Kastrering

Maris_

Trådstartare
I dag ska vi kastrera vår ena katt, och ev den andra med. Veterinären skulle se om lillkillen var tillräckligt stor.

Jag börjar bli nervös! Hur kommer de må efteråt? Groggy lär de ju vara ett tag, men sen? Blir det ett stort sår? Har ni tips på hur man bäst tar hand om dem efteråt?
Finns det något mer som jag bör tänka på innan för att underlätta för dem?

/ Maris :crazy:

De kommer nog vara rejält groggy efteråt. Honkatten min var dålig och låg i en vecka efter, hon mådde uselt. Gick mellan lådan - sängen och maten. Men grabben var i full gång redan samma kväll med bus. Han märkte visst inte att han saknade något där bak :devil: :D På min hane hade de inte sytt, det kanske de aldrig gör föresten? I alla fall så brydde han sig nada. Slickade inte mer än vanligt i baken. Såret syndes knappt, bara lite rött runt om.

Du underlättar ju för missarna om du låter lägenheten vara tyst och mörk när de kommer hem, dom kommer vilja ta det lungt. Passa på dom så att de inte klättrar upp på för höga saker, de har ju inte samma balans så de ramlar lätt ner.

(Jag blev varnad här inne, det sas att jag skulle se till att de inte kunde hoppa upp på sina vanliga höga utkiksplatser, så jag "förstörde" deras 1½ meter höga klätterträd genom att ställa saker på plattorna så de inte ens skulle kunna försöka komma upp. Honan kom upp samma kväll, trots tratt och trots att hon mådde så dåligt. Vet i sjutton hon hon kom upp. Ner kom hon med dunder och brak i alla fall. Jag hastade ut i köket för att hämta en stol så jag kunde få ner henne, men jag hann inte. Hon försökte hoppa ner på en av plattorna men missade och landade på en klädhög under. Lilla kraken.)

Mer tips får du säkert av andra lite med vana kattägare :p

Tack för svaret! Min pojkvän pratade med vetten igår o frågade bland annat om stygn, och hon sa att de sydde, men med såna där stygn som inte behövs plockas.

Kom att tänka på en sak, kattsanden de har nu är en sån där väldigt fin sand, kanske borde vi köpa lite mer grov sand så att det inte fastnar i såret?

Huah, om en timme ska vi vara där. Jag är så nervös, mina små killar går här ovetande om vad som ska hända. Jag är mest rädd för att de inte ska vakna igen eller nåt sånt, men det går nog bra.

/ Maris

Jag var också väldigt orolig och nästan gråtfärdig innan jag fick hämta dom. Trodde att det skulle hända något så jag aldrig fick se dom igen, började nästan grina när jag gick in och såg att dom faktiskt levde i sina små burar!

Och så när dom väl kom blev jag ännu mer ledsen då de såg så ynkliga och ledsna ut. Åh vad jag var ledsen!

Det kanske är olika, men jag har för mig att min vet sa att det inte var några stygn utan någon sprej som fick såret att dra ihop sig..? Jag kanske är ute och cyklar, jag var i ett vimsigt tillstånd när jag hämtade dom :p

Ang sanden så tror jag inte det spelar någon roll, de lär inte krafsa och sprätta så våldsamt att det kan vara någon fara.

Så, nu är vi hemma igen, och vi alla lever och mår bra! De tyckte att Pixel var lite liten så han får vänta fyra veckor till. Amiga är nu kastrerad och håller på och vaknar till liv. Hon sa att han kunde sova fram till tolv ikväll, men han började röra lite lätt på sig redan i bilen. Det var för övrigt min hästs veterinär. :) Min pojkvän var med där inne, jag mådde illa redan innan så jag väntade utanför. Han sa att det inte såg så läskigt ut, men jag skulle nog ha svimmmat direkt. :crazy:

Han ligger nu i badrummet på en filt och har redan börjat krafsa på dörren för att han vill komma ut, men han får nog vänta lite till. Veterinären tyckte iaf att han var en fin kisse, och han väger 4.5 kilo!

/ Maris

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 715
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 508
Senast: kma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka