Kastrering

E

eldi

Vet inte om detta är rätt forum?
Kastrera en äldre hingst ca 7-10 år, travare som förhoppningsvis
skall fortsätta att tävla.
Man har ju hört att de tappar lusten på livet osv.
Är det så eller finns det solskenshistorier?
Vill gärna veta oddsen 10/90 eller 50/50.

Eldi

Sv: Kastrering

Hej!
Min häst kastrerades när han var nästan 7 år. Kan bara säga att han i stort sätt är precis samma häst som innan han kastrerades. Jag grät kvällen före han skulle kastreras för jag var så orolig för hur han skulle bli efter, ville ha kvar samma personlighet som han hade, vilket han idag också har:).

Jag kastrerade min åttaårige varmblodstravarhingst i vintras. Ingreppet gick utan problem (stående, hemma), men han blev svullen och infekterad efter nån vecka, men svarade bra på antibiotikabehandling.
Vi kastrerade honom för att han skulle kunna gå med sin nya hagkompis som han försökte ha ihjäl då vi släppte ihop dem första gången. Och vår plan lyckades och nu är de bästisar! Annars har han inte förändrats märkbart tycker jag, har kasnke blivit lite mer lekfull och busig (men det kan ju bero på nya polaren) men absolut inte tappat livslusten, tvärtom!

Har hört att travarhingstar kan ev. prestera bättre om de kastreras då man får bort alla onödiga griller i huve't på dem!

Jag kastrerade min åttaårige varmblodstravarhingst i vintras. Ingreppet gick utan problem (stående, hemma), men han blev svullen och infekterad efter nån vecka, men svarade bra på antibiotikabehandling.
Vi kastrerade honom för att han skulle kunna gå med sin nya hagkompis som han försökte ha ihjäl då vi släppte ihop dem första gången. Och vår plan lyckades och nu är de bästisar! Annars har han inte förändrats märkbart tycker jag, har kasnke blivit lite mer lekfull och busig (men det kan ju bero på nya polaren) men absolut inte tappat livslusten, tvärtom!

Har hört att travarhingstar kan ev. prestera bättre om de kastreras då man får bort alla onödiga griller i huve't på dem!

Jag har en hingst som jag har försökt få i hop med en annan häst. De har nära på ihjäl varandra också. Kan det hjälpa med kastrering? Jag vill att de ska fungera ihop. hingsten är 6 år nu är det för sent?

Jag kastrerade min halvblodshingst som 6-åring.

Ingen större förändring på temperamentet, i alla fall inte till det sämre. Han var iofs lätthanterad som hingst, men blev mer harmonisk som valack. Fick lite lättare med sig själv s a s. Plus att foderåtgången är typ halverad. Han var grymt svår att hålla i hull som hingst och nu är han lättfödd.

Det där med att hästarna skulle förändras så mycket när de kastreras som äldre skulle jag vilja säga är en myt. Jag har faktiskt inte träffat på en enda som det hänt med och jag har i alla fall mött ett tiotal sent kastrerade hingstar och hört talas om fler.

Möjligen kan jag tänka mig att man kan tappa lite av klippet hos en travare eller galoppör. Men det kan också bli så att de lättare kan koncentrera sig på sin uppgift.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010