Katastrofläge!!! Häst som sparkar i väggen...

Sv: Katastrofläge!!! Häst som sparkar i väggen...

Min ponny gjorde också sådär, alltid i samma vägg. Jag ökade på maten och satte upp en gummimatta, det hjälpte med en gång.

Piraja, fantastisk lösning. tycker jag. Tänk att det bara tog en vecka att åtgärda det. Men det verkar som att din häst sparkade mest i samband med mat. Denna sparkar ju helt oprovocerat mitt i natten....

Fast igårkväll hängde jag upp en granruska och inatt har jag inte vaknat av några sparkar. Granruskan var helt slut i morse. ;) Han fick dessutom mer hösilage.

Hur hade ni försökt hantera problemet? Det finns inga andra boxar att välja mellan och man kan tyvärr inte ge honom halm eller något som sysselsättning eftersom han lätt hostar om han äter annat än hösilage.

Ge honom tillräckligt med grovfoder så att han är mätt hela natten. Om han hostar av halmen, och blir för tjock av endast hösilage, så prova att vattna halmen. (Eller ta bort kraftfodret och fodra med mer grovfoder istället.)

Sätt upp en skiva mellan boxarna så att hästarna är mer avskärmade från varandra. Stoet och fölet behöver lugn och ro, men den här hästen verkar ju verkligen behöva mat också.

Såg nu att du givit mer grovfoder redan, plus lite dammfri sysselsättning. Bra att det funkade.

Piraja, fantastisk lösning. tycker jag. Tänk att det bara tog en vecka att åtgärda det. Men det verkar som att din häst sparkade mest i samband med mat. Denna sparkar ju helt oprovocerat mitt i natten....

Fast igårkväll hängde jag upp en granruska och inatt har jag inte vaknat av några sparkar. Granruskan var helt slut i morse. ;) Han fick dessutom mer hösilage.

Det var nog en kombination av flera saker. Hon hade lärt sig att man fick mer mat när man sparkade i väggen då hennes ägare faktiskt gick upp och gav henne...hos mig hade hon fritt med hö men sparkade av gammal vana i samband med att kraftfodret skulle delas...och då åkte hon alltså ut utan kraftfoder, ensam...och det var ju inte det hon ville. Hon lärde sig snabbt att hålla ordning på benen;)

knasiga djur detdära. Vi har en ridskoleponny som gör på samma sätt fast som bara sparkar i bokdörren,( där man öppnar då ) och det är för att när hennes mat är slut, då ska hon minsan komma ut i sin hage så snabbt som möjligt, för då har hon tråkigt. :D knasiga häst.

så prova att vattna halmen.

Min häst är dammkänslig men funkar bra på hösilage, då hostar hon inte. Har provat att vattna hö och halm men hon hostar iaf, likadant med min vänninas häst som har ännu värre dammallergi, den blir jättedålig av halm och hö även om det vattnas.

Jag vågar nog inte prova halm på honom även om man vattnar det.

Men är det inte otroligt vad man får slå knut på sig själv när man håller på med dessa djur. Man får vara kreativ uppfinnarjocke och förstående djurpsykolog på samma gång. Dessutom måste man ha ett otroligt stort tålamod!!! Det är bra om man är lagd åt hållet att man vill lösa problem! :) Fniss... Annars hade nog allt bara kännts jobbigt och jag hade velat flytta till lägenhet och samla frimärken istället. :)

Gummimatta som flera andra sagt. Kanske täcka väggen mellan honom och stoet så han inte kan se henne.
Vi hade in sådan häst som "granne" till dotterns ponny. Gummimatta hjälpte inte, det dånade ändå, men att täcka så de inte såg varann hjälpte, då blev det tyst. Men naturligtvis beror det på varför hästen sparkar, är det inte pga grannen så hjälper det ju inte att täcka.
En sak man också kan göra är att hänga en massa dunkar eller petflaskor på väggen där den sparkar med snören som inte är så starka utan de går av om hästen fastnar. Obehagligt att sparka i.
Men som någon skrev, släpp ut den, det är ju varmt nu:idea:

Vi hade en sådan på ridskolan. Vi såg till att han alltid hade mat och så var problemet löst.

Han har lärt sig det av sin mor. Jag har en till avkomma efter henne hemma i hagarna. Den skrapar i transporten :crazy:

Min häst är dammkänslig men funkar bra på hösilage, då hostar hon inte. Har provat att vattna hö och halm men hon hostar iaf, likadant med min vänninas häst som har ännu värre dammallergi, den blir jättedålig av halm och hö även om det vattnas.

Vad jag har förtstått av nyare forskning är att vattna bara gör saken sämre. För mögelsporerna stannar kvar "istället för att damma bort" (eller hur man nu ska förklara det).
Hö och halm dammar ju just för att det är mögelsporer. För om man tänker efter så är ett hö aldrig helt torrt, ligger ju oftast runt 84% ts så därfrö bör det inte damma. Ska googla lite och se om jag kan hitta källan.. Men det var iaf så jag kom ihåg det.

Hur går det? Vad har du provat? Min nyinköpta häst har sparkat sönder två boxar varav en utebox. Vi satte upp gummimattor, utan resultat. Så hon åkte ut i lösdriften mitt i vintern.
Jag kan märka en viss skillnad på vem som står brevid nu för tiden när jag tar in henne på dan. Står det någon med högre rang, då sparkar hon inte. Ska testa det inför nästa vinter.

Jag har aldrig någonsin lyckats vänja av hästar med nattsparkande..En himla massa andra beteende kan man ta bort men detta har jag aldrig lyckats med.
Jag ser helt enkelt till att de aldrig är inne på natten så slipper jag höra eländet.

Ibland kan sparkandet handla om att det finns möss eller råttor i boxen.

kl
jag hade en sådan buse förr. han kunde inte äta hur mycket strå som helst, och han olat sparkade för att han ville ha uppmärksamhet, han skulle ut först mm.
jag satte upp gummimattor, hästen sparkade högre upp.
Blev så rackarns irriterad , för han visste att man inte stod ut.
jag hittade en gammal gummimatta som jag skar i remsor, sedan varvade jag remsor o kedjor o hängde i taket 10 cm från aktuell vägg, urs vad obehagligt att sparka! på en natt var problemet borta. och deta var en envis rackare. efter det kunde han tom vänta tills alla andra gått ut, man såg hur han lyfte hoven för o sparka men kom på sig själv.

min nuvarande häst vantrivdes verkligen i gamla stallet så jag lärde honom godis sök. han fick knaperstix samt morots bitar i ströt o leta efter, det tyckte han var kul, men han e lite som en hund. i nya sallet behövs det inte för här trivs han.

vissa kan man behöva operanta lösningar på o vissa behöver bara nått att fnula med

Hej allihopa!
Jag kan rapportera att vi har ökat hösilaget på kvällen och jag knyter även upp granskvistar till honom så han har lite sysselsättning under natten. Efter detta har jag inte hört honom sparka en enda gång!!! :)
Första nätterna med grankvistar hade han länsat dem fullständigt, men sen har han ätit lite lugnare och jag behöver inte hänga upp nytt varje kväll.
Tack för all hjälp ifrån er!

Liknande trådar

Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 584
Senast: Pudlan
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 562
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad