Kastrering

queen_coralina

Trådstartare
Min vän har en islandshingst på sex år som måste kastereras. Nu som hingst är han gudasnäll, går ihop med både valackar o hingstar utan vidare problem.

Såklart är det skillnad från individ till individ, men kommer han förändras i hanteringen? Kommer han t.ex bli argare eller slöare?

//C.

Sv: Kastrering

"Argare" av kastrering blir mig veterligen ingen häst. Snarare är det väl tvärtom ;) Som valack blir de oftast lite lugnare och man slipper oroa sig över hormonstegringar. Hingstar är ofta känsliga för omgivningen, både på gott och ont. Den känsligheten dämpas också oftast lite av kastrering.

Tilläggas ska att vissa hingstar so kastreras när de är äldre blir lite "deprimerade" DE blir ju av med en stor del av deras personlighet. JAg har kastrerat en 6 årig hingst., Men han var mycket hingstig. Där gick allt bra förutom att läkningen tog lite längre tid.

Jag har råkat ut för två gånger att hästar har blivit hingstigare efter kastreringen. I bägge fallen var det från början väldigt snälla hingstar som knappt tittade efter ston. Efteråt blev den ene så pass hingstig att han fick stå i hingstboxen som fanns i det stallet och var avsedd för stallets avelshingst. Man han var lugnare än valacken.

Så det finns inga garantier för vad som händer när man stryper hormontillförseln på hur hästen reagerar.

Jag har råkat ut för två gånger att hästar har blivit hingstigare efter kastreringen. I bägge fallen var det från början väldigt snälla hingstar som knappt tittade efter ston. Efteråt blev den ene så pass hingstig att han fick stå i hingstboxen som fanns i det stallet och var avsedd för stallets avelshingst. Man han var lugnare än valacken.

Så det finns inga garantier för vad som händer när man stryper hormontillförseln på hur hästen reagerar.

Jag har också råkat ut för samma sak med en vuxen hingst som kastrerades.

Min kastrerades som 5åring tack o lov. Hingstar är ok på vinterhalvåret. Sen blir det stökigt och troligtvis ett ensamt liv för dom halva året. Så ju fortare han kastreras desto bättre. Finns ingen anledning att ha hingst om det inte är en mycket fin avelshingst som är eftertraktad av stoägare. För ett par år sen var det väldigt macho att ha en hingst. Den trenden är på väg ner som tur är. Det kräver mer jobb ock kunskap som hästägare och sen hitta ett stall som tar emot hingstar

En av mina hingstar var totalt från vettet tokig och stirrig och kastrerades så omgående det gick..det tog ett par veckor sedan hade han lugnat sig något enormt vilket var otroligt skönt! Men arg har jag aldrig hört?

det är inte ovanligt att dom blir det, dvs hingstigare efter kastrering. Bägge mina friesers (den ena kastrerad vid 4 och den andra var äldre) blev det....men det går över efter ett par månader. Det är några slags hormoner som brister ut och man tänker herregud....men som sagt, det gick över. Tog lite längre tid på den ena. Båda var såna där jättesnälla som hingstar.

Dock blev bägge två ganska så "tittiga" som valacker under ridning. Det var dom INTE som hingstar. Jag fick även en annan häst förra året som blev kastrerad sent som 12 åring (varit avelshingst) och den var också ganska tittig att rida, men hade tydligen varit modigare som hingst.

På dom som är kastrerade tidigt så har jag däremot inte märkt den skillnaden.

Min var kastrerad på hösten och jag köpte honom i Feb. Han var otroligt hingstig. Värst i hela stallet. De 2 äldre hingstarna var ingenting mot detta. Skulle utmana hingstar och valacker. Betäcka stona. Red man ut så skull pojkarna gå långt från stona annars sparkade han. Attackerade och försökte hugga de andra. Gick under beteckningen monsterhästen. Kunde inte gå i hage brevid ston utan gång emellan. Slogs blodig med bara ett staket mellan stohagen.
Detta beteende är nu helt borta nu tog ca 6-7 mån. Att han blev så hingstig berodde nog ochså på stallbyte. Nu är han en vanlig matglad valack helt utan hingstfasoner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Joro253
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka