kastrering.

Fibusen

Trådstartare
berätta era erfarenheter om kastering av hanhund..

komplikationer,vad som hände efter,vilken skillnad det vart på hunden m.m..

vill veta allt då jag har beställd tid till 6/12 med min hanne! :idea:
 
Sv: kastrering.

min hund hunds kastration gick jättebra, inga komplikationer. han är lika pigg som innan (fast nu börjar han ha tid att lyssna ibland). han var 1,5 år när han kastrerades och fyller snart 7. han äter lika mycket som innan, jag fick t o m öka givan efter kastrationen.

han kastrerades inte p g a problembeteenden, utan för att jag inte ville lämna bort min tik vid löp. han är inte intresserad av henne längre, men vill gärna hoppa upp på andra tikar.

HAN har alltså inte alls förändrats. MEN, andra hundars reaktioner har varit knepiga. alla, och jag menar verkligen alla, hanhundar han träffat försöker jucka på honom. han är en mycket vänlig själ som gör allt för att undvika bråk, så detta har varit mycket jobbigt för honom. det är inte heller kul att stå öga mot öga med en 60 kg rottweiler som inte alls har lust att släppa ifrån sig sin "älskling". just den fighten slapp jag dock ta (tack gode gud, jag höll på att skita på mig där jag stod på behörigt avstånd). en del tikar har också någon märklig lust att trycka ner honom i leran.

på senare år har han dock tuffat till sig, och när han säger ifrån är det ordentligt.
 
Sv: kastrering.

Jag kastrerade min hane i våras. Han var då nio år. Gjorde det för att inte riskera att mina tikar blev dräktiga. Pungen och hela kanalen var nog svullet 2-3 veckor innan det lade sig. Nu är han bara intresserad när tikarna höglöper. Då klarar han av att betäcka (Hängde 2 ggr på ena tiken) så jag har han avskild men är inte lika tokig då. (Man får sova på nätterna i alla fall). Han har även lagt på hullet vilket jag anser är possitivt. Han var alldeles för mager innan. En bearded colliehane på 19 kg är inte mycket att hurra för.
För övrigt är det lika mycket liv och glädje i honom som innan.
Carina
 
Sv: kastrering.

Min vovve , som tyvär inte lever längre var kastrerad när jag fick honom. Jag vet alltså inte hur han var innan , menhan kastrerades bara för att han var för hög , passade alltså inte som avelshund och det är onödigt att riskera att föra felaktiga gener vidare. Andras reaktioner var skiftande , en del hade svårt att veta hur de skulle reagera på honom. Vissa hundar som hade lite svårt att acc andra hundar gick det fin fint med .
 
Sv: kastrering.

min är inte ett dugg aggresiv heller,utan jag vill kastera pga att vi bor i lägenhet,och grannen har en tik,och när hon löper så äter knappt min nånting,sen ute så går han med nosen i marken hela tiden och drar som en dåre ifall det har gått en tik förbi..

vill oxå att han ska få bättre matlust,då jag tycker att han blir lite väl mager i bland... pendlar mellan 20-29 kg hela tiden,vill att han ska ligga på 28-30,då ser han finast ut! annars så känner man ryggraden jättetydligt..
är en blandning mellan boxer och pitbull...
 
Sv: kastrering.

Min hane kasterades vi ca 1.5 år.... Allt har funkat jätte bra om man bortser från att han började läcka när han sov... Droppade kiss alltså...

Min Tiks hanvalp har nu blivit kastrerad och samma sak har hänt honom...

Tydligen så kontrollerar testosteronet även kisseriet hos hanen vilket kan leda till att dom läcker efter kastrering... Pricken är nu 5 och det har blivit bättre med åren, nu är det minimalt... Men Sigge ("valpen") han går på medicin och det gjorde Pricken oxå, men jag valde bort det för att jag tyckte att biverkningarna VS det han läckte kändes fel... Då tvättar jag hellre en gång extra än stoppar i honom onödig medicin...
 
Sv: kastrering.

är det mycket dom läcker?

tänker inte på mig,utan på lilla vovven som blir helt förstörd i fall det kommer några droppar, (kan göra det när min mamma kommer och hälsar på,han blir verkligen jätteglad då)han kryper under sängen och ligger där och skakar.. :( han är en omplacering,så nått måste ha hänt nån gång i hans liv när han råkade kissa lite..


håller med dig där att det hellre får läcvka lite,än att proppa i han medicin!
 
Sv: kastrering.

I början läckte Pricken fläckar som tallrikar under en natt... nu är det en pytte fläck om han inte druckit massa vatten efter sista promenaden...


detta verkar ju nte hända alla, men det verkar vara nått som vet inte heller informerar om... Tyvärr... Kolla upp det med din veterinären och se vad denne säger är mitt förslag..

Moa
 
Sv: kastrering.

oj,så mycket..blir till att tvätta då! ;)

ja,får prata med veterinären när vi ska dit.
Hoppas att det händer väldigt sällan,vet att vovven kommer vara jätteorolig/rädd annars.. stackars kraken har inte hafft det lätt i livet...:cry:

tänkte höra med er som har kastrerat.. får man med en sån där krage (tratt) till hunden,eller får man köpa en?
funderar på att åka in till djuraffären här och köpa en annars på måndag,eller dom kanske är billigare på djursjukhuset??
vad kostar dom där ungefär..? har för mig att dom kostar 100-200 på djuraffären..
 
Sv: kastrering.

Den ska du få med annars har dom alltid att köpa där.. .

Moa
 
Sv: kastrering.

ok..

men med en sån "tratt", ksn dom få av sig dom lätt,eller sitter dom där dom sitter? vet att han garanterat kommer att försöka få av sig den...:smirk:

sen tänkte jag höra med er hur ni gör när man ska sova,har hunden tratten på sig då oxå,eller tar ni av den?? kan inte vara skönt att sova med den..
 
Sv: kastrering.

Jag har bara av den under promenader.... Annars om jag har hunden under uppsikt, annars kommer han slicka å greja i såret å d e inte så bra...

Tratten sitter jätte bra, jag brular spänna fast den med ett halsband, då sitter det garanterat kvar...
 
Sv: kastrering.

ok,så dom kan sova med den utan problem då? kanon,annars så skulle han slicka upp såret säkert..

han är helt galen i sår,får han minsta lilla skrapsåret så ska han ligga och slicka på det hur länge som helst..

så man anar ju vad som kan hända om han skulle få av sig kragen...:eek:

hur lång tid tog det för dina hundar att läka ihop?
veterinären sa att stygnena kommer att försvinna efter tre veckor.. är det helt läkt då verkligen? tyckte att det lät som en så kort tid..

tusen tack för att du orkar med en nervös matte! :bow:
 
Sv: kastrering.

Inga problem alls. Fick ha stor tratt en vecka eller så. Såret läkte bra. Ingen jätteskillnad på hunden, men han är lite lugnare numera.
 
Sv: kastrering.

Hunden bör definitivt ha tratt på natten och alla andra stunder då du inte har 100% koll på hunden (dvs då du mer eller mindre sitter och kollar på hunden konstant).

Det är lite beroende på hund, men oftast så har vi haft tratt på då vi inte håller på att pyssla med hunden eller om vi går promenader. Men vips vi kommer hem eller så, då åker tratten på.

Att sova med tratt vänjer dom sig vid ganska fort. En del tycker t o m det är skönt med tratt och de kopplar av mer än annars när de vilar och sover.

Såret läkte från kastreringen läkte på vår hund på ca 2-3 veckor. Mot slutet hade han bara tratt på nätterna och då vi lämnade honom själv hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp