Katastrofläge!!! Häst som sparkar i väggen...

A

Anna_H

Jag behöver råd och tips om hur man vänjer av en häst vid en olat. En för övrigt trevlig häst har en ovana att mitt i natten och tidig gryning börja sparka i boxväggen så det dånar!!! Det har inte varit ett så stort problem innan (bortsett från att jag skäms om grannarna hör det). Men nu är det ett sto med ett litet föl som står i boxen bredvid (5-dagars fölunge), och det stör ju nattsömnen för den lille.

KL 03.00 inatt (vaknade av sparkarna...) tog jag en madrass och en sovsäck och lade mig och sov i sadelkammaren så att jag skulle kunna säga till honom om han fortsatte. Men gud vad jag frös inatt, och dessutom kan man ju inte sova i stallet varje natt, då har det ju liksom gått för långt.

Jag har funderat på att göra en anordning med en hink vatten eller något som öses över honom när han sparkar. Han sparkar alltid i samma vägg (mot stoet till) och jag tror anledningen till frustrationen är att han äter upp sin kvällsmat på 20 min och hon bredvid står och mumsar hela natten. Men jag är inte säker, det kan vara en allmän frustration också.

Hur hade ni försökt hantera problemet? Det finns inga andra boxar att välja mellan och man kan tyvärr inte ge honom halm eller något som sysselsättning eftersom han lätt hostar om han äter annat än hösilage.

Är verkligen i behov av en lösning på detta???
Desperat...

Sv: Katastrofläge!!! Häst som sparkar i väggen...

Innan min totto slutade sparka i väggen var jag på väg att sätta fast en tung gummimatta på boxväggen (bara fästats upptill) men han slutade innan jag kom så långt, annars ska det funka eller mera mat:)

Mitt sto gör likadant och det är när käket är slut....jag fick också rådet att sätta gummi platta....dock sparkar hon inte i just en vägg utan i alla....:crazy:

ge hösilage så den klarar sig hela natten på det då?

släpp ut hästen dygnet runt bor du i södra sverige är det ju varmt nog nu. speciellt om du täckar upp över natten.

Annars så kan man lägga gummi mattor på insidan så det inte låter så mycket och då brukar det inte vara så roligt längre.

Bra tips med gummimatta, var får man tag i en sån?

Jag kan tyvärr inte bestämma hur mycket mat hästen ska ha på kvällen för det är inte min häst. Och utevistelse om nätterna redan tror jag inte heller mottas med glädje av ägaren (även om vi bor i södra sverige). Det hade också varit roligt att kunna lösa problemet annars återkommer det ju i höst igen, efter betet.

Fler tips och erfarenheter? :)

Gummimatta som flera andra sagt. Kanske täcka väggen mellan honom och stoet så han inte kan se henne.

Gummimattan är nog en jättebra ide, alt halm i boxen så har även denna häst ngt att sysselsätta sig med. Hoppas dina nätterblir lugna o du slipper sova i sadelkammarn. :)

jag skulle råda dig att åka och kolla upp hästen.. en häst i vårt stall stog och sparkade och det visade sig att hon hade njurstenar. kan ju alltid va värt att kolla upp :)

Jag måste säga att jag blir lite imponerad av ditt engagemang! Inte alla som skulle bry sig om att försöka åtgärda en sån här sak!:bow::bow::bow:
Och vad tapper du är som kröp ner i din sovsäck i stallet!
Har tyvärr inga tips att komma med mer än det som folk redan skrivit men önskar dig lycka till ändå!

fri tillgång på silaget på nätterna hade nog jag testat först, kan ju vara så enkelt att de är de som kan lugna hästen.
min häst sparkade hysteriskt i boxen, fast inte på nätterna och ja kan ju säga att de inte dämpade ljudet direkt mycket att ha en gummimatta utan den va bara väldigt dyr, enda som va bra va att de skyddade hästens ben lite mer men de är ingen lösning..för de va fortfaradne lika irriterande.

de går inte att byta box med någon annan ett tag?

om ägaren inte ens vill testa fri tillgång på silage på nätterna som kan funka så kan väl den sova i stallet på nätterna istället? tills gummimattorna kommer eller tills de är bete.

Senast ändrad av en moderator:

Väggen mellan dem är täckt ända upp till taket så han ser henne inte längre, det hjälpte ett tag.

Det finns bara två boxar i stallet, så då är det i sådanafall en box i ett annat stall. Men det löser ju inte problemet...

Jag ska iallafall köpa en varmare sovsäck på j/sk idag. Sen kanske jag kan bo därute och hyra ut mitt hus!!! Fniss...

Låt din häst vara ute länge på dagarna och ta in honom precis innan de ska få mat. Gör iordning honom och rid samtidigt som de andra får mat, så hinner ju inte han äta upp sin mat först. lägg hans hö i massa små högar i boxen, så har han att göra. Leksaker i boxen kanske? :)

Han är ute väldigt länge på kvällarna, jag tar in dem vid 20.30 och sen får de sista målet vid 22 och första målet vid 07.00. Så det är inga onormala tider. Leksaker kan vara en bra idé. Och sen vore det bra att testa med mer mat också.

Han är ute väldigt länge på kvällarna, jag tar in dem vid 20.30 och sen får de sista målet vid 22 och första målet vid 07.00. Så det är inga onormala tider. Leksaker kan vara en bra idé. Och sen vore det bra att testa med mer mat också.

Hö med andra värden så man kan ge mer och/eller höhäck (ev hönät) med små maskor för att ge pilljobb. Bitar av stammar/grenar att tugga på.

Grenar att tugga på är en jättebra idé! Det ska jag testa. :) :) :)

Har ett sto på ridskolan som dängde något förfärligt i boxväggen, gick så långt att hon kom igenom planket. Fick byta till boxen brevid då hennes behövde lagas och vipps var ovanan borta. Står kvar i den nya boxen och har inte sparkat på flera månader. Lite miljöombyte kan göra susen! Alltid värt ett försök om inte annat.

min häst brukar göra det just då han har kommit in och väntar på mat, står och sparkar i vägen med bakbenen. Sen om man ryter till efter några gånger så står han som en ängel en stund och direkt man går efter mat göt han det tills man kommer in i stallet igen.

Hej!
Min häst var helt otrolig på att sparka sönder boxar och väggar då vi stod inhyrda i ett stort stall. Då vi köpte en häst till började även hon härma brorsan. Vi fick rådet att dels som många gett förslag på här att sätta upp gummimattor på väggarna för att skydda benen men också på att hänga upp bildäck i snören i taket så att de skulle få en puff av dem då de började sparka. Hur det funkar vet jag inte eftersom vi köpte egen gård och de fick en mycket lugnare miljö samt större boxar då, vilket gjorde att de slutade helt med olaterna.

Orsakerna till sparkandet kan vara flera: Det kan tex vara råttor och möss som stör, de kan påverkas av stressig miljö och att man utfodrar i fel ordning så ovänskap mellan högrangare och lågrangare frodas. Det kan också bero på att de har ont någonstans tex i bakbenen. Hästar försöker ofta sparka bort obehag som smärta sa mina veterinärer (systrarna Ohlsson i Ängelholm). Det bästa är nog att byta box helst till en så stor att de inte når till väggen men om inte det är möjligt till en lugnare del av stallet, Nu var det i och för sig vid lugna tillfällen det händer men miljöombyte kanske är ett knep.

Hoppas det löser sig. Jag vet hur du känner:)

Gummimatta är, som andra redan skrivit väldigt effektivt.

När jag fick hem min senaste häst för ett par år sedan så slog han i väggarna som bara den, rejält. Han hade alltid gjort det på sitt gamla ställe.

Nu hade jag turen att ha gummimattor över hela mina väggar i boxarna redan, så efter ett par dagar av sparkande så verkade det som om han inte tyckte det var skoj längre och han slutade.

Idag är det sällan som han slår i väggen, enstaka gång händer det.

Gummimattor är mycket bra!

Jag fick hem ett sto som hade för vana att sparka i väggarna. Hennes matte brukade då komma ut och slänga åt henne lite käk så det skulle bli tyst:crazy:...

Jag passade på damen och varje gång hon började bångla åkte hon ut i en trist liten hagen utan mat. Hon fick ingenting förrän de andra fått sitt samt fått komma ut i hagen..Då, fick den sparkande damen käket. Detta VARJE gång hon började bångla på, oavsett tidpunkt. Det tog inte lång tid för henne att koppla samman det hela och sparkandet slutade...tog ca 1 vecka.;).

Liknande trådar

Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 584
Senast: Pudlan
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 562
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad