Kastrering

nexxa

Trådstartare
Hur har era hästar varit efter kastrering? Kan man göra det hemma på plats (har hört om det) gärna så mycket info som möjligt!

Sv: Kastrering

Vi har kastrerat hemma. Veterinären kommer och ger hästen lugnande och när hästen är groggy så har h*n lokalbedövat. Man får inte vara blödig för man måste vara med och hjälpa till en som håller hästen och en som håller ett rep som är knutet runt bakbenet som en säkerhets grej. Vi lade en filt över huvudet så han inte såg bakåt vad veterinären gjorde. Det är otäckt!
Efteråt så ska hästen röra sig man skall gå med den. Kommer inte ihåg varför men det var viktigt.
Lycka till med din häst

Jag lät göra en stående kastrering hemma på gården. Vet kom ut och gjorde det hela ståendes. Hästen blir ju bedövad och lugn men det är himla läskigt. Jag som är väldigt känslig klarade det precis kan jag säga. Trodde jag skulle spy.

Men det brukar gå bra för det mesta och det är viktigt att hästen får röra sig som föregående skrivare skrev ;). Min pålle gick ut i hagen dagen efter plus att jag var ute och gick med honom redan samma kväll i 20 minuter.

Min pålle läkte ihop på ca 2,5 vecka utan komplikationer. Man ska tänka på att försäkringsbolaget inte täcker några kostnader för kastreringar, inte ens vid komplikationer vad jag har förstått.

vi har alltid valt att kastrera på klinik med op. då är det boxvila som gäller med promenader varje dag i 10-14 dagar så inte stygnen går upp.

Min kille kastrerades hemma...dock gick det hela inte till så smidigt som det brukar göra...det är typiskt mina hästar ;)

Första kulan gick bra, när det var dags för andra så hade han dragit upp den trots lugnande osv osv.
Det slutade med att man fick söva hästen och hämta ner den.

Det hela gick i alla fall bra, fick pencilin utifall att.
Inga komplikationer, läkte fint, svullnaden lade sig på ett par dagar.

Däremot fick han röra på sig väldigt mycket , vilket är bra så såret dräneras ordentligt.
Han var ute redan samma dag, ett par timmar senare och sedan var han ute som vanligt.

Kostnaden för detta var ca. 1400 kr men + 600 kr för pencilin

jag kastrerade hemma i våras...gick jättebra, tycker man det är äckligt så behöver man ju inte titta så noga:)
jag hade en tjej som höll i grimman och jag höll i repet i bakbenen om han skulle sparka.
min fick inga stygn alls utan det ska läka själv, skulle gå i hagen som vanligt plus att jag skulle longera två gånger om dagen...tio minuter i trav. detta för att det inte ska läka ihop för fort och sårvätska och sånt ska komma ut. det är annars stor risk att dom svullnar upp mycket och man behöver öppna upp och släppa ut sårvätskan sen, så det är viktigt!
jag tror jag betala 1700:-

jag har kastrerat mina 3 shettisar. alla har legat och fått lugnande så att dom somnat och sedan lokalbedövning. ingen av dem har syts utan såren läkte bäst om de inte syddes enligt veterinären. 2 klarades perfekt den 3 fick infektion och feber men blev bra efter behandling.

Allt som allt tog det väl runt 20 min från att hästen var sövd tills han vaknade. gick på runt 2500kr/ häst hemma.

Tack alla för svaret. Verkar vara en stor skillnad beroende på vart man bor i priser?

En annan fråga: Hur har era varit efteråt? lugnare? Min hingst är en riktigt hemsking just nu :devil:

Usch då, hur gammal är han. Jag har också en liten hingst på ett år och han är ganska beskedlig än så länge, men jag kanske ska vänta mig en riktig bråkstake om något år? Som tur är är han bara 80 cm hög.

//millus

jag kastrerade min pålle ganska sent, han va rejält jobbig innan kastreringen (lite väl mkt. framben :crazy: ). det tog någon mån. efteråt innan han blev lugn och fin ;) men vi har haft dom som blivit lugna ganska så med en gång med likaväl som dom som det tagit längre tid för ;)

kommer inte ihåg exakt hur många v. dom fortfarande kan betäcka med resultat efter kastrering, kanske någon annan vet ?

här skiljer priserna ganska mkt. beroende på vilken vet. man väljer att anlita. från 800 hemma-liggande till ett par tusen (då oftast stående)

För det mesta går det bra när man kastrerar. Dock gjorde det inte det i vårt fall. Efter att kastreringen var klar slutade det inte blöda vad veterinären än gjorde. Det blev iltransport till djursjukhuset i Helsingborg med djurambulans. Operation i en och en halv timme. Blev förvarnad att han kanske inte skulle klara sig men det gjorde han tack och lov. Notan på djursjukhuset slutade på 22000 kronor. Gick inte på försäkringen. Hade bara lagt handpenning och ägaren hade heller inte betalt försäkringen. Vet inte om det hade gått på försäkringen annars. Men som sagt var då går det bra för det mesta. Men inte alltid.

Kastreringen gjordes hemma i stallet. När sådant händer önskar man att man valt klinik i stället.

en bekant till mig fick blödningsproblem vid stående kastrering hemma. hästen va fullförsäkrad, men försäkringen täckte inte komplikationerna. nu blev det inte riktigt lika dramatiskt och dyrt som för dig men dyrt blev det ändå :crazy:

sist vi kastrerade kollade jag runt om lite olika metoder, men valde tillslut kliniken igen (har gjort det i över 25 år) bla. efter att ha pratat med ovan nämda bekant.

Vi kastrerade våran 2 åring hemma i spolspiltan.
Han fick bedövning, (höll på att ramla omkull :o ) och sen gjorde vet. sitt.
Gick smidigt och bra plus att våran vet. som gjorde det var toppen. :love:
Han blev helt okej 5 dagar senare och gick ut till kompisen igen.
Fick varken infektion eller blödde mycket.

Han kompis gjorde sin kastrering på klinik och svällde upp enormt.
Fick gå på smärtstillande och var dålig ett tag efter.

Jag har alltid låtit kastrera stående hemma i stallet, aldrig haft några större komplikationer mer än lite svullnad o lätt infl. som åtgärdats med lite penicillin. Jag släpper alltid ut den nykastrerade i hagen så fort den kvicknat till efter det lugnande. Dom behöver röra sig mkt för att undvika komplikationer. Jag har betalat runt 1500kr/häst

Tack alla för svaret. Verkar vara en stor skillnad beroende på vart man bor i priser?

En annan fråga: Hur har era varit efteråt? lugnare? Min hingst är en riktigt hemsking just nu :devil:

Jag hade ute distriktaren, en kanontjej från flyinge och det kostade mig runt 2500:- med ALLT. Han fick metacam och hippotrim också efteråt.

Jag har kastrerat en häst och det blev dyrt. Valde att göra det hemma och det vågar jag aldrig göra igen. Häststackarn blödde som en stucken gris och fick blodbrist. Och så svällde han upp så han knappt kunde kissa. Åkte in med honom och han fick stå kvar på kliniken ett dygn. Åkte hem med en penicillinkur som han fick en allergisk reaktion av och höll på stryka med. Tillfrisknade dock för att ett par dar senare trampa in en brodd i benet och fick lymfangit. Hurra!

Blåkörde häststackarn 30 minuter tre gånger om dan i två veckor. Kändes riktigt bra med en häst som håller på att rehabliterars efter en senskada.

Har aldrig haft en häst som har gjort sig så illa så mycket och på så kort tid. Sålde hästen så fort jag fick honom frisk för det var inte meningen att han skulle vara min. Superfin häst dock!

Inte en av mina ljusare stunder i livet men vad lärde jag mig av det? Kastrera på klinik, kastrera ej häst som är under rehablitering och köp aldrig hingst. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 306
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka