Kastrerings frågor *igen*

R

rattalskare

Nu är ju lille hittekatten Baloo snart 6 månader, har börjat visa tendens till att stryka dofter med kinderna, Han är ganska mager fortfarande men det säger veterinären att han kommer lägga på sig efter kastrationen. Är det för tidigt att ta honom vecka 7-9 någon gång? Han kommer då vara cirka 6 månader och 1-3 veckor. Vill inte ha honom okastrerad in i kattmars eftersom vi inte vill ha en urinerande katthane hemma. Så vad säger ni är 6 månader för tidigt?

:bow: :bow:
Erika

Sv: Kastrerings frågor *igen*

Min veterinar sager 10 manader ungefar. Men min hane tycker valdigt bra om att jaga fatt i sin syster och lagga sig pa henne medan han slickar/biter henne i nacken/öronen. Det gillar jag inte alls (och inte hon heller :smirk: ). Jag hittade dem i oktober och vet. trodde att de var födda nan gang i september. Nar borde jag ta honom?

10 månader är väldigt sent, vissa blir könsmogna redan vid 5-6 månaders ålder. Bor han med sin syster skulle jag definitivt kastrera så tidigt som möjligt för att undvika obehagliga olyckor. :crazy: Min hane håller också på som din på min stackars hona, tyvärr hade jag tänkt hålla honom fertil för att se om han lämpar sig som avelshane, men jag tycker så synd om både honom och min hona att jag kanske måste skippa det. *suckar* :(

/Erica

Jag kastrerade min hankatt när han var 5mån och 3 veckor, detta för att det skulle bli en fredag när jag skulle vara hemma under helgen efter.
Väntar fortfarande på att han ska lägga på sig lite mer vikt och detta är 2 år sedan

Tack för alla bra svar!:bow: :bow:

Att han gnuggar med sina kindkötlar, har det något med könsmognad att göra?

Min ena hane kastrerades när han var ca 9 månader, han var ensamkatt då så det var inte så värst bråttomt.
Yngsta hanen kastrerades dock vid 7 månaders ålder, han har för någon vecka sedan försökt sätta på lilla katten som är 7 månader idag, hon ska kastreras nästa månad :angel: :smirk: :)

Både ja och nej. Det är ju ett sätt att märka revir/sätta sin lukt på saker. Alltså inget som har med fertilitet att göra, men ändå med att han börjar bli vuxen nog att tänka på sådana saker.

Min ar redan en tjockis! Vi kallar honom "Fotbollen", svart och vit och rund...:angel: :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka