Katt från katthem

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har hört någonstans att om man tar en katt från ett katthem får den inte vara utekatt! Stämmer det överlag? Det är väl olika från hem till hem, men när det är dags att skaffa ny stallkatt tänkte jag ta en från ett katt hem, eller e det kört eftersom den enbart kommer att vara ute och bo med hästarna i stallet!

Sv: Katt från katthem

Jag har hört någonstans att om man tar en katt från ett katthem får den inte vara utekatt! Stämmer det överlag? Det är väl olika från hem till hem, men när det är dags att skaffa ny stallkatt tänkte jag ta en från ett katt hem, eller e det kört eftersom den enbart kommer att vara ute och bo med hästarna i stallet!

Det är olika från olika katthem, så du får kolla runt helt enkelt.

Risken är väl att den "går hem" om det är för nära det ursprungliga hemmet annars förstår jag inte riktigt varför katthem kan "förbjuda" utevistelse. Det borde väl snarare vara tvärt om!?

Risken är väl att den "går hem" om det är för nära det ursprungliga hemmet annars förstår jag inte riktigt varför katthem kan "förbjuda" utevistelse. Det borde väl snarare vara tvärt om!?

Katthem jobbar för att höja kattens status. Det är inte ofta kompatibelt med att hålla utekatter.
Däremot utevistelse har de nog säkerligen ingenting emot, under kontrollerade former dvs koppel eller rastgård.

Överlag är det så att de inte vill att deras katter går lösa utan uppsikt men det finns enstaka exemplar som absolut inte mår bra av att vara inne- eller "koppelkatter" så jag tycker du kan höra av dig till olika katthem och höra efter om de har en sådan eller säga att de kan höra av sig till dig om det kommer in en. Men sedan måste jag också tillägga att de flesta stallkatter gärna vill bo med människorna och jag tycker man bör ge dem den möjligheten att få sova på en mjuk och varm plats där de kan få sitt sociala behov tillfredsställt med gos.

Varför skulle det vara tvärtom? För att dom vill att fler katter ska vara ute utan uppsikt och bli skadade, störa folk och förstöra saker?

när det är dags att skaffa ny stallkatt tänkte jag ta en från ett katt hem, eller e det kört eftersom den enbart kommer att vara ute och bo med hästarna i stallet!

Här är nästa problem - men kanske också lösningen på problemet.

Katthemmen vill nog inte att deras katter tänkta som innekatter hamnar som stallkatter. Om inte annat, så för att många stallkatter far ganska illa.
Så för det första: du måste övertyga dem om att dina stallkatter har det riktigt bra; med daglig tillsyn, mat och vatten, skyddade liggplatser, veterinärvård vid behov (kanske av den veterinären som ändå är på besök hos hästarna?).
Och så vidare.
Eller om man så vill: En sådan lista bör du göra upp för dig själv innan du anser dig vara en ansvarsfull ägare av stallkatt.

För det andra, det finns katthemskatter av olika slag.
En genomsnittlig fd hemmakatt mår nog inte så bra att vara en stallkatt.

Men för många katter är det en utmärkt lösning.
Kanske en hemmakatt som har problem med att sköta lådan...

Eller ännu bättre, en fd vildis. För en fd vildis kan en plats som stallplats vara precis vad doktorn föreskriver. Flera flugor i en smäll!
Antingen via katthem eller spontan-adopterad.

Spontan-adoptioner av vildisar är säkert rätt vanligt. Men att ta en vildis via katthem har fördelen att de hjälper ju till med veterinärkostnaderna.
Det kan du kanske också få om du spontanadopterar, men då måste du fråga och ha dig...

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig hört talas om det.
Men det kan du kolla upp med katthemmet där du funderar på att ta.
Min katt kommer från ett katthem och han är innekatt här hemma och utekatt på landet.
Men som sagt var det kan nog variera från katthem till katthem.

Varför skulle det vara tvärtom? För att dom vill att fler katter ska vara ute utan uppsikt och bli skadade, störa folk och förstöra saker?

Ute på landet tycker jag att en katt ska få vara ute. Min åsikt (låt mig gärna ha den, jag respekterar era åsikter) är att en katt ska få vara ute om det inte innebär en alltför stor fara för den. Min katt är vaccinerad, idmärkt, försäkrad, äter bra mat OCH får gå ut. Det sänker inte på nåt sätt hennes status som katt i mina ögon jämfört när jag hade henne bara inne pga jag bodde i stan. Att släppa ut henne i stan fanns inte på kartan. Hon verkar vara lyckligare nu när hon får gå ut och inte bara behöver sitta i fönstret och titta på det som händer utanför.

Fast jag tycker nog att på de principerna ska de inte lämna ut en kisse till dig. En katt bör trots allt även få komma in och vara med familjen. Det är en sak att ha både ute och innekatt, men att bara vara utekatt.

Jag tycker nog att du bör överväga att ha katten både inne och ute för kattens bästa.

Alla "våra" utekatter är hittekatter från katthem, borträknat en, som är min huskatt som ville bo kvar på landet när dottern föddes.

Dessa katter har dock bott ute innan, och vantrivs med att bo inne (återigen, bortsett från min huskatt då, som helt enkelt inte velat följa med hem igen efter dottern föddes)

Katthem jobbar för att höja kattens status. Det är inte ofta kompatibelt med att hålla utekatter.
Däremot utevistelse har de nog säkerligen ingenting emot, under kontrollerade former dvs koppel eller rastgård.

Beror ju lite på hur man bor, tycker jag. Jag vill inte gärna ha utekatt, men så som min pappa bor (många km till närmsta granne och väg, man får åka på traktorstig sista kilometrarna för att ens ta sig dit) så är det, i mitt tycke, passande för katter som pga tidigare livsstil inte kan bo inne.

Katterna har såklart fritt fram att gå in när de vill, med kattlucka.

När gården köptes fanns där en kattkolloni med sjuka och eländiga katter i mängder. Vi fångade in en hel drös men de flesta var i så dåligt skick att de fick avlivas.

Efter det beslutade farsgubben att hålla jämn kontakt med katthemmet och har tagit sig an ett par kastrater som vart svåra att placera som innekatter.

Inte från det katthem där vi tog våra kissar iaf. Den stora var 7 månader och hade varit i 6 hem innan han kom till oss och det är för att han kan komma och gå som han vill genom kattluckan som han trivs så bra. Kissade inne och hade sig på de andra ställena.
Den lilla bodde aldrig på katthemmet då vi var jourhem till henne och hennes två syskon, tillsammans med en kattmamma med hennes 4 ungar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 551
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar