Sv: katt-hjälp!
En katt som har en varm plats att gå in på, en trevlig varm bädd, fritt med mat och vatten och tillsyn/gos flera gånger om dagen kan klara det när den är runt året.
Givetvis kastrerad och sakta invand på
sommarhalvåret.
Det är skillnad när kattungen har sin mamma i stallet och är födda där, då klarar de sig givetvis innan året men det krävs att man verkligen lägger tid på katten för annars blir den förvildad och det är verkligen inte roligt.
Med varm plats menar jag inte frostfritt utan minst 10 grader, helst varmare för annars blir katten sjuk.
Du måste också ha någonstans du kan ta in katten om den blir sjuk eller skadar sig för då måste den få vara i normal rumstemperatur, dvs 20 grader varmt.
Jag hade aldrig skaffat en katt för att ha den i stallet enbart. Jag tycker att det känns så fel för en katt är en social varelse som vill få ligga på elementet eller i sängvärmen.
Jag som själv har tagit emot många katter som har valt att bo i mitt stall skulle aldrig omplacera eller sälja någon av dem eller tycka att det var ok att en kattunge flyttade till ett annat stall för då kan de lika gärna stanna hos mej.
Ska jag omplacera så ska katten få det bättre än vad den har det hos mej och det innebär inte att den bara får flytta till ännu ett stall och kanske dessutom vara ensam där utan att den får ett hem inomhus där människor vill ha den inomhus.
Våra katter som bor i stallet ligger ofta i en "ormgrop" fem-sex stycken huller om buller så att man inte ser vilken svans som hör till vilket huvud
Att ha en ensam katt i stallet är inte snällt i mina ögon.
Jag tycker att en katt ska få gå in och ut som den vill men det förutsätter att man inte bor nära en stor väg eller har mycket trafik utanför sitt hus.
Har man inte rätt förutsättningar för att katten ska kunna vara ute så har man den enbart inne eller så skaffar man inte katt alls.
Jag släppte inte ut mina när vi bodde i stan, inte heller vid en riksväg och inte heller när vi hade en mindre asfalterad landsväg utanför även om det råkade var 50 km/h som gällde där.
Det är först nu när vi bor vid en liten smal grusväg med runt tio-femton bilar som åker varje dag som jag tycker att det är ok att de går ut om de vill.
Jag tycker inte att ni ska skaffa katt på de premisser ni har.