Kastrering?

TwiggyM

Trådstartare
Har en fundering då jag aldrig kastrerat hingst tidigare.
Hur tidigt kan man kastrera? När är optimalt att kastrera? Hur påverkas tillväxten av kastrering?

Har ett STORT hingstföl som vi helt vill kastrera för att kunna ha kvar honom i sin flock. MEN oroar oss över att han skall skjuta iväg ännu mer på höjden vid kastrering.

Kommer tala med en veterinär senare i veckan men det är alltid intressant med olika erfarenheter.

Sv: Kastrering?

Det är ju alltid svårt att säga att de blev större eller mindre p g a kastreringen, för man har ju aldrig få något facit. Antigen är de kasterade eller så är de inte och storlek är ju alltid svårt att förutsäga även på helsyskon.
Men generellt så kan säkert en hingst växa långsammare p g a sin hormoner. För de är mycket svårare att hålla i hull än jämåriga ston och valacker. Så det kan ju göra att en valack växer jämnare och fortare än en hingst i samma ålder. Men troligen blir de ändå lika stora när de vuxit fädigt.

En TIDIG kastrering gör att den slutliga mankhöjden blir högre, än vad hästen skulle blivit om den fortsatt vara hingst.

Senast ändrad:

Den veterinär som kastrerade min kompis häst lovade på fullt allvar att han skulle växa mer när han hade kastrerats. Är dock osäker på¨om det blev så. Han är fortfarande ganska liten.

Frågade min vet ang kastrering av mitt hingstföl,som nu är 8 mån!
Har inte heller ngn erfarenhet av detta själv!
Vet sa att fölet kunde växa lite mer som valack,att han kan kastreras så tidigt som vid ca 10 mån.
Han ansåg dessutom att det var ett mindre ingrepp för hästen ju
tidigare man gjorde det/både fysiskt & psykiskt.

Just detta har jag funderat på, hur det kommer sig att man numera kastrerar väldigt unga djur. Tidigare skulle hästen ha nått könsmognad innan man kastrerade, men det kan ju inte ett tiomånaders föl ha gjort!
Samma sak när det gäller hundar och katter, många veterinärer verkar resonera som så att "ju tidigare desto bättre". Undrar vad de grundar det på? Har forskningen visat att det är bättre för djuren att kastreras tidigt?

En TIDIG kastrering gör att den slutliga mankhöjden blir högre, än vad hästen skulle blivit om den fortsatt vara hingst.

Hur kan man säga det så säkert?
Jag har inte fått ett så säkert svar från någon erfaren veterinär. Just för att det inte finns något att jämföra med. Erfarna hästveterinärer brukar säga "en del säger att det blir större men det är inget som man garantera".

Jag har hört det från många veterinärer.
Det finns ju ganska många hästar som är kastrerade tidigt, och i snitt så blir de högre än rasen/släktingarnas genomsnitt.
T ex har jag en arabvalack som är kastrerad runt 1 års ålder.
Alla hans släktingar och deras avkommor är runt 150-154 cm.
Min häst är 160. Jag vet rätt många såna, förutom min.
Och det lustiga är, och det vet jag inte om det har med detta att göra, är att han är väldigt kort i förhållande till sin höjd.

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 230
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Barrow
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 727
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på

Hästrelaterat