Kastrering

cambello

Trådstartare
Har kastrerat min häst, är en vecka sen imorgon. Han är väldigt svullen framme vid ja vad ska man kalla det där snoppen kommer ut. Är det vanligt?? Är inget var vid såret utan det ser bra ut. Kollar tempen två gånger per dag och då skrittas han för hand i 20 minuter oxå. Ingen feber och han är som vanligt annars. Kan tillägga att han är tre år.
 
Sv: Kastrering

Han kommer att va svullen tills såret har läkt så det är ingen fara
men se till att hålla rent benen vid såret så de inte torkar och blir så,
jätte bra att du skrittar han för det måste du annars blir dom stela, va är de för häst du har??:idea:
 
Sv: Kastrering

Tack för svaret.. Ser inte så kul ut att vara så svullen vid snoppen. Han är korsning mellan hbl o vbl.
Har du oxå häst?
 
Sv: Kastrering

När min kastrerades så skulle han inte ridas på ca 14 dagar...
han va svullen vid skapet (det blir dom) ser inge roligt ut:p
mvh Arabizar
 
Sv: Kastrering

Min rids inte men han skulle ut och röra på sig 20min två gånger om dagen. Han går ute i hagen som vanligt annars så han står inte inne.
 
Sv: Kastrering

jag har ett 5 årigt vbl som ska tyvärr tas bort, jag kastrera han nyligen och han skulle ridas men det gjorde jag inte, så håll rent såret noga och spruta på jodopax för infektion och flugor mm, igentligen så ska man ta dom före april mån med tanke på rötmånad mmm
 
Sv: Kastrering

cambello skrev:
Min rids inte men han skulle ut och röra på sig 20min två gånger om dagen. Han går ute i hagen som vanligt annars så han står inte inne.
ok,min fick oxå gå i hage men skulle typ ta det väldigt lungt,inga toklekar med hagkompisar osv:D
 
Sv: Kastrering

knapplån

När jag kastrerade min som treåring så skulle han ut i hagen dagen efter och skrittas för hand i 20 minuter varje dag.ingen rengörning. detta var i februari så det var snö å ingen lera å skit. han fick dessvärre infektion men fick finadyne och spruta i halsen varje dag i tio dagar om jag inte minns fel. det var två år sen. han var ute hela dagarna och lekte med sin hingstkompis. veterinären sa att det nar bra att han rörde på sig så skiten kom ut. nu mår han prima=)
 
Sv: Kastrering

Min går oxå ute men just nu för sig själv. Brukar gå rätt vilt till i hagen i vanliga fall. Idag så hade svullnaden börjat ge med sig. "bulan" rör sig rätt mycket nu när han skrittar och det har den inte gjort innan:) Så jag hoppas att det fortsätter att gå ner nu.
 
Sv: Kastrering

När min fick infektion kunde han knappt gå, så så länge han kan gå å röra sig normalt och han ser pigg ut så e det nog ingen fara
 
Sv: Kastrering

Gå kan han iaf. Men det såg inte kul ut när han var så svullen:crazy: . Sen har man hört en del skräckexempel om kastreringar så man blir lite orolig. Är min första kastrering på häst som jag är med om.
Har bara varit med på kalvar och grisar innan..
 
Sv: Kastrering

Att kastrera på Slu kostar ca1200:- utan att de syr och upp till
4500:- när de syr igen såret. Jag fick höra att om hästen är 2 år eller äldre var det lämpligt att sy för att minska risk för komplikationer.
 
Sv: Kastrering

När jag kastrerade min så stog han i flen. vi betalade 2000 utan att sy...
 
Sv: Kastrering

Jag betalade 900kr för kastreringen sen tillkommer det en del för bedövningsmedel och lugnande och stelkrampssruta. Plus resan för veterinären. Så det slutade på 2000kr. Jag gjorde det hemma och han stod upp och blev inte sydd
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: manda
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp