Kastrering

elinkkarlsson

Trådstartare
Halloj!
Funderade på att kastrera min hingst då han inte är användning inom avel eller så.
Han är sju år, aldrig varit i avel. Kan han fortfarande vara hingstig efter kastrering p.ga. hans ålder eller är det olika beroende på individ?
Han är jättelugn i övrigt, men han kan bitas, nafsa, skena iväg utan anledning å så, är det "hingsthormoner" som göra att han håller på så?
Vad är pris för att kastrera honom och hur ska hans motion se ut efter ?
Låter säkert väldigt oerfaren men frågar man inget får man inget veta!
Med vänlig hälsning Elin.

Det är väldigt individuellt, de flesta tror jag blir lugnare men det händer att enstaka blir "värre", inte kan gå med valackar som de kunnat förut osv.
Bitas och nafsa kan vara hingstfasoner, men det kan också handla om dålig uppfostran, skenturer tror jag inte normalt skulle kallas "hingstfasoner" utan där skulle jag snarare undra över uppfostran/trygghet/utrustning/smärta.

Om man kastrerar honom hemma brukar det gå på omkring 2000 kr, på klinik ligger det väl på lite över 5000 kr.
De brukar ska röra på sig, gärna flera gånger per dag för att minska svullnad. Vissa kan gå i hage om den är ren och torr och de inte härjar för mycket, det där kommer man att prata om med vet. vad som är bäst för ens häst.
Varmblodshingstar som är vuxna brukar man vilja ta på klinik, så prata med din veterinär vad som kan passa din hingst bäst.

Rekommendationen numera är att alla vuxna hingstar kastreras med den metoden att man syr ihop kastrations såren. Vilket ofta betyder att man måste göra det på klinik och att hingsten sövs innan ingreppet. Man gör detta för risken för tarmframfall är så stor på vuxen hingst speciellt om den är "välutrustad".

Rekommendationen numera är att alla vuxna hingstar kastreras med den metoden att man syr ihop kastrations såren. Vilket ofta betyder att man måste göra det på klinik och att hingsten sövs innan ingreppet. Man gör detta för risken för tarmframfall är så stor på vuxen hingst speciellt om den är "välutrustad".
Jaha, det visste jag inte :)
Jag skar min på klinik och fick honom ihopsydd. Rent och fint, han hade inte ont och ingen svullnad, helt klart värt pengarna :)

Som masse skriver är det få veterinärer som tycker det är en god idé att kastrera äldre (utvecklad) hingst stående (hemma). Det är stora risker med ingreppet, inte minst för tarmframfall, man vill kunna sätta invändiga stygn.

Detta gör också att ingreppet blir dyrare, och normalt täcker ingen försäkring kastrering eller eventuella sviter efter kastrering.

De flesta märker skillnad i temperamentet, hur mycket skiljer dock från individ till individ.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 462
Senast: Efwa
·
L
Hästvård Skapade ett nick på denna sida för att se om någon av er har kunskap om det över huvudtaget går att göra en kemisk kastrering på en...
Svar
2
· Visningar
4 713
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V