kastrering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare snabelA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 936
S

snabelA

jo det är såhär, jag ska kastrera min hanhund som är 8 år. jag ska det bara för att vi ska köpa en tik, vi har letat ganska länge och vi har äntligen hittat en hund vi vill ha. nu är det så att jag undrar hur era hundar har reagerat på kastrering? har de blivit feta och lata som många säger att de blir? och ungefär hur mycket kostar det? tacksam för svar/ snabelA:)

Sv: kastrering

Om man redan från början är uppmärksam på vikten på hunden så blir de inte feta.
Inte heller brukar de bli lata, är de aktiva arbetande hundar brukar inte detta ändras.
Ev "olater" med att springa efter löptikar behöver inte heller bli bättre, då mycket sådant sitter i huvudet mer än i testiklarna.

Kostnad skiljer sig mellan kliniker, det bästa är att ringa runt och höra.

Det är oftast ägarens fel att hunden blir fet efter kastrering. Hundarna får oftast ökad aptit och då ökar en del ägare maten för at hunden är hungrig.

Men en del hundar kan lägga på sig lite och man kan behöva minsta mängden mat lite på en kastrerad hund då en del inte förbränner lika mycket om de stressar ner. Hum svårt att förklara men fick den förklaringen av en veterinär att man i vissa fall får minska maten.

Slöare har jag inte märkt på min hund utan bara att han är mer matglad vilket han aldrig varit innan. innan åt han dåligt.

men vad tycker ni om att hunden är 8år? han är ju rätt gammal? är det någon som har kastrerat en gammal hund? vad blev följden? tack för andra svar!:bow:

Det är vanligast att man kastrerar runt ett år. Min hane var 4 år när jag kastrerade honom ( för drygt 7 månader sen). Nackdelen med att kastrera en äldre hund är att effekten kanske inte blir den samma då en del av beteendet kan vara inlärt. Jag har märkt effekt på min hane ( stor skillnad).

Min var 7 år gammal och han kastrerades av medicinska skäl främst, vi skaffade även en tik i samma veva och lite överraskande är att han är precis lika tokig vid löpperioderna nu som innan kastrering. Enda skillnaden är ju att det inte kan bli valpar... Vi håller dem ändå åtskilda under höglöpet eftersom det blir stressigt för båda hundarna annars.

Han är lika full av energi och arbetslust som före kastreringen, har gått upp ngt i vikt och det tror jag beror mest på hans ökade matlust, han stjäl mat överallt där han kan komma åt...på borden, på spisen etc etc. Pälsen är ngt lite annorlunda, lite mjukare. Hans personlighet är precis densamma som förut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: tanten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka