katt fascination med korgar, lådor, väskor osv!

mackan

Trådstartare
Är det bara mina och de typ 10 andra katter jag känner som är absolut faschinerade när det gäller korgar, lådor, väskor osv och MÅSTE gå och prova dem/lägga sig i dem???? vad beror detta på???

har inte sett detta beteende hos några andra kattdjur? men väldigt tydligt som sagt hos mina och hos alla de jag känner.
mina och många andras katter kan inte gå i närheten av en väska, tvättkorg, korg av ngt slag utan att MÅSTA provligga den. Mina och kompisens katter favorit grej är att ställa en korg på golvet som de sen omedelbart kliver ner i. sen kan man lyfta upp korgen och gunga den och i princip svänga runt den 180 grader, och katten ligger där och spinner spinner spinner!!!!
mina är tillocmed så att lägger man en tidning/papper/bok på golvet så MÅSTE de komma och lägga sig på den?!!!! spinner spinner spinner...

Nån annan som har katter som också gör så???
nån som vet VARFÖR och vari fascinationen hos dem ligger runt detta????? :bow:

Sv: katt fascination med korgar, lådor, väskor osv!

Sådär är våra med! Har ingen aning om vad det beror på men underligt är det..

Så fort man ställer en kartong på golvet så ligger de i den, eller om man har handlat så ställer man bara ner kassen och ska göra något annat och så är kissarna i den! Gärna ska ena katten ner i så små kartonger som möjligt så att hon knappt får plats.
Bildexempel:
021605mollylda.jpg

Ursäkta storleken!

Såna är våra oxå. Ju trängre dessto bättre verkar vara deras måtto :crazy:
Har dock inte en aning om varför dom gör så.

imag0047_orig_SE.jpg

Jo... Mina föräldrar har en stor skål som min katt fick plats i, ihoprullad, när han var riktigt liten. Han växte fort, och snart fick han bara plats med en fot i taget. Han var mycket frustrerad, och det tog lång tid innan han förstod att han inte hade krymt idag heller. Lådor, ja. Finns det en låda i huset (han bor fortfarande kvar hos mina föräldrar), så ska han prompt ner i den. Även de där små, små... Han får in nosen, och försöker envist krypa in. Och när mamma kommer hem från affären, så SKA katten ha papperskassen. Han möter henne redan i farstun, och snurrar sedan runt fötterna och papperskassen tills kassen är tom. Han leker med den tills han blir trött, och sedan somnar han i den. :love: Korgar har han lagt beslag på ett par stycken. Mammas f.d. fikakorg är precis lagom stor för att han ska kunna kura ihop sig i den, kanske förståeligt varför den är hennes f.d. Katten fick den. Efterföljaren lade han också beslag på efter ett tag, och jag tror att morsan vid det här laget har gett upp idén med fikakorg. Favoritplatsen är pappas låda med returpapper. Hittar man inte katten så ligger han där. Eller i en papperskasse.

Även sönderskurna kartonger, böcker, tidningar, och papper är populärt. Inte reklam, bara viktiga papper. :D

Haha, tack alla - ja precis! Mina vill också ner i de minsta och trängsta kartongerna. Plus det där om viktiga papper: Min äldsta katts favorit dag var när jag deklarerade och satt på golvet med alla papper - det älskade han, att kliva runt och provligga på alla papper.

Om nån vet VARFÖR denna fascination finns hos dem så skulle det vara roligt att veta. varför gillar de trånga utrymmen, de är ju inte gryt djur till naturen direkt? :D

mackan skrev:
Om nån vet VARFÖR denna fascination finns hos dem så skulle det vara roligt att veta. varför gillar de trånga utrymmen, de är ju inte gryt djur till naturen direkt? :D

Det har jag också undrat mycket över, kanske har något att göra med deras otroooliga nyfikenhet? Det finns ju till och med ett engelskt talesätt som går säger "curiosity killed the cat".:crazy:

mackan skrev:

Jag kom på en liten teori nu.. När de jagar utomhus så kanske det är ett sätt att gömma sig för bytesdjuren att klämma in sig i små utrymmen och sedan vänta till det kommer förbi??
Eller när de var ökendjur så var de nog tvungna att krypa in i små grottor för att få skydd för sol och sanden?
Spånar på..

Mina katter är likadana, de ska ner i allt, upp på allt och naturligtvis tassa och sova på viktiga papper! :D

Min katt också. :D Han följer gärna med in på toa, och lägger sig i handfatet. Diskhon har han ännu inte visat något intresse i dock, mest kanske för att han inte får vara uppe på diskbänken.

Kimz0r skrev:
Min katt också. :D Han följer gärna med in på toa, och lägger sig i handfatet. Diskhon har han ännu inte visat något intresse i dock, mest kanske för att han inte får vara uppe på diskbänken.

Egentligen får inte mina heller vara på diskbänken, men ibland tar de sig friheter :angel:

Jag har en riktig lådkatt. Hon har provåkt varenda väska, påsen och låda som finns hos oss.

nov-dec-05048.jpg

Haha vilken underbar bild! :D

Men gud vad söt! Men VAAAARFÖR??? gillar folks spekulationer hitills, roliga tänkvärda teorier, men finns det ingen som veeeet??!

Katter har naturliga fiender såsom rävar och stora rovfåglar. En katt som vilar gör det gärna under skydd (tex under en bil) för att inte kunna bli anfallen ovanifrån. Min kisse är dessutom en "bobyggare", hon har släpat runt filtar för att bygga bohålor sedan hon var några månader gammal.

*knapplån*
1.jpg

suddig.jpg

Såhär hittade sambon ena katten när han höll på att diska :D
(Hon ligger i en gryta :p )

Jamen att sitta i lådor osv? de är ju inte "under tak" liksom. Och definitivt inte att ligga på böcker och papper på golvet?

Kattgratäng till middag? :p

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?