Katt + ha tid...

Tassa

Trådstartare
Hej på er.

Jag funderar lite på att skaffa katt, men då går mina funderingar till om jag kommer ha tid för den.
Just nu är jag arbetslös, jobbar bara ibland och oftast inte hela dagarna. Så nu skulle det inte vara några problem. Men är det för mycket att vara hemifrån från katten om man har ett heltidsjobb och den får vara ensam tills man kommer hem?

Två katter kan man ju ha, men jag vill egentligen bara ha en.
Ni som har katt och jobbar funkar det?

Nu har jag inte tänkt att skaffa en precis nu, men jag funderar lite och behöver lite råd att spåna på. Vill inte göra något förhastat. Så skriv gärna vad ni tycker eller hur ni gör med era kissar.

:d

Sv: Katt + ha tid...

Jag jobbar heltid och har en katt. Skulle gärna ha en till men hon h a t a r andra katter. :crazy: Hon verkar dock inte må dåligt av att vara själv, hon är snarare oerhört välmående och harmonisk. :)

Vad är skälet till att du vill ha en katt?

Det är mindre jobb med två. ;) Då behöver du inte i lika höggrad oroa dig för att du någon gång i veckan inte kommer hem tidigt och kan pyssla om din katt, för dom har alltid varandra. Det märks tydligt på mina att dom tycker om att ha sällskap av även andra katter.

Hade dock en hane förut som jag fick omplacera på grund av att han ville vara ensamkatt.. så alla är dom olika individer med olika behov.

För min egen del så skulle det kännas fel att ha en ensamkatt och ett heltidsjobb.

Jag tycker att man kan ha katt + jobba heltid. Min sambo och jag är borta från 8 tiden till 17 ung. Min sambo matar honom och släpper ut honom på morgonen halv 7 tiden och så är han ute tills jag stiger upp och far till skolan. Är det inte alldeles för kallt är han ute hela dagen eller så är han inne. Nu vet jag inte om det i ditt fall blir fråga om en innekatt eller om du bor på landet och kan ha katten ute.

Tror INTE att katten lider av att vara ensam på dagen. Vår Rambo ligger och sover dagarna i ända, oavsett om vi är hemma eller borta.;) Men jag tycker att det är en bra idé att skaffa två st. Är faktiskt mindre jobb. Rambo var helt beroende av mig då han var mindre, vart jag än gick så skulle han med. Dessutom kan två katter leka tillsammans, annars kräver en mycket uppmärksamhet!

Sen är det en bra grej att vänja katten med att åka bil och vara borta hos andra (t.ex. dina föräldrar). Det är så oerhört lättare att åka bort nånstans och kunna föra katten till ett ställe där den är van att vara. Rambo brukar med jämna mellanrum fara till min sambos föräldrar, t.ex när vi skall vara borta över natten. Han är uppväxt där och hans mamma bor också där. Det är som ett andra hem för honom och han känner sig nog lika hemma där som hos oss.

vi här hemma har heltidsjobb och skola. katterna (numera katten...) är ensam. han har mat i matskålen och sin bajselåda. snällast är det kanske att ha två kissar, så dem har varandra. men då gäller det ju att dem trivs ihop också.

Det är väl bara att prova, katter är så olika så du kan omöjligt veta innan om den kommer tycka att det är ok att vara själv eller inte. När vår kisse var ung så brydde hon sig inte ett skit om vi var borta mycket, lite mys på kvällarna räckte för henne. När hon blev äldre ville hon dock ha mer mys och då kom hon till knät så fort man satte sig ner.

malu

Det är väl bara att prova

Nej, det tycker jag inte det är. Beslutet att välja ansvara för ett annat liv ska vara VÄL genomtänkt vilken djurart det än gäller.
Jag skulle inte köpa en häst för att prova om jag skulle ha tid med den.

Till TS:
Katt(er) och heltidsjobb går för det mesta bra, men som många andra sagt råder jag dig att skaffa två katter och ta dig en funderare. Katterna lever kanske i 15-20 år. Är du beredd att ansvara för dem, och ge dem ett hem, kärlek, mat osv hela deras livstid så är katter de mest fantastiska levnadskamrater :love:

Det finns inte många katter som mår dåligt av att vara ensam medan matte/husse är på jobbet. Speciellt om de har möjlighet att få gå ut så underhåller sig en katt väldigt bra själv. Jag tycker däremot inte att man ska skaffa katt om man bor så att den inte kan få gå ut och in som den vill -men det är ju en annan diskusion.

malu

Två katter är alltid att rekommendera, om man inte får tag på en vuxen katt som av någon anledning avskyr alla andra. Jag hade min ensam de första åren pga att han är omplacerad för att han slogs så mycket. När vår lilla honkattunge kom blev han en stolt extrapappa som kröp runt på golvet för att vara så icke-skrämmande han kunde för den lilla argbiggan.

Jag säljer inte mina ungar som ensamkatter, och den enda ungen som ändå hamna i ett ensamhem (lång historia) är nu omplacerad för att hon hade så tråkigt när matte var på jobbet hela dagarna. De allra flesta uppfödare vill att katterna ska ha sällskap, och det beror på att vi sett så många fall där beteendestörningar försvunnit och även "normala" katter levt upp totalt när det fått en kompis.

Jag vill hävda att en ensam katt i de allra flesta fall mår dåligt av att vara just ensam medans matte eller husse är på jobbet.
Utefrågan, ja det är en annan diskussion.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 143
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama