Kastrering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kashaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 984
K

Kashaba

När väljer ni att kastrera era hingstar? Varför kastrerar ni dom just då? :idea:

Sv: Kastrering

för att det är lättare att hålla valack än hingst. Har man insett att hingsten aldrig kommer att gå igenom och bli godkänd så kan man lika gärna kastrera.

Dessutom slipper man problemet med ev tjuvbetäckningar osv när man har en valack och dom är ju onekligen mer lätthanterliga i flera sammanhang.

Oftast när de är 1,5 år och då oftast i månadsskiftet september/oktober när de fortfarande går ute och det inte är några insekter som irriterar dem. Jag vill ha dem som valacker deras andra vinter för att slippa krångla med separata hagar och för att jag inte vill handskas med obstinata unghingstar som ändå ska bli valacker såsmåningom. De är så mycket enklare att hantera som valacker.

Jag har min tvååring kvar som hingst tills han har varit på inridning. Efter det bestämmer jag mig efter deras utlåtande. Jag vill dock inte ha honom kvar som hingst om det ska bli min ridhäst. Det är för mycket att tänka på vid tävlingar, hagar etc.
Så ja, då kommer han alltså vara lite mer än 2½ år när han ev. kastreras.

jag har en 5 årig hingst.
jag vet fortfarande inte om jag ska kastrera eller inte.

ser inget större problem med stall eller hagar.
båda stall jag frågade i fick jag stallplats på.

Jag vill ju försöka få mitt stos avkomma godkänd. Jag har inga problem med hagar och sådär och hingstar är jag van vid, så för min del är det inga problem.

De flesta fall kastrerar vi på hösten då de är 1½ eller 2½, beror lite på hur pass hingstiga de är. Jag vill att de ska hinna få lite hingstkaraktär innan man kasterar dem.
Ibland har vi även gjort det i Mars/April, då det inte är så kallt längre eller hunnit blivit varmt. Tänker oxå på att vi tar dem innan/efter insekterna kommer/försvunnit.

Har man hingstbete har dom kul som hingstar 1 o 2 år gamla, men innan installning som tvååringar ska man nog fixa kulorna, annars blir det JOBBIGT i stallet! Har man inte bra stall/vinterhagar är det höstkastrering vid 1 år som gäller. Bäst är att kunna kastrera och sen släppa ut dom direkt på betet ett par veckor igen när dom har nyktrat till, minst risk för svullnader och infektioner. Efter rötmånadens slut!

Har man inte möjlighet att ha hingst (OBS dom kan bli könsmogna/pappor redan vid 7 mån ålder) kan man i princip kastrera innan innan avvänjning som föl om kulorna kommit ned. Görs en hel del i england.

Kastrera mera! Dom har oftast ett bättre liv som valackar, skön tillvaro i flock o lugn o ro att äta o leva gott. En vuxen avelshingst som inte fribetäcker har ofta en socialt torftig tillvaro. Hästar vill ha fysisk kontakt och bo i flock.

vi valde att kastrera våra 2 hingstar igår.
Den ena 3 år o kommer inte bli godkänd , därför kastrering. Har inte varit nåproblem o ha honom som hingst.

Den andra är bara 1 år men väldigt hingstig o bråkig så för lugnets skulle så skar vi honom.

Min andra valack som är 3 skar vi förra året som 2 åring. Då började han märka av hormonerna o blev mera vilsen än hingstig. Svår att nå även om han inte var bråkig..han blev bara flummig. Samt att kompisen bråkade mkt med honom eftersom han var hingst oxå.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
774
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka