Kastrering?

0

04400220

När och hur kastrerar man en hingst? Kan den gå med andra hästar efter ingreppet, kostar mm? Brukar man märka skillnad i temperament, utseende?

Sv: Kastrering?

Man kastrerar från de är 1 år. Efter ingreppet och han har piggnat till släpper man ut honom. Men just nu är det ingen bra tid pga flugor och insekter. Han kan gå med andra hästar efter.
Sen är det inget konstigt om han går ner lite i vikt efter, tar rätt mycket på krafterna. Om man inte kastrerar för sent alltså tar det vid 1 år är han nog ungefär som vanligt, men görs det när han är några år kan det ta lite tid innan "hingstbeteendet" går över.
En annan sak du ska tänka på och kolla är att båda stenarna ramlat ner, om inte alltså bara en, få man operera istället.::( som blir en dyrare historia.

Glömde svara på kostnaden, det är säkert olika men vår veter tar 1400 kr + utkörningsavgift

Eftersom man vid stående kastration ofta lämnar såret öppet är det inte att rekommendera att göra det i sommarvärmen pga ökad infektionsrisk.

Man bör heller inte låta nykastrerade "hingstar" gå med ston har jag hört, kan dock inte säga mera om det.

Kan man inte alls göra det på sommaren?

Inga sk kirurgiska ingrepp utförs under sommaren, om det inte är av akuta skäl. Som ang skriver, infektions risken är för stor och ett sådant ingrepp går att planera till en mindre infektionskänslig årstid.

en nykastrerad hingst skall ej släppas i hage med ston och valacker.
är han ung och inte har fått upp ögonen för tjejer kanske det funkar.
har sett en strimlad valack som hade gått tillsammans med ston när en nykastrerad hingt släpptes in och bankade skiten ur honom. ingen vacker syn.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix