bra.

Om ni vill veta hur de gått. Idag var min syster in med katten, va typ att kasta tusenlapp i skön, (men de kunde lik gärna vart fel) Men katten va helt frisk, antagligen fått döda, tidiga ungar och antagligen ätit upp dom då inga bebisar va synliga hemma hos dom. Så, nu får vi bara hoppas det inte händer igen. Tack ni som svarat

vadå antagligen fått ungar och ätit upp dom? kunde inte vetten röntgat katten och kollat? skönt att det inte var nåt allvarligt då iaf...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: G-uldlock
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 758
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka